LICEU: 2008-2009

D’entrada cal dir que la propera temporada del Liceu no és una temporada fàcil i sembla ser una temporada que dona una mica l’esquena als liceistes més conservadors i immobilistes. Anem bé.

Ara bé, també entenc que per tots aquells que no esteu acostumats en aquesta bogeria elitista, però amb ganes de conèixer, no se us pot recomanar qualsevol cosa, si és que no vull perdre les amistats.

La temporada s’agrupa en cinc grans blocs:

  • Òperes
  • Ballet
  • Concerts
  • Recitals
  • Foyer
  • Sessions al Foyer
  • Sessions Golfes

    Anem a veure que ens suggereixen en l’àmbit operístic:

    • Tiefland (Eugen d’Albert)
    • Le Nozze di Figaro (W.A.Mozart)
    • Simon Boccanegra (Giuseppe Verdi)
    • El Retablo de Maese Pedro (Manuel de Falla)
    • L’Incoronazzione di Poppea (Claudio Monteverdi)
    • Die Meistersinger von Nürnberg (Richard Wagner)
    • La Cabeza del Bautista (Enric Palomar)
    • Fidelio (Ludwig van Beethoven)
    • Salome (Richard Strauss)
    • Turandot (Giacomo Puccini)

    A primera vista us dic que la temporada està composada per 5 òperes del àrea alemanya (Le Nozze di Figaro malgrat que es canta en italià és Mozart). 3 òperes del àrea italiana i 2 nacionals (espanyoles).

    Començar per Tiefland és tot un encert. És una òpera bellíssima que té com a fons argumental la Terra Baixa d’Angel Guimerà. Us deixo un enllaç amb l’article que vaig dedicar-li al meu blog. Els intèrprets excel·lents, amb la parella que aquests dies triomfa en el Tannhäuser. Dirigirà el nou director de l’orquestra Michael Boder. Veurem que tal. Recomanable.

    Le Nozze di Figaro mai falla. És tan perfecte que caldria un equip de insolvents per tal de fer-ne un desastre. Sobre el paper l’equip és de primaríssim nivell. Ros Marbà i Lluís Pasqual (nova producció) al capdavant d’un equip vocal excel·lent. Emma Bell (Comtessa), Ofélia Sala (Susanna), Sophie Koch (Cherubino) Ludovic Tézier (Compte) i Kyle Ketelsen (Figaro) en el primer repartiment. Totalment recomanable.

    Simon Boccanegra és un Verdi que no agrada als verdians. A mi molt. És una obra fosca, amb personatges complexos i on no hi han gaires àries conegudes. Una gran òpera que ha de comptar amb dos cantants molt importants, un baríton i un baix. Al Liceu seran el sempre segur Carlos Álvarez ( a vegades fins hi tot genial) i Giacomo Prestia, un bon baix però no genial. La soprano serà l’extraordinària Krassimira Stoyanova i els tenors el sempre insegur Neil Shicoff (massa tard per venir a cantar un rol tal líric) i l’espectacular però irregular Marcello Giordinai. Hi haurà un segon repartiment molt prometedor, amb Gazale, Carosio, Secco i Palatchi. Dirigiran Paolo Carignani i José Luis Gómez. Veurem.

    El Retablo de Maese Pedro és una òpera curtíssima (mitja horeta de música). Genial si, però insuficient per fer tot un espectacle. El Liceu la fa fora ‘abonament i orientada al públic infantil, En horaris matinals. Equip artístic local, que ben segur farà una tasca important per introduir l’òpera als infants i als adults inquiets. Esperançador

    L’Incoronazzione di Poppea de Claudio Monteverdi s’estrena al Liceu 367 anys després de la seva estrena mundial. Ja era hora. És una obra molt important però per a paladars exquisits. El doble equip de cantants i la direcció musical i escènica fa preveure un èxit contundent, però la música de Monteverdi requereix un cert esforç. No estem davant de la música barroca més admirada i acceptada pel gran públic (Vivaldi o Händel). Estem als inicis del barroc i d ela història de l’òpera. Imprescindible però amb reserves.

    Die Meistersinger von Nürnberg, malgrat ser l’única comèdia de Richard Wagner no és una òpera fàcil. És la més llarga del genial compositor. El tercer acte sobrepassa les dues hores. El concepte comèdia en Wagner està allunyat de que podríem imaginar en l’òpera italiana. L’equip sembla ser de primer nivell. Dirigirà Sebastian Weigle, que dirigint la mateixa obra a Bayreuth no em va agradar gens. Aquest any hi torna, esperem doncs que quan arribi al Liceu estigui absolutament rodat en la direcció. La producció serà discutidíssima i els bufadors de torn, ja cal que vagin escalfant l’olla. Els cantants bé. Atenció, espectacle no apta per a iniciar-se.

    De La Cabeza del Bautista no us en puc dir res. És una estrena mundial. Bons cantants però no us puc dir al servei de quina música. Veurem. Per a moderns, cools i amants del risc i de les atraccions mes agosarades de Port Aventura.

    Fidelio és l’única òpera de Beethoven. Obra genial però no va ser precisament Beethoven un compositor que es caracteritzes per l’escriptura per les veus.Equip artístic importantíssim (Weigle, Flimm, Mattila, Forbis). Producció escènica impactant, provinent del Metropolitan Opera House de New York. Pot ser un dels èxits de la temporada. Avisats esteu.

    La Salome de Richard Strauss requereix duna soprano de primaríssim nivell i el Liceu la tindrà amb Nina Stemme, la cantant sueca que per allà on passa deixa admiradors i passions. L’orquestra ha d’estar dirigida per un director de primera i en aquest cas tindrem el nou director que veurem si entre el Tiefland inicial i la Salome que clou la temporada es guanya al públic. La producció pot ser un pitafi, si ens basem al que ha fet el mateix director aquest any en la també straussiana Elektra. Veurem. La Salomé és un bon espectacle per començar, però cal haver escoltat alguna cosa abans de sortir de casa.

    La temporada es clou amb la Turandot de la casa, és a dir amb la producció de la Espert que va inaugurar el nou Liceu i que tan agrada al nostre administrador. Totes es funcions son fora d’abonament, això vol dir que no hi ha excusa. Hi ha tres equips de cantants. Jo recomano especialment els dies 28 i 31 de juliol.

    La temporada de Dansa és important si us agrada. A mi no. Hi hauran quatre companyies amb ballet contemporani predominant, però el fantàstic Ángel Corella ballarà la super clàssica Bayadère.

    Concerts importants. Rèquiem de Verdi amb un gran director Bruno Bartoletti i un equip de cantants solvent per commemorar el centenari del Palau (el concert es farà al Palau). AL Liceu, Concert Händel amb Isabel Rey i Daniela Barcellona. El Rèquiem de Dvorák imprescindible). Concert Mozart amb Edita Gruberova (evitaré fer comentaris).

    Recitals:

    Bon planter de figures per fer allò que al Liceu no agrada, recitals. Els excel·lents i imprescindibles barítons Matthias Goerne i Thomas Quasthoff. Les sopranos Anne Schwanewilms I Edita Gruberova (també en recital) I el macrobiòtic tenor anglès Ian Bostridge.

    Al Foyer es faran les sessions habitual al voltant de les òperes de la temporada. Per la 2008-2009 s’han programat sessions al voltant del Tiefland, Le Nozze di Figaro, Cortesanes a l’òpera, Albeniz i Richard Strauss.

    Les sessions mal anomenades Golfes, comptaran amb un transformista fent-nos creure que és la Barbra Streisand. La comunitat gai esgotarà l’aforament dels dos dies programats. SEGUR!

    A la sala gran es tornarà a fer el show de posar tauletes a la platea, tal i com es va fer amb la Barbara Cook, per veure i escoltar a la cantant argentina Adriana Varela cantant Tangos. No m’ho perdré. Dos sessions més dedicades a Carolyn Leigh i a Yvonne Printemps donaran pas a la darrera i més interessant de les golfes, malgrat que es cantarà sarsuela per primera vegada i que el marc idoni seria la sala gran, L’excel·lent Ángeles Blancas farà un recital anomenat Me llaman la Primorosa.

    Em sembla que he estat prou exhaustiu per fer-vos una idea, és clar que és la meva idea i pot divergir moltíssim de la d’un altre liceista, però…

    Recordeu que a partir del 14 de juliol surten les entrades a la venda (internet, servicaixa i taquilles del teatre)

    Us deixo links per tal d’anar fent boca

    Anuncis