Taller de fotografia (10)

Què tal la setmana? Bé, ja m’imagino que no heu anat a treballar amb la càmera i demanar-li al ‘jefe’ que es poses a diferents distàncies per veure quina profunditat de camp sortia… Però segur que a casa o l’exterior teniu bones possibilitats de practicar l’apertura del diafragma… Bé, al final del taller teniu els comentaris als exercicis del taller anterior.

Tot i que la relació que existeix entre ‘apertura de diafragma‘ i ‘velocitat de l’obturador‘ constitueix la regla bàsica de control de la lluminositat a la fotografia, avui aparcarem una mica el diafragma per centrar-nos exclusivament amb l’altre paràmetre: ‘la velocitat de l’obturador’ i aprendrem algunes conseqüències interessants al experimentar els diferents valors. Al proper taller ho posarem tot en comú i començarà veritablement la diversió…

Taller de fotografia (10): La velocitat

taller101.jpg La velocitat és un paràmetre ben senzill d’entendre ja que simplement controla el temps que deixem que l’obturador s’obri per deixar passar la llum al sensor (o pel·lícula a les càmeres analògiques). Resulta evident que una velocitat d’obturador ‘alta’ significarà que obrim ‘la porta’ per deixar passar la llum molt poc temps, mentre que una velocitat ‘baixa’ significarà que haurem de deixar més estona la ‘porta’ oberta per que el sensor pugui captar la lluminositat correcta.

A l’esquema de dalt podeu veure una simplificació del que a algunes càmeres veieu quan esteu mirant pel visor. Ara ja podem acabar d’entendre el diferents valors, el número que indica la velocitat, el que indica l’apertura del diafragma i el ‘exposímetre’ o representació dels punts de sobre o sub-exposició. Els tres provoquen efectes en la lluminositat de la fotografia, però continuem…

El mecanisme de l’obturador ha arribat a ser força sofisticat però en el fons no deixa de ser, com dèiem, una ‘porta’, un ‘teló’ pels meus amics operístics, que estant sempre tancat, s’obre un interval de temps per captar la llum del quadre que estem veient pel visor. Les càmeres ‘reflex’ tenen l’avantatge de deixar veure pel visor exactament el que s’exposa al sensor, i això ho aconsegueix fent anar la llum des de l’ull a l’objecte a fotografiar pel mateix camí que ho farà quan s’obri l’obturador. A les compactes en contra, el que es veu pel visor no és exactament el que ‘veurà’ el sensor quan l’obturador s’obri.

Els efectes que el temps d’apertura té en la fotografia és ben senzill: Determinarà el grau d’exposició, si obrim l’obturador més temps del necessari la fotografia sortirà sobre-exposada, en contra si ho fem menys temps la fotografia sortirà sub-exposada. Com veieu, velocitat i ‘indicador de sobre o sub-exposició’ poder arribar a fer la mateixa feina.

taller103.jpg

Com controlem l’interval de temps en que deixem passar la llum? Bé, son d’aquelles coses que en algun moment es va estandarditzar i per convenció totes les càmeres utilitzen la mateixa escala. Es tracta d’uns valors determinants, expressats en segons i cadascun el doble de l’anterior, que determinen exactament el temps en que l’obturador s’obre, des de valors molt petits com 1/1000 a valor molt grans com 2″, en aquest darrer cas l’escala és infinita, podent tenir l’obturador obert els temps que volem.

taller102-1.jpg

La primera cosa, i ja en portem unes quantes, que sembla que va a l’inrevés del que pensem és el número de la velocitat. A les càmeres normalment veiem 500 o 125, quan realment vol dir 1/500 o 1/125, és a dir el número 500 significa un valor més petit que 125 i per tant en una fotografia a 500 l’obturador’ s’ha obert i tancat més ràpidament que en una a 125. El número ‘125’ per tant significa que el temps en que l’obturador s’ha obert i tancat és d’una cent-vint-i-cinquèsima de segon. Francament ràpid…

Quins son els efectes que provoca l’indicador de la velocitat? Ja us ho podeu imaginar, d’alguna manera amb la ‘velocitat’ escollim ‘quant immòbil’ quedaran els objectes a una fotografia. Ja però quina bajanada, una fotografia és la representació d’un instant … Sí d’acord, però el missatge que una foto em transmet pot variar radicalment amb una o altra velocitat. No sé què vols dir….

Mira les fotografies que presento a continuació… Aparentment iguals..

taller104.jpg

Però no, no son pas iguals. Pretenia representar un formula 1 al Circuit de Montmeló, en plena cursa es clar, i a la foto (1) sembla que es parés perquè jo li fes la fotografia, només faltava que em saludés, la sensació de moviment és nul·la si bé la foto tècnicament és correcta, enfocada i amb la llum correcta.

A la segona, vaig escollir una velocitat més baixa. I em vaig passar.. ja que vaig obrir massa estona el diafragma i va ser suficient perquè en aquest espai de temps el cotxe es mogués, el resultat, una foto ben desenfocada que no va massa enlloc.

Vaig resoldre la situació amb la tècnica del moviment de la càmera, tercera foto, simplement vaig seguir el moviment del cotxe obtenint així l’objecte principal nítid però òbviament amb el fons mogut. Penso que aquesta darrera és la que em dona la sensació de moviment, no ho creus?

No, si sempre m’has de deixar en ridícul…

No, no és això home… Mira el següent exemple,

taller105.jpg

ací podem veure una de les clàssiques aplicacions de la ‘velocitat’. Es tracta de captar el moviment de l’aigua. A velocitats ràpides l’aigua queda congelada, podríem captar cada ‘gota’ individualment, però jo prefereixo que la fotografia expressi que l’aigua està en moviment, per això escolleixo una velocitat lenta, l’aigua surt moguda i obtinc una mena d’efecte ‘fantasmagòric’ de l’aigua en moviment.

Sí, queda maco…

Ara bé, un dels temes que cal controlar millor és el fet que, tot i que l’objecte està quiet, a velocitats molt baixes és el nostre principi de parkinson el que fa que la foto surti moguda.. Què dius, ara? Si noi, si la velocitat escollida és massa baixa vol dir que hem de mantenir immòbil la càmera tot l’interval de temps i això és força difícil i és la causa de moltes fotografies mogudes.. Hi ha una regla interessant que relaciona la mínima velocitat (vull dir el màxim que podem deixar l’obturador obert) recomanable i té a veure amb un paràmetre de la lent de la càmera, la distància focal. Però això ho deixem per més endavant..

taller106-1.jpg

Coma norma bàsica jo no recomanaria tirar una fotografia a velocitats més lentes de 60 o 30, és a dir, de 1/60 segons o 1/30 segons en càmeres amb lents convencionals.

Per sota d’aquests valors cal utilitzar trípode o una columna o arbre proper, jo així he pogut, bàsicament als interiors d’esglésies per exemple, arriscar-me fins el 1/15..

No, si el que tu no facis….

Bé amics, un tema ben senzill el d’avui. Abans d’acomiadar-nos mireu els comentaris als exercicis del taller anterior:

taller107.jpg

Per la setmana vinent practiqueu bàsicament amb objectes amb moviment, amb baixes i altes velocitats d’obturador i poseu-vos a prova fins quin valor de ‘velocitat’ arribeu sense que la foto surti moguda, en aquest cas amb objectes immòbils, clar.

Bona setmana i bones pràctiques…..

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis