Taller de fotografia (22)

Hola de nou amics ! Només penso en l’homenatge que em donaré amb els quatre dies de festa.. Ah, fas pont, eh? Sí home i em dedicaré a practicar tot el que no he practicat.. Content? No m’ho acabo de creure, però sí què és cert que segur que en aquests dies de festa trobarem més fàcilment temps per sortir i practicar algunes de les tècniques que més es resisteixen…
La setmana passada vam fer un petit viatge per la ‘composició’. Ja veieu que no és tan fàcil com sembla, les regles ho son però alhora de posar-les en pràctica molt sovint les oblidem i les nostres fotos no acaben de ser el que es mereixerien… És que ens fas pensar en masses coses abans de tirar una foto… Segur que quan en portem uns milers ja començaran a sortir soles…

Taller de fotografia (22): Enfoquem una mica millor

Què vols dir, què no enfoquem bé? Sí, segur que sí i a més ara que les càmeres tenen ‘autofocus’ encara més. Però el problema és on enfoquem? A l’objectiu principal, a l’infinit, a cap dels dos? No sé què vols dir…

Recordem el taller 7, allí ja parlàvem de les més bàsiques de les tècniques d’enfoc i més endavant al taller 9, ho fèiem amb un dels conceptes més importants de la fotografia: la profunditat de camp. Ho recordes? Sí home, la profunditat de camp era la distància entre el punt més proper i més llunyà a nosaltres on tot el que cau a dintre queda enfocat.. Bé, molt bé. Recordes de què depèn la profunditat de camp? També.. Depèn de tres elements: de la distància focal de la lent, del diafragma i de la distància on enfoques. Efectivament, recordar el que acaba de dir el nostre amic és molt important. Si tenim dubtes repasseu de nou el taller 9.

Però què vol dir que un objecte està enfocat? Doncs que el veiem nítid a la fotografia, sigui a la pantalla del nostre ordinador o a una copia impresa… Clar, ‘nítid’ és un concepte massa general i necessitem posar-hi un limit entre nítid i no nítid. Mireu l’esquema, un objecte que pretenem fotografiar, la lletra ‘E’ al dibuix, està format per ‘punts’, i aquests punts haurien de ser representats per també ‘punts’ a la foto. Quan un ‘punt’ a la fotografia queda representat per un ‘cercle’ massa gran diríem que el veiem desenfocat. Es tracta del concepte de ‘cercle de confusió‘ i no és més que el diàmetre màxim que un ‘punt’ pot ser representat en una fotografia perquè vist a una distància normal de, diguem-ne 25 cm, tinguem la percepció de que continua sent un ‘punt. Els ‘cercles de confusió depenen de les càmeres i solen ser valors al voltant de 0,02 o 0,03 mm. Vols dir que un ‘cercle’ de 0,02 mm que representés un punt vist en una pantalla d’ordinador o en una copia impresa el percebríem com un ‘punt’? Exactament, en canvi si fos més gran tindríem la sensació de ‘desenfoc’. Curiós.. Ara ja pots entendre que vol dir realment el que un ‘objecte estigui desenfocat’.

Una foto nítida és normalment el que pretenem al tirar una fotografia, tot i que molt sovint volem jugar amb la profunditat de camp per tenir objectes a la nostra fotografia desenfocats a propòsit per no interferir amb el motiu principal.

Aprenem a enfocar… Ara, gràcies als cercles de confusió, podeu entendre que objectes propers o fotografies de primers plans no requereixen tanta ‘nitidesa’ com les de paisatges, on la pèrdua de nitidesa o petits desenfocs poden malaguanyar la nostra foto. Un paisatge, per tant, requereix una màxima nitidesa o el que és el mateix un enfoc correcte. On enfoquem davant un paisatge llunyà? Home, és el que se’n diu enfoc a l’infinit.. Sí, i ho sabem perquè la roda d’enfoc de l’objectiu és situa en un dels extrems (molt sovint hi veiem el signe d’infinit). Doncs, ací comença el problema, recordeu que la profunditat de camp s’exten pel davant i pel darrera del punt focal (o punt on enfoquem), si enfoquem a l’infinit perdem profunditat de camp ja que només ens queda enfocada la part pel davant de l’infinit… Vols dir que potser quan enfoquem a l’infinit, zones properes a nosaltres on ja no arriba la profunditat de camp poden quedar desenfocades? Exactament, per lo que el paisatge queda nítid parcialment.

És el moment d’introduir un dels conceptes més usats pels fotògrafs professionals, la distància hiperfocal. La distància hiperfocal és aquella distància a la que, enfocant a l’infinit, començaríem a veure els objectes enfocats, dit d’una altra manera és el lloc on comença la profunditat de camp que s’exten fins a l’infinit.

Per exemple, una distància hiperfocal de 5 m voldria dir que si aquell paisatge l’enfoquem a l’infinit, tots els objectes separats de nosaltres més de 5 m quedarien automàticament enfocats !!! Això és el que passa en el dibuix de dalt. El coneixement d’aquest valor és molt important, ja que enfocant just a la distància hiperfocal (que potser no hi ha res apreciable) ens assegurem que tot el que hi ha des d’aquest punt a l’infinit quedarà enfocat i a més tota una zona de ‘regal’ pel davant. Definitivament, enfocant a la distància hiperfocal aconseguim la màxima profunditat de camp i per tant la màxima nitidesa a les nostres fotos !!! Això qui t’ho ha ensenyat?…

La mala noticia és que el càlcul de la distància hiperfocal depèn d’una complexa formula i no anirem traient la calculadora cada cop. Aquest valor depèn de tres paràmetres bàsics: Del tipus de càmera (i per tant dels cercles de confusió), de la distància focal de l’objectiu i de de l’apertura del diafragma. Per cada combinació de tots tres tenim una hiperfocal diferent. Us passo una pàgina web que crec que us pot fer gran servei, ja que podeu simular i calcular tot el que us he dit: http://www.dofmaster.com/dofjs.html

El seu funcionament és molt senzill, escolliu la vostra càmera i jugueu amb els valors de distància focal del vostre objectiu i d’apertura de diafragma, el resultat és la distància hiperfocal i el valor dels cercles de confusió. Si a més hi simuleu que teniu un objecte on enfocar us donarà de forma acurada la profunditat de camp:

L’exemple que us poso és interessant, a la simulació de dalt estic enfocant a l’infinit (500mm) amb una càmera que té un objectiu de 35 mm i un diafragma f/8. A la dreta veieu els resultats: Fixeu-vos que tot el que queda entre nosaltres i 7,93 m queda desenfocat… mentre que la hiperfocal és de uns 8 metres. Doncs, apliquem el truc: Aquest paisatge l’enfocarem manualment a 9 metres (una mica més que la distància hiperfocal), què obtenim? Guanyem profunditat de camp, només la distància de nosaltres a 4,26 m queda desenfocada… Què divertit!! Però com enfoques a 9 m si a aquesta distància no hi ha potser res per enfocar? Doncs, canviant d’enfoc automàtic a ‘manual’ en el nostre objectiu, és el que es feia abans de tenir objectius AF.

Molt maco, però si per saber la distància hiperfocal ens hem de connectar a la web, mal rotllo no? Què faig al mig de la muntanya? Bé, és evident que estem parlant d’un tipus de fotografia reposada, aquella que necessita el seu temps per fer-la i aquí podeu fer-vos una xuleta amb alguns valors de referència o fer servir la meva regla… La ‘teva’ ? Sí, he fet un petita regla especialment per vosaltres:

És senzilla i funciona!!! Parteixo d’una referència que hauríeu de comprovar si s’ajusta a la vostra càmera: 35-8-8, que vol dir que amb un objectiu de 35 mm i un diafragma de f/8 la distància hiperfocal és 8 m. Si enfoco a 8 m m’asseguro l’enfoc a l’infinit i a més guanyo un tros pel davant. La regla parteix doncs de 35-8-8. Cada cop que pugeu o baixeu 2 punts de diafragma la distància hiperfocal és divideix o multiplica per ‘2’. A la segona fila he augmentat el diafragma de 8 a 16 i la hiperfocal passa de 8 a 4 m. I cada cop que augmento o redueixo la distància focal de l’objectiu per un factor 2 la distància hiperfocal ho fa per ‘4’. A la tercera fila he passat de 35 a 70mm i la hiperfocal ho ha fet de 4 a 16 m…. Aquesta és una formula no massa acurada però ens dona idea d’on pot ser més o menys la hiperfocal. Recordeu que enfocant a la hiperfocal l’enfoc arriba a l’infinit però és massa forçat ja que l’infinit es troba a l’extrem de la profunditat de camp. De tota manera algunes lents tenen una escala addicional on es pot veure, enfocant a l’infinit, la mínima distància d’enfoc. Aquesta és la hiperfocal.

Es recomana després de tots els càlculs pujar un punt ‘f’ o enfocar un pèl més enllà de la hiperfocal per assegurar la nitidesa de l’infinit. Però això entre en conflicte amb el ‘problema de la difracció‘ i és que a diafragmes molt alts es produeix un efecte de difracció de la llum que entra i el resultat és un cert desenfoc.. Quin lio! Sí noi. Per lo que us recomano no passeu gaire més de f/11 per fer fotos de paisatges o el que guanyeu per una millor profunditat de camp ho perdeu per la difracció.

Hi ha un regalet més… El cap em treu fum.. Ja acabem.

Mireu l’exemple, si enfoquem a la distància hiperfocal, la zona enfocada pel davant és just la meitat de la distància que ens separa de la hiperfocal. A l’exemple enfocant a 15 m, que és més o menys la distància hiperfocal, ens assegurem que 7,5 m pel davant de l’enfoc queden enfocats. Aquesta regla és molt interessant ja que ens permet col·locar motius en primers plans i assegurar que queden tant enfocats com l’infinit.

En quant a la rodeta d’enfoc del vostre objectiu hi ha una altre consell… Aquestes rodetes aparentment al màxim haurien d’enfocar a l’infinit però no és així sinó que els fabricants les sobrepassen una mica, aneu en compte per exemple si voleu fotografiar la ‘lluna’, veureu que a l’infinit del vostre objectiu surt desenfocada !!! La solució es no deixar-lo arribar al tope o disparar fent servir la distància hiperfocal.

Queden moltes coses a dir encara… però prefereixo que les aneu descobrint vosaltres. Per exemple, què passa quan tinc dos motius, una 5 m i l’altre a 7 m, i vull que tots dos quedin nítids, a quin enfoco? Dependent de la profunditat de camp enfocant a un l’altre pot quedar fora. La resposta és ‘a un punt intermig’ però en contra del que diuen el 99% dels blocs i tallers d’internet és absolutament falsa l’afirmació de que ha d’ésser un punt separat 1/3 del primer i per tant 2/3 del segon. No, és cert únicament en certes combinacions. Només cal que feu la simulació amb la pàgina que us he proporcionat, però això potser ja en parlarem en un altre taller…..

La foto a comentar aquesta setmana té molt a veure amb el talelr d’avui:

Bé amics, espero els vostres comentaris ací mateix al bloc, ara ja només us queda saltar als exercicis del taller (22) a flickr simplement clicant la icona:

flickr

Molt bona setmana i si teniu ‘pont’ que us ho passeu bé i sobretot que feu moltes fotos…

Fins el proper dilluns.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis