Taller de fotografia (5)

Bé amics, hem treballat en els primers 4 tallers les tècniques bàsiques de control de la lluminositat i el color amb la càmera en mode ‘automàtic’. Tècniques bàsiques que ens permetran, sense encara treballar la velocitat d’exposició i apertura del diafragma, controlar la ‘llum’ a les nostres fotografies i la ‘temperatura’ del color a partir de l’indicador de ‘balanç de blancs’.

taller5-1.jpg

Ara deixem en pau per una estona a Mr Xip i entrem a treballar la part ‘creativa’, ‘artística’ de la fotografia’. Excitant, no?

Què és una bona fotografia? Quins son els criteris que feu (o fan) servir? Doncs la mateixa pregunta ens hauríem de fer amb la pintura o amb la música. Decididament la tècnica és important, però sense ‘motiu’, ‘missatge’, ‘creativitat’, ‘expressió’,.. és difícil que únicament amb tècnica obtinguem bones fotos. Penseu que una fotografia no ha de ser una simple ‘còpia’ de la realitat que hem ‘aturat’ per un moment. Una fotografia pot parlar-nos d’emocions, de sentiments, de bellesa, de crueltat i fins i tot no té per què ser ‘estàtica’.

La part més excitant de la fotografia és visionar-la tot observant la situació real i mentalment ‘composar’ els elements que vull captar. Composició i tècnica. Les dues habilitats juntes ens permetran ‘crear’ a la fotografia. La tècnica pot dependre de la qualitat de la càmera, és evident que si no puc aplicar les diverses tècniques amb una càmera que no ho permet no aconseguiré els resultats esperats, però també és cert que una càmera extremadament cara sense la nostra capacitat de ‘composició’ no traurà millors fotos.

Però la ‘composició’ o millor dit ‘l’habilitat per composar’ també mereix formació. Petits coneixements que ens ajudaran al procés de ‘veure la realitat’ y ‘plasmar-la a la foto’.

Taller de fotografia (5): La composició. La regla dels terços

Comencem avui amb una de les regles d’or de l’expressió artística en general, aplicable també a la pintura o a una escena al cinema: Es tracta de la regla dels terços i concretament al taller d’avui treballarem aquesta regla a les fotografies amb elements horitzontals com els paisatges i l’horitzó.

La regla és ben senzilla, es tracta de dividir ‘imaginàriament’ el quadre a fotografiar en tres parts horitzontals amb la intenció de que el ‘motiu’ principal ocupi dos parts i la resta una part:

taller5-4.jpg

A l’exemple anterior vaig escollir donar els dos terços a la ‘carretera’ en lloc d’haver-ho fet, que era lògicament possible’ al fons per sobre de la línia de l’horitzó, la raó és que el que volia destacar de la fotografia era justament les rectes de carretera que es poden trobar a l’Estat de Montana (USA). Era el ‘motiu’ de la fotografia.

Per tant, sempre que al motiu hi hagi ‘separacions horitzontals’ podeu escollir donar-li força a un o l’altre aplicant aquesta regla. Veieu que les dues composicions diferents del Palau de Lhasa (Tibet) donen missatges diferents? On us va la vista a primer cop d’ull en una i altra foto?

taller5-3.jpg

Ara ho veieu? Aquesta tècnica s’utilitza molt per postes de sol, on els elements cel, sol, línia de l’horitzó i mar son els actors principals però que podem accentuar el protagonisme d’algun d’ells. Ací en teniu un exemple:

[rockyou id=96954589&w=426&h=320]

Com totes les regles, podeu trobar excepcions, podeu provar composicions que no segueixen aquesta regla per què el que voleu és no potenciar cap element en concret. Però un consell, no intenteu fotos amb molts elements protagonistes, cada foto ha de tenir un motiu principal i aquest és el que cal potenciar i donar-li espai per la seva expressió.

Això ens porta a la segona regla. Però ja serà l’any vinent….

Fins el proper dilluns i Feliç 2008 !!

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Advertisements