Taller de fotografia (3)
Feia un dia meravellós i mira les fotos, han sortit fosques ! No n’aprendré mai…
Tranquils, els dies clars aparentment son idonis per fer fotos però cal anar en compte i seguir uns petits consells.
Taller de fotografia 3: Els dies amb molta llum.
Efectivament, quan el dia és molt lluminós, si el quadre a fotografiar és ric en tons, llums, ombres i colors, la probabilitat de treure una molt bona fotografia és molt alta. Fixeu-vos amb aquestes dues fotografies:
Si no fos per la vostra intuïció que un paisatge nòrdic probablement mereixia portar una bona càmera i en canvi un passeig per Port Aventura amb el mòbil ja n’hi havia prou, seria difícil distingir l’enorme diferència de l’equip en una i altra situació. Totes dues fotos son riques en colors i tonalitats, però en el cas de la fotografia presa amb el mòbil les condicions eren extremadament bones: dia amb sol, el sol està d’esquena, els objectes a una distància mitjana, no hi ha canvis de llums grans entre una zona i una altra a la foto… Molt bé, el mòbil ens pots aportar bones fotografies i és perfecte per fotografiar coses quotidianes sense necessitat de portar la vostra càmera a sobre. A vegades amb uns retocs amb programes de fotografia és suficient per tenir una foto digna.
Les fotografies de paisatges amb molta lluminositat (amb sol o no) son una mica traïdores, ja que la llum directa o per reflexió pot ser molt intensa i és ací on comencen els problemes. Mireu aquestes dues fotos:
He agafat dues situacions que corresponen a paisatges extrems de la meva fototeca. La de l’esquerra (Gizeh) és una situació de llum extrema, un sol de justícia, amb reflexió de llum per la sorra del paisatge desèrtic i absència de contrasts. La de la dreta (fiord noruec) res té a veure amb un paisatge desèrtic però la reflexió de la llum per l’aigua, la quantitat de radiació no perceptible i també els pocs contrasts han estat decisius en el resultat.
Ara us faré treballar una mica.
Què hi veieu? No? Encara no ho veieu? Sí home sí, les dues fotos son massa fosques, no tenen vida, estan apagades i personalment no em diuen res. Son fotografies mediocres.
Per què? Quin procés ha seguit el nostre amic Mr. Xip?
Efectivament, la llum percebuda, directa o indirecta per reflexió és extraordinàriament alta en els dos casos i per tant Mr Xip ha tancat en excés el diafragma, en altres paraules, ha sub-exposat les fotos.
Curiós no? Resulta que en condicions d’alta lluminositat i absència d’ombres i contrastos, amb llum reflexada per l’aigua o altres elements el que hem de fer és sobre-exposar la fotografia. Tot el contrari del que a priori pensaríem….
Mireu l’efecte d’haver sobre-exposat deliberadament aquesta difícil fotografia de Giulin (Xina). El sol era intens, no hi havia referències de canvis de tonalitat i pràcticament el quadre el formava el riu, el cel i unes muntanyes difuses per la calor al fons. Vaig sobre-exposar a consciència:
[rockyou id=95483880&w=450&h=337]
Bé, ja veieu que el tema d’avui ha estat facilet però espero que d’utilitat ja que la d’avui és una de les condicions que més es poden repetir a les vostres sortides i viatges.
Fem l’examen?
Com actuaríeu davant d’un quadre nevat o amb glaç?
Ja ho teniu? Efectivament, amb sol o sense sol la quantitat de llum reflexada és molt alta, per tant si no feu res de ben segur la fotografia inexplicablement us sortirà fosca. Mireu aquest glacial a Islàndia:
És una fotografia sobre-exposada, tot i que quan mirava per la càmera estava totalment enlluernat.
Tot això ho vaig mig aprendre després de emportar-me molts disgustos del primers viatges. Recordo les primeres fotos en paper dels deserts de Jordània i Egipte. Quina decepció, apart que gairebé em deshidrato de la calor que vaig passar per sol de justícia que queia resulta que pràcticament totes les fotos van sortir fosques… Ara ja no ens passarà….
Fins el proper dilluns a les 8:00 del mati. Encara no tinc el tema decidit ja que tinc alguna petició per email que m’agradaria contestar.
Bona setmana i compte amb les compres de Nadal…
Bones Festes !
<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’
Tot això em fa soposar que el flash no lo utilitzas per res?
Sobre l’ús del flash ja faré un capítol especial, però pel tema que ens preocupa avui: Dies amb molta lluminositat (on l’objecte son paisatges sense objectes animals, vegetals o minerals al primer pla) no farem servir el flash. He vist gent fent fotos de postes de sol amb el flash !! No, de moment guarda-te’l per les fotos del cagatió.
M’han parlat que les fotos cara sol, la sobre exposició es fa amb el flash, o això es un altre lliço.
Efectivament és una altra lliçó, l’ús del flash D’UN OBJECTE (o subjecte) amb el sol a l’esquena, és a dir, de cara al que pren la foto és una tècnica que s’utilitza força sovint.
Per quina raó?
Segons el que hem après al taller(1) l’objecte o subjecte sortiria fosc (per la gran diferència de lluminositat entre el primer pla i el fons) i hem d’escollir entre això o al sobre-exposar sacrificar el fons (sortiria cremat) si bé l’objecte sortiria amb la llum correcta. Per evitar aquest efecte i mantenir el fons amb la correcta lluminositat l’únic que podem fer és il·luminar l’objecte del primer pla i la forma de fer-ho és el flash. Aleshores ni sub ni sobre-exposariem.
Una altra forma és usar la tècnica HDR (veure taller 1), però aquesta tècnica és de post-procés, no en temps d’execució de la foto.
Personalment penso que l’ús del flash és horrible (al menys el directe, el de difusió de llum que utilitzen els professional sí), jo no l’utilitzo mai. El predomini dels blancs (temperatura baixa) i l’absència d’ombres fan de les fotos amb flash fotos inertes, sense vida, sense nivells cromàtics. Sense remei pels programes de post-procés fotogràfic. Però això ja ho explicarem més endavant…
Veig que ets un viatger que jugues a la meva lliga. No se si és perque la “Canon PowerShot Pro 1” té un xip molt ben parit però a mi Jordania i Egipte em van sortir fotografies molt bones en automátic. Això si hi vaig viatjar per nadal que el sol és més moderat i fins hi tot fa fred. No obstant aquest any a Marroc en la mateixa época tirant en manual he aconseguit uns colors molt més vius.. sobretot els cels blaus que abasn sempre cremava.
coneixes http://mosttravelledpeople.com ?