Taller de fotografia (18)

taller18.1Què tal amics? avui és el gran dia, com us vaig prometre, avui inaugurem el grup del ‘Taller de fotografia de toies.com’ a ‘flickr’, un nou espai per… Para, para… avui no inaugurem res, què vols que a sobre els nostres nyaps de fotos siguin públiques? Ves home…

Home, no et posis així, el cert és que la intenció era que poguéssim compartir les nostres fotografies i comentar-ne la seva tècnica, composició…. Sí, si em sembla molt bé però abans o em dius per què fent el que dius al teu ‘meravellós taller’ em continuen sortint fotos pròpies d’un principiant o et quedes de cop amb la meitat dels teus alumnes…

Bé, veiem quin és el problema..

Taller de fotografia (18): El mesurament de la lluminositat

Mira, a les converses que tenim els teus alumnes per explicar-nos el que no hem entès a les teves classes , i de pas criticar-te, ha aparegut moltes vegades el tema de que massa sovint ens surten, inexplicablement, fotos amb la lluminositat incorrecta, és a dir sub o sobre-exposades sense motiu aparent. Per què aquestes fotos d’escenes més o menys normals amb la màquina en automàtic em surten amb la lluminositat incorrecta?:

taller182.jpg

Bé, potser tens raó que hauríem d’aprofundir una mica més a l’anomenat ‘procés de mesurament de la lluminositat a la fotografia‘, que és potser un dels punts claus que hauríem de dominar si volem produir bones fotografies. O sigui que ens ho expliques avui? Sí clar, prefereixo tenir-te content…

A la fotografia digital l’aprenentatge de les tècniques fotogràfiques ha passat a un segon pla, la majoria de gent no les necessita ja que amb el procés de retoc fotogràfic a l’ordinador pot arreglar bona part dels errors comesos en el moment de tirar la fotografia. Una de les tècniques més importants que s’havia de controlar a la fotografia analògica era precisament ‘el mesurament de la llum‘. Tu mateix les tres fotos de dalt les pots ben bé retocar (simplement modificant l’indicador d’exposició) i acabar tenint bones fotografies, és més ningú se’n adonaria que les has retocat a l’ordinador. Sí però m’agradaria aconseguir retocar-ne les mínimes, així voldria dir que he aplicat correctament les tècniques del mestre en el moment de fer la fotografia… Menys conya…

Com funciona el procés de mesurament de la lluminositat?

Us ho explicaré de forma molt senzilla, tant que pot tenir certes imprecisions tècniques que ara per ara tant se val. Mireu l’esquema:

taller183.jpg

El cert és que m’ha costat cert temps fer aquest senzill esquema de com s’arriba a una lluminositat concreta. Molt maco però no entenc res.. El procés que fa Mr Xip és molt senzill però de difícil control ja que tot s’ho fa ell i disposem de poca informació per arribar-lo a controlar. Mr Xip no veu l’escena com la veuríem nosaltres, és un xip recordeu? El que fa és transformar la imatge en milions de punts (el famosos pixels) on cada un conté informació sobre la lluminositat captada i el color. Deixem per ara el color.

Segons el mètode de medició que utilitza (eina que l’ajuda a entendre quan lluminosa és la foto que ha de captar) assigna un únic valor global de lluminositat a la fotografia. És com si la puntués del 0 al 10, 0 és el mínim de llum, és a dir completament fosc (negre) i el 10 és el màxim de llum, és a dir lluminositat absoluta (blanc). A l’exemple de dalt a la foto de l’edifici de la Borsa de Copenhague li assigna, imaginem per exemple, un puntuació de ‘7’ en lluminositat. Vols dir que si hagués utilitzat un altre mètode li podia haver puntuat com a ‘8’? Exactament. I ara ve el més important, en funció d’aquesta ‘puntuació’ a l’escala de lluminositats Mr Xip determina que ha de fer per aconseguir quedar bé amb nosaltres, obrint més o menys el diafragma, o variant el temps d’exposició per exemple. És com si Mr Xip entengués que ha de fer una foto amb lluminositat ‘7’ i ajustarà els seus paràmetres per aconseguir-ho. El problema és quan el ‘7’ no és el valor correcte…

Interessant.. Vols dir que la ‘percepció’ que Mr Xip té de la lluminositat de la fotografia a captar modificarà d’una determinada manera els seus paràmetres, fent-me feliç o un desgraciat pel nyap obtingut.. Correcte. És més afegiria que la ‘seva percepció’ de quan lluminosa ha de ser la foto crea la distribució a l’histograma de lluminositats… Histograma? Espera’t un moment…

Repassem els mètodes de medició que podreu trobar a les vostres càmeres:

Mètode
Descripció
icona
taller18_ll1
Medició promediada amb predominança central o medició matricial: Es tracta de fer una mitjana de la llum captada pels diversos punts distribuïts al llarg del sensor. És l’adient per situacions amb pocs contrastos com paisatges per exemple. Resulta desastrosa en situacions de contrallum.
taller18-5-1
Medició ponderada al centre: És la més clàssica, es mesura la llum central i es promedia amb el reste però donant més pes a l’àrea central. És la vàlida en escenes amb subjectes que ocupen bona part de l’escena i no ens interessa el fons.
taller18-3-1
Medició parcial: Aquest mètode el va introduir Canon, per lo que és possible que no el trobeu en altres fabricants. Igual que el que s’explica a continuació, el puntual, però abarcant una àrea més gran, de l’ordre del 6 al 9%.
taller18-4-1
Medició puntual: La mesura és fa sobre una petita àrea central, d’un 3% més o menys del total. Amb aquest mètode es pot mesurar la llum de punts concrets de l’escena. Vàlida per escenes amb forts contrastos de llum com contrallumys, postes de sol….

Pot ser que ens en falti algun a la vostra càmera però podeu veure que els he ordenat segons l’àrea a mesurar, fins i tot m’he trobat que les icones poden ser diferents depenen del fabricant. Feu un cop d’ull al manual de la càmera per estudiar-ne quines opcions teniu. Ara és fàcil entendre que depenent del mètode de medició el valor final resultat de l’avaluació pot ser diferent depenent la situació. Per una mateixa fotografia, segons el mètode utilitzat, Mr Xip pot tenir ‘percepcions’ diferents de la lluminositat.

Repassem-ho tot plegat amb el següent exemple:

taller184.jpg

He posat els dos mètodes extrems per què en podeu veure la diferència. Els números 1-2-3-4 mostren la seqüència lògica del que us vull explicar. A dalt he fet servir el ‘mètode puntual’, per tant si el fons imaginem té un valor ‘8’ i el ‘jove’ del primer pla un ‘2’, la medició que es basa en el punt central d’enfocament obtindrà com a resultat final un ‘2’ (ho represento per un to de gris concret). Què fa amb aquest valor de lluminositat ‘2’? Doncs creu que la foto és fosca i obre el diafragma d’acord amb aquest valor (és a dir, molt), que és exactament el que volíem per salvar el contrallum: primer pla correcte i el fons sobre-exposat.

A baix hem fet la fotografia amb el ‘mètode avaluatiu o matricial’, fem-ho senzill, la mitjana entre el fons (8) i el primer pla (2) és ‘5’. Aquest és el valor assignat (que comparat amb l’anterior seria un to de gris més clar). Creu que la foto és més clara que la de dalt i per tant tanca més el diafragma. Resultat: foto fosca, semblant a les teves fotos que m’has ensenyat al començament, cas clar de la ‘sireneta’… Cony, que crec que ho entenc… perdó..

Ara veig que tot i seleccionar, a la foto de baix, un mètode de medició incorrecte sobre-exposant per exemple +1 hagués obtingut el mateix resultat de dalt, no? Correcte!!! Ja veus que a la fotografia es pot obtenir el mateix resultat per camins diferents….

taller185.jpgEn quant a l’histograma només vull per avui, que mireu els dos i els compareu. Es tracta d’una distribució dels milions de punts (pixels) en un eix que va del negre al blanc. És una distribució dels pixels per lluminositat i una mena de DNI de la fotografia. En veieu la diferència entre els dos histogrames? Els sabríeu interpretar? Fàcil no? Al de baix clarament hi podem veure més pixels desplaçats cap el negre… Exacte !

Bé, avui hem après que el mètode de mesurament de la lluminositat pot afectar al resultat final de la lluminositat de la fotografia i l’explicació al problema plantejat avui. Què recomanes que fem? Normalment les càmeres porten per defecte el ‘avaluatiu’ o el ‘promediat’. Jo no els modificaria a excepció de casos molt concrets, com per exemple contrastos extrems de llum, però ara ja sabeu el per què dels resultats obtinguts.

Doncs res, deixem encara una setmana més de proves el nostre espai a flickr. A partir d’ara veureu aquesta imatge a cada article que clicant-la us portarà directament al grup del ‘taller de fotografia’, on cada setmana obrirem un tema relacionat amb el capítol corresponent per comentar dubtes o exercicis a practicar. Aquesta setmana ja podreu trobar el corresponent al ‘Taller 18’:

flickr

Bona setmana i fins el proper dilluns.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Advertisements