Taller de fotografia (6)

En el taller d’avui aprofundirem una mica més sobre les tècniques de ‘composició’. A l’anterior entrega vam introduir la ‘regla dels terços’ i bàsicament la vam fer servir per composicions amb marcades línies horitzontals aprenent a disposar els ‘espais’ correctament.

Avui continuarem amb la regla dels terços però aplicada a ressaltar un motiu en concret de la fotografia.

Taller de fotografia (6): La composició. La regla dels terços (2)

Fins ara ha estat tot molt senzill, composicions de pla llarg amb línies horitzontals han estat molt fàcils de tractar. Fixeu-vos que amb aquesta regla no ressaltem cap element en concret sinó una ‘part’ en concret de la fotografia.

Què passa quan hi ha diferents elements que volem captar, en plans diferents? Doncs que si no fem res per reforçar el que volem expressar la fotografia quedarà com un gran calaix descriptiu d’elements, perdrà la força i l’atenció al motiu ‘principal de la fotografia’.

En els meus viatges és normal que tot caminant en quedi enrere i sempre m’han d’esperar.. I ara què? I jo contesto: He vist una foto! Tu no acabes d’estar bé… és la resposta habitual… Però fixeu-vos amb el ‘he vist una foto’. Què vol dir? Doncs que he ‘visionat’ exactament quina foto volia treure. Això és important, quan fem una fotografia hem de saber exactament la composició i enquadrament que volem. Hi ha gent que mirant pel visor van moment la càmera fins trobar la composició. No, la foto es fa abans al cervell. Ací en teniu un exemple de composició asimètrica:

1.jpg

És la millor forma d’explicar-vos la regla dels terços (en aquest cas dels 3 terços). Es tracta de situar el motiu de la fotografia en una de les quatre interseccions que formen els dos eixos verticals i horitzontals. Es fuig així de la simetria clàssica de voler situar el motiu al centre de la fotografia. Es fa per ressaltar el motiu i bàsicament per situar-lo en el seu context per produir el missatge. A la foto anterior era important ressaltar que els dos nens s’amagaven en un portal.

Això ens porta a una extensió d’aquesta regla i és l’anomenada ‘regla de la mirada’. Tot i que és un mal nom, el que significa és ben senzill, cal donar ‘projecció’, ‘moviment’, ‘espai’ al motiu principal i si és possible en la direcció que ens suggereix el subjecte o objecte.

És una mica més treballat el tema, però us ho ensenyo amb aquesta fotografia:

2.jpg

En veieu la diferència? No? Ja us sembla bé la de l’esquerra? Bé, no passa res, és tan bona o dolenta com la de la dreta però el que vull dir és que ‘el que expressa’ la foto de la dreta és diferent a la de l’esquerra. Torneu-les a mirar.. Ara? Efectivament, la foto de la dreta compleix tot el que volia expressar: amb la regla dels terços domo importància al cubà de Santiago i el seu curiós pastís (pel color), dono espai a l’esquerra per poder expressar ‘espai’ que és el que em dona la intenció de moviment del subjecte. La llàstima és que la bicicleta del fons està una mica endarrerida i hagués quedat millor uns metres més avant.

Fixeu-vos am el exemple següent i acabareu d’entendre la ‘Llei de la mirada’. De moment no toqueu res i continueu llegint a sota de la foto:

Sí d’acord, els meus amics Ghazi i Pili a Donosti estan fantàstics, però què estan mirant? No els hi falta espai?. Apliquem la llei dels terços i la de la mirada a la vegada (feu 1 clic a la foto), quina diferència no? Ha estat fàcil (feu un altre clic a la foto), simplement he situat el motiu principal en una de les interseccions i he donat l’espai en el sentit de la seva ‘mirada’.

Hi ha tantes excepcions a aquestes regles que a vegades penso que no son ni regles, vull dir que no hem de seguir-les al peu de la lletra sino que son guies per produir fotos millors. Les regles dels terços estan en contra de les ‘simetries’ però aquestes son esencials en cert tipus de fotografia. Per exemple, si deliberadament voleu expressar una ‘simetria’ no apliqueu la regla dels terços sino simplement traceu una línia imaginaria pel centre, enfoqueu i ‘clic’. En aquests casos la ‘simetria’ és part del ‘motiu’ de la foto i no tant una forma de ‘composició’.

Mireu aquests exemples:

4.jpg

Bé amics, comenceu ja a tenir suficients elements per fer bones composicions, controlant la llum i el color. Practiqueu aquesta setmana, eh ? Nosaltres ens veiem el dilluns proper.

Bona setmana.

PD: He rebut un mail preguntant sobre la procedència de les fotos. De moment totes son meves, vull dir tirades per mi, tot i que no descarto que algun dia per il·lustrar alguna tècnica hagi de recórrer a flickr o Google-images.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis