Taller de fotografia (13)

taller131.jpgHola amics, com anat el tema de la sensibilitat? Home, amb la pel·lícula que em vas fer veure jo la tinc a flor de pell… Sí, jo una mica també però no parlava d’aquesta sensibilitat, parlava de les pràctiques que havíeu de fer provant de fer fotos amb sensibilitats diferents… Ja, molta feina durant la setmana i no heu tingut temps.. Bé, no passa res però no em cansaré de dir-vos que heu d’experimentar per vosaltres mateixos els efectes d’haver utilitzat diferents valors dels diferents paràmetres de la càmera.
Avui continuarem amb potser l’element més important de la càmera, el que fa el paper del nostre ull i el que serà el que ens permetrà composar la nostra fotografia i donar-li ‘la visió’ particular que tenim d’una escena… No caic..

Taller de fotografia (13): L’objectiu de la càmera

Què hi té a veure l’objectiu?, com a molt jo el faig servir de ‘zoom’ per apropar els objectes… Sí, i la majoria de gent el fa servir exactament pel mateix, però avui us explicaré els conceptes bàsics de les lents, part integrant de l’objectiu, i sense entrar en tecnicismes m’agradaria que aprenguéssim el ‘per què’ dels efectes que obtindrem jugant amb l’objectiu de la càmera. De moment vaig ben perdut…

Comencem pels inicis de la fotografia. Fer una fotografia significa capturar la llum que ens arriba de l’objecte, però no en hi ha prou posant al davant de l’objecte una pel·lícula fotogràfica i esperar que capti ella taller133.jpgsola el que té al davant. Home, si fos així et quedaries sense taller, no? Cal captar un estret feix de llum de ve de l’objecte i això ho podem obtenir amb les càmeres ‘estenopeiques’ que no son més que cambres fosques on per un petit forat deixem entrar el feix de llum que forma una imatge invertida al fons de la cambra (veieu el dibuix). Així es van fer les primeres fotografies però la imatge sortia molt poc nítida degut a la dispersió que els raigs de llum pateixen al passar per l’orifici. Així es va introduir una lent, capaç de fer convergir a la placa fotogràfica els raigs de llum. Havia nascut la primera taller132.jpgcàmera fotogràfica on la lent és el que avui en diem ‘objectiu’. Maco el conte, i s’acaba així?

A les nostres càmeres digitals els elements son força més sofisticats. Repassem els seus elements, ja podeu veure que els objectius no estan formats per una sola lent sinó per un grup de lents però la tasca que fan es pot representar a les nostres explicacions per una sola lent. La pel·lícula fotogràfica queda ara substituïda pel ‘sensor’ que fa la mateixa funció de captar la llum de l’objecte.

Però tornem al ‘objectiu’… Els objectius que podem trobar a càmeres compactes o reflex venen determinats per un paràmetre que s’anomena ‘Distància focal‘ o ‘Longitud focal‘… sí, crec que ja ho havies dit en un altre capítol… La ‘distància focal’ d’un objectiu determina les seves característiques, com el camp de visió que ens proporciona o l’augment o zoom de l’objecte i és molt important entendre-ho ja que ens determinarà visualment la fotografia.
La ‘Distància focal’ és la distància a la que hauria d’estar la lent de l’objectiu (ho simplificarem dient que és la que representa el complexe grup de lents) del pla on es forma la fotografia d’un objecte que es troba a l’infinit.

taller134.jpg

En altres paraules i per fer-ho fàcil, és la distància entre la lent de l’objectiu i el sensor. Ara podeu entendre que lents de petites ‘distàncies focals’ tenen un gruix molt més petit que els aparatosos ‘zooms’ dels periodistes del Nou Camp, que son objectius de molt altes ‘distàncies focals’.

Però intentem ara entendre l’efecte d’utilitzar un objectiu amb una o altra distància focal.. Sí, explica que de moment no sé encara de què parles…
Mireu l’esquema següent i preneu-vos el vostre temps per entendre’l…

taller135.jpg

Us he posat dos exemples del mateix objecte captat amb dues distàncies focals diferents. A l’esquerra un distància focal meitat que a la dreta. Tot i mantenir la mateixa distància del fotògraf a l’objecte i tirar la fotografia exactament amb els mateixos paràmetres d’apertura i velocitat els efectes son ben diferents.. No pas en lluminositat, ja que els valors d’apertura i velocitat son els mateixos. Sí, efectivament, els efectes són bàsicament en l’espai captat a la fotografia i algun més que el tinc reservat pel final…
La foto obtinguda de la dreta, amb distància focal doble de la de l’esquerra, té un ‘quadre’ meitat ! És com si a la dreta la visió del que tenim al davant és de dimensions la meitat que la de l’esquerra, per lo que si la foto final obtinguda té les mateixes dimensions l’efecte que tindrem és que la foto de la dreta és un ‘zoom’ de la de l’esquerra.. Cony, perdó.. ara entenc que el ‘zoom’ no és que apropi l’objecte és que només agafa una part del mateix per lo que sembla més aprop a la foto final.. Exactament!

Per tant, fixeu-vos la importància que té la ‘distància focal’ ja que en definitiva és la culpable de la porció captada del que tenim al davant dels nostres ulls.

Tot i que avui no entrarem en detall, vull ensenyar-vos la taula que us he preparat:

taller136.jpg

Es tracta de que entengueu, tant els usuaris de compactes, on no podeu canviar d’objectiu però si modificar la seva distància focal, com els de reflex amb objectius que cobreixen un rang determinat o objectius intercanviables, els diferents tipus d’objectius i el que és més important l’angle de visió que ens proporcionen. De moment quedeu-vos amb que objectius de distàncies focals al voltant de 35-50 mm donen una visió propera a la de l’ull, per sota i per sobre d’aquest valor l’angle de visió augmenta o disminueix. Les típiques càmeres compactes amb zooms físics (és a dir podeu comprovar com l’objectiu es fa més gran o més petit) tenen la capacitat d’establir valor de distàncies focals des de 35 mm a 200 mm (depenent del model de càmera).

Ara entenc per què l’objectiu es fa més gran o més petit quan a la meva compacta manipulo la funció de ‘zoom’.. Sí, es tracta d’allunyar o apropar la lent de l’objectiu del sensor per d’aquesta manera obtenir la distància focal desitjada…

I quina en tenies guardada? Ah, sí.. Us he preparat aquestes fotos que veieu a continuació, a les dues he volgut mantenir amb la mateixa proporció els amics del primer pla però les dues fotos estan obtingudes amb diferents distàncies focals. Què en treus?

taller137.jpg

Deixa’m una mica i no em posis nerviós… Ara sí… El que ens vols dir és que:


1. Per mantenir els teus amics ocupant la mateixa porció de la fotografia a la de la dreta, amb més gran distància focal, m´he hagut de separar unes passes enrere..
Efectivament.
2. Esperaria el mateix primer pla, cosa que aconsegueixo, però el fons em surt diferent. Crec que vols dir-nos que a l’augmentar la distància focal:
a) La profunditat de camp disminueix provocant el fons borrós, cosa que ja m’està bé.
b) El pont de Besalú sembla que s’hagi mogut i apropat, cosa un pèl difícil, per lo que dedueixo que distàncies focals altes provoquen un fals efecte de les distàncies i apropament dels objectes.

N’estic orgullós de tu, mira el proper capítol el fas tu.. Ves, home..

Efectivament, en propers capítols intentarem entendre el per què d’aquests efectes. De moment experimenteu amb ells i intenteu fer dues fotografies, a distàncies focals extremes, intentant mantenir les mateixes dimensions del primer pla i veient què us passa amb els objectes situats al darrera.

Molt bona setmana i fins el proper dilluns.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis