Taller de fotografia (29)

Som-hi de nou. Com ha anat la setmana? Més o menys però ja t’avanço que no he practicat gens… Doncs així no avançarem massa, no?

Avui parlarem més que de conceptes nous de situacions noves… De moment molt excitant… No home, he pensat que podríem aprofitar que s’apropa la revetlla de Sant Joan per treballar algunes situacions que de ben segur ens les trobarem el dia de la revetlla… Què ens ensenyaràs? a tirar petards? No exactament però la cosa va per aquí…

Taller de fotografia (29): Qui ha apagat la llum?

Definitivament a tu el cap de setmana no et prova… a què ve aquest títol? Doncs senzillament que avui tornarem a donar-li una volta més a les situacions de poca llum, a les fosques o fotografies de nit. Mira aquí has pogut estar fins i tot inspirat ja que sempre m’ha fet gràcia fer fotos dels focs artificials.. Doncs prepara’t que el dia de la revetlla no pararàs…

A Mr Xip no li agrada massa les situacions de poca llum, ha de treballar massa i s’ha d’esforçar per captar lluminositats molt baixes. Recordeu el taller del rang dinàmic? Sí, l’he llegit 5 vegades… Doncs aquestes situacions de baixa lluminositat estan situades a la zona de l’esquerra del quadre on representàvem el rang dinàmic de l’ull humà. Mentre no hi hagi grans variacions de lluminositat normalment el rang dinàmic de la nostra càmera serà suficient per captar aquestes escenes, proporcionant histogrames més o menys equilibrats, però o fem treballar a Mr Xip per què capti el màxim detall possible o simplement obtindrem zones fosques sense cap detall. Per això aquestes fotografies posen a prova la nostra càmera i especialment el sensor, de la qualitat del qual dependran les nostres fotografies. O sigui, que estem en mans del sensor? Més o menys…

Però quin és el problema?

El problema és el ‘soroll digital‘. Sí, ja n’havies parlat.. El ‘soroll’ a la fotografia digital és un dels elements a batre pel nostre sensor, com ho és el ‘gra fotogràfic’ a la fotografia analògica. Podríem dir que el ‘soroll digital’ és equivalent als sorolls de fons que sentim quan una emissora de ràdio no està ben sintonitzada o de senyal molt dèbil o la ‘neu’ que veiem en una recepció dèbil d’un canal de TV. El ‘soroll’ està sempre present a les nostres fotografies, fins i tot en absència complerta de llum, per lo que notem més la seva presencia en situacions de baixa lluminositat, a les zones uniformes en color, en ombres i negres, bàsicament a altes sensibilitats i amb càmeres amb sensors amb pixels ‘petits’. A l’esquema podeu veure com els pixels, contenidors dels fotons incidents, han de lluitar per separar el senyal rebut amb el senyal de fons, propi de l’electrònica del sensor, o ‘soroll digital’:

És evident que si la relació del nivell de soroll, comparat amb la màxima capacitat del pixel és molt petita el ‘soroll’ pràcticament no s’apreciarà, per això es diu que el nivell de soroll depèn de quan gran és el pixel i en càmeres digitals d’última generació s’ha aconseguit ja molts bons nivells de reducció de soroll comparat amb el que trobem als mòbils o a les digitals de fa uns anys o compactes d’ara. El soroll el podem trobar bàsicament als ‘blaus’, per exemple al blau del cel i al vermell (el canal més afectat pel soroll), amb desviacions de lluminositats entre pixels fins al 20% en càmeres compactes, que és una barbaritat. I com sabem com es comporta el nostre sensor de la càmera davant aquestes situacions?

Molt fàcil. Aquest efecte tan molest que és el soroll ja hem dit que apareix en situacions de relativa baixa lluminositat i sobretot en ISO altes. Per què? L’augment de la sensibilitat ISO es entesa per Mr Xip com una ordre a ampliar el senyal, és com si poses un amplificador addicional per multiplicar el senyal rebut a cada pixel, el problema es que s’amplifica el senyal però també el soroll !! A les fotos de dalt, un interior amb relativa poca llum, es pot veure la mateixa zona a ISO diferents. Veieu l’aparició del ‘soroll’ a ISO altes? Veieu com és sobretot visible a la zona blava?

A la foto de dalt m’he entretingut en separar els tres canals per demostrar-vos com el soroll afecta molt més al vermell i al blau i gairebé no afecta al verd (fixeu-vos en la textura de la caçadora texana). Això és molt important. Després del taller dels ‘colors’ ara fins i tot podeu predir l’efecte del soroll a les fotografies per la presencia dels colors primaris.

Quan es presenta el ‘soroll’ a les nostres fotografies? Primer per entendre la naturalesa del soroll separem els dos tipus més importants, el soroll fixe i l’aleatori. El ‘fixe‘ el podem veure en exposicions llargues, normalment a partir de 1 o 2 segons, aquest soroll és conseqüència de que no tots els pixels que reben la mateixa llum contenen el mateix nombre de fotons (és com si poséssim recipients iguals sobre una pluja de gotes grans i separades, al final els recipients podrien no contenir el mateix volum d’aigua). Aquesta diferencia entre pixels és normalment petita però en exposicions llargues apareixen els ‘hot pixels’ o pixels ‘bojos’, que sobrepassen la mitjana de lluminositat de la resta. Son pixels que podríem dir ‘defectuosos’ i apareixen sempre al mateix lloc. El resultat és força desagradable’.

El soroll ‘aleatori‘ és el que apareix a altes sensibilitats i és el que hem explicat als paràgrafs de dalt. La diferència amb l’anterior és que l’aparició de pixels ‘diferents’ a la resta és aleatori, no es segueix cap patró i no apareixen normalment al mateix lloc en dues fotografies iguals. En quant a la seva naturalesa podem dir que el soroll ho pot ser en ‘lluminositat‘ i en ‘color‘. En ‘lluminositat’ vol dir que a la fotografia veiem zones que haurien de ser uniformes i en canvi ens trobem amb els ‘puntets’ que varien de lluminositat. En ‘color’ vol dir que a més aquests puntets aporten colors inexistents a l’escena, normalment vermells i blaus.

Com veieu estem davant d’un problema que només podrem resoldre amb programes de tractament o retoc fotogràfic.

Exposicions llargues a zones de baixa lluminositat o exposicions amb sensibilitats ISO altes son les dues situacions bàsiques en les que ens trobarem amb el ‘soroll’.

Ja però per les meves fotos de la revetlla això és un desastre… Doncs pot ser que sí, efectivament hi ha una situació concreta, la de les fotografies nocturnes, que pateix especialment l’efecte del soroll:

Aquest és un exemple clar de fotografia de llarga exposició. Hi ha de tot, soroll cromàtic i centenars de pixels ‘bojos’ que han donat una lectura errònia de l’escena (els puntets blancs i de colors). Els puntets blancs de la fotografia son estels? No, la prova és l’ampliació que veieu abaix, és un avió que sortia de Barajas i la línia és tot el temps, uns 30 s, que la càmera estava amb el diafragma obert i per tant captant les llums de l’avió… No son estels, és soroll !!!! Clar, vaig haver de disparar en intervals de 30 s per captar de tant en tant un llamp. Molt hàbil. De tota manera aquesta és una foto del 2000 amb una de les primeres digitals que van sortir al mercat, una Olympus, ara n’estic segur que amb les vostres càmeres no haguéssiu obtingut tant soroll.

A la fotografia de la dreta podeu veure’n els efectes del soroll a altes sensibilitats ISO, en aquest cas es una foto d’interior, al Ice Bar de Copenhagen, sense flash la única manera de fer la foto era forçant-la a un ISO molt alta però el sensor s’ha tornat boig i no pot captar totes les textures en aquestes condicions (i no té res a veure amb els -5º de l’interior) provocant un soroll excessiu, visible tant en lluminositat com en color. Si cliqueu la foto la podreu veure ampliada i entendreu el que us explico. La foto està tirada amb una compacta Canon iXus.

Mal rotllo no? Doncs sí, volia que entenguéssiu que el ‘soroll’ és la bèstia negra de la fotografia digital i que únicament amb les darreres càmeres poc a poc es va resolent el problema, tant a exposicions llargues (pixels bojos) com a sensibilitats altes (soroll aleatori en lluminositat i color). Proveu la vostra càmera i comproveu les seves capacitats de treballar amb condicions baixes de llum. Si el seu rendiment és dolent obtindreu fotografies amb molt soroll que només podreu arreglar una mica amb programes de retoc fotogràfic, però segurament serà a canvi de perdre textura de les zones amb soroll.

La Revetlla de Sant Joan

Avui us donaré uns consells pràctics per fer fotografies de focs artificials que tan presents estan en aquesta nit màgica. Aquestes fotografies tenen normalment condicions de baixa lluminositat i haurem de conèixer bé les capacitats de la nostra càmera per evitar el màxim possible el ‘soroll’.

Recordeu la relació que existeix entre apertura, velocitat i sensibilitat ISO. RFem un repàs a la taula de valors:

No faria falta recordar-vos la relació entre els tres valors… Si modifiquem un d’ells algun dels altres dos també cal modificar-los per obtenir la mateixa lluminositat de la fotografia. Per exemple si la lectura del fotòmetre ens marca una foto a f/5,6, 1/250 i ISO100, si augmentem la ISO a 200 aleshores o canviem l’apertura a f/8 o baixem la velocitat a 1/500 per obtenir la mateixa lluminositat a la fotografia. Això us ho explico perquè segur que en fotos de focs artificials haureu de jugar amb dos dels tres paràmetres (apertura i ISO) per deixar la velocitat fixa, ja que la velocitat és la que ens donarà la sensació de ‘congelació’ o ‘moviment’ dels focs:

1. La sensibilitat. Ací comencen els problemes. Jo us diria que no feu servir ISO molt altes. La raó és naturalment el ‘soroll’. Però com que això és cosa de tres, tot i obrint el diafragma al màxim us podria donar, amb una ISO baixa, una velocitat massa lenta, tant que l’efecte del coet a l’explotar pot ser massa moguda, quan el que volem és congelar l’explosió’.

2. L’apertura. L’òptim hauria de ser una apertura mitja, un f/8 o f/11 seria perfecte, la raó l’hem de buscar en la profunditat de camp, diafragmes molt oberts (números baixos d’apertura) poden deixar desenfocades parts de la fotografia. Però com en el cas anterior, si fixem l’apertura pot ser que el valor de la velocitat que em dona el fotòmetre pot ser insuficient per la ‘congelació’ de la fotografia que parlavem a ‘1’.

3. La velocitat. És la protagonista. Velocitats de 1/25 o 1/50 segons son òptimes per obtenir fotos com les de dalt, però podeu provar de deixar-lo obert més temps, com a la primera foto de 0,4 s, per captar varies explosions en una mateixa foto. Penseu que a 1/25 o 1/50 és fàcil que la foto surti moguda, o sou molt hàbils o haureu de fer servir el trípode.

4. L’enfoc manual. Moltes vegades l’enfoc automàtic no funciona i la càmera no aconsegueix enfocar, precisament per falta de llum. En aquests casos passeu a enfoc manual. Gairebé haureu d’enfocar a l’infinit, és a dir la rodeta de l’enfoc al tope i feu-la girar una mica en sentit contrari.

5. Sobre o sub-exposició? Doncs el millor es provar amb una primera foto i veure si l’heu de sobre o sub-exposar. El fotòmetre de la càmera es torna una mica boig amb aquestes situacions. Normalment pensaria que l’he de sub-exposar com a mínim -1.

Aquest és una de les proves de foc, mai millor dit, de demostrar el vostre domini dels paràmetres: apertura, velocitat, sensibilitat i exposició (sobre o sub). I també un dels millors exemples de practicar amb temps d’exposició llargs.

Per acabar, us incloc una enquesta de la pàgina ‘Digital Photography School‘ on es pot veure el paràmetre que els enquestats canvien primer a l’hora de fer una foto:

Com veieu la majoria de gent estableix primer l’apertura, que en mode ‘Av’ ens dona la velocitat automàticament. Seguit de molt aprop està la gent que ho fa a l’inrevés, primer toca la velocitat, és a dir el mode ‘Tv’, perquè l’apertura la posi automàticament per la càmera. I molt pocs toquen primer el fotòmetre sub o sobre-exposant o canviant la sensibilitat com a norma.

(font: dzoom i experiència pròpia)

Bé amics, espero els vostres comentaris ací mateix al bloc, ara ja només us queda saltar als exercicis del taller (29) a flickr simplement clicant la icona:

flickr

Molt bona setmana i espero poder estar amb vosaltres el proper dilluns però el pont és molt atractiu i no sé si disposaré del temps necessari per treballar el Taller 30.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis