Taller de fotografia (30)

Hola amics, treballeu igual que nosaltres? Vinga home, no siguis fals i admet que aquest capítol és en diferit, mentre tu estàs a la platja… Bé, és cert, però tot sigui per no faltar a la cita de cada dilluns…

Avui, potser aprofitant que per molts fem pont i demà és festa m’agradaria introduir-vos en un nou tipus de fotografia que canviarà radicalment bona part del què heu après fins ara.. Per què ens ho fas això? No pateixis, ja veuràs com t’agradarà…

Taller de fotografia (30): La fotografia en blanc i negre

Caram, no em pensava que poguéssim fer fotografies en blanc i negre amb les nostres càmeres digitals.. No és un tema una mica antic? Ni de bon tros, la majoria de les càmeres digitals, reflex o compactes, tenen l’opció de poder captar fotografies en blanc i negre o en el pitjor dels casos de fer-les en color i convertir-les després a blanc i negre amb algun dels programes de retoc digital, alguns dels quals venen inclosos al comprar la càmera. I no té res d’antic. Al contrari, la fotografia en b/n és un nou món a explorar on alguns conceptes que hem aprés fins ara els haurem de retocar.

Què vols dir? Fàcil, a la fotografia en color és evident que el ‘color’ és molt sovint allò que és capaç d’expressar-nos alguna cosa. Mira les fotografies de dalt, la de l’esquerra no és gran cosa però la gràcia que té és el canvi de color de les plantes al voltant de la finestra. Aquest ‘motiu’ ha desaparegut a la fotografia en b/n. La foto de la dreta és ‘plana’ i ha perdut la poca gràcia que tenia. I què suggereixes?

Recordem les propietats bàsiques que havíem de treballar alhora de composar una fotografia: motiu, composició i tècnica (de tractament de la llum). Tret de la composició, les altre dues son ben diferents en una fotografia en b/n. El ‘motiu’ que ho era en una en color potser que ara no ho sigui i a l’inrevés i la tècnica de tractament de la llum, l’exposició, la lluminositat… és evident que no pot ser el mateix. L’absència de ‘color’ ens aparta de la realitat i una foto en b/n és més una representació de la realitat que volem captar que no una ‘còpia’. Ara haurem de treballar una mica més, ‘visionant’ en blanc i negre l’escena que tenim al davant.

Bé, no sembla massa difícil… Doncs sí, i més del que sembla.

A l’esquema de sobre crec que hi podreu trobar l’explicació.

El ‘color’ ja vam veure que ve determinat per tres paràmetres: matís (que veritablement per nosaltres és el color que percebem), la saturació i la brillantor o lluminositat. Cada color ve determinat de forma unívoca per aquests tres paràmetres. El ‘taronja’ que he escollit és diu: 29-78-92, és a dir té un matís del 29%, una saturació del 78% i una lluminositat del 92%. El mateix ‘color taronja’ també vam aprendre que sortia de la combinació dels tres colors additius (vermell, verd i blau) RGB, per tant també el podríem representar per RGB: 235-141-52. Aquests valors recordareu venen de l’escala de lluminositats que va del 0 al 255, per tant el taronja que he escollit és barreja del vermell de lluminositat 235, del verd de 141 i del blau de 52.

I ara ve el problema…

Al voler representar el ‘color’ en ‘blanc i negre’ de les 3 variables necessàries per representar-lo en ‘color’ només en necessitem 1 en ‘blanc i negre’, que no és més que la tonalitat que li correspon a l’escala de grisos. El problema, ja us podeu imaginar, és que més d’un color ‘real’ li correspon el mateix gris a la fotografia en blanc i negre !!! A l’esquema de dalt, el blau i el taronja escollits tenen el mateix valor en ‘blanc i negre’. Caram, vol dir que una foto en color on hi sortissin aquests taronges i blaus concrets es veuria tota grisa, sense cap diferència ni contrast? Exactament.. Ja veig, això pot ser un problema.

A l’animació que us poso a continuació podeu veure l’equivalència dels 3 colors primaris additius i els tres subtractius que representen en blanc i negre:

Aneu clicant per anar passant els esquemes. Al ‘1’ teniu els ‘colors’ primaris. Ara cliqueu i passeu a ‘2’, podeu veure l’equivalència d’aquests colors en una fotografia en b/n tirada directament amb la càmera. A ‘3’ i ‘4’ teniu un exemple de dos mètodes que podem trobar als programes de retoc si volguéssim convertir la foto en ‘color’ a ‘b/n’, us he volgut demostrar com aquesta ‘equivalència’ no és única. El pitjor mètode podeu comprovar que és el de ‘desaturar‘ el color, una de les opcions clàssiques als programes de retoc fotogràfic, ací us demostro com els 6 colors tindrien la mateixa equivalència a l’escala de grisos. Un desastre…

 

 

Tranquil, tot té solució. Simplement vull que entengueu la importància de la conversió del ‘color’ al ‘blanc i negre’:

A l’esquema de dalt en podeu veure els efectes. La gama de colors de l’esquerra (tots ells amb la mateix lluminositat) han de convertir-se en una gama de grisos, a l’esquema del centre ho podeu veure, aquest esquema central té variacions segons el mètode emprat però assegura ‘grisos’ diferents tot i venint de ‘colors’ diferents amb la mateixa saturació i lluminositat. És l’esquema utilitzat per les càmeres que tenen l’opció de tirar fotografies en b/n i de la majoria d’opcions de conversió de fotos en color a b/n en un programa de retoc digital. En canvi ‘desaturar’, o treure-li el color, és un concepte diferent, com ho podeu veure a l’esquema de la dreta. Fixeu-vos que perillós és aquest mètode, colors diferents però amb la mateixa saturació i lluminositat tenen el mateix ‘gris associat’. Per tant compte amb l’opció ‘desaturar’ dels programes com Photoshop o altres, els resultats podrien ser horribles.

Crec que ho entenc. Vols dir que hem d’anar en compte amb el mètode de conversió del ‘color’ al ‘b/n’ o contrastos que teníem a la foto en color desapareixeran a la de blanc i negre… Exactament, i això ens permet afirmar que l’actitud que hem de tenir davant d’una escena si volem fer una foto en b/n és diferent. En aquest cas la fotografia en b/n expressa el seu missatge únicament amb tonalitats de grisos, per tant haurem de cuidar expressament els ‘contrastos’ i tractament de la llum de manera diferent a com ho fèiem a la fotografia en color.

La fotografia en b/n és tot un repte. En absència de color ens les haurem d’enginyar per expressar el que volem només amb l’ajuda del blanc, el negre i les tonalitats de grisos. Per contra, aquesta absència de ‘color’ pot expressar conceptes que no serien possibles en color, no oblidem les fantàstiques fotografies que ara ens poden venir al cap en b/n, on el motiu, la composició i la lluminositat, especialment el contrast, son els elements bàsics.

Bé, què suggereixis que hem de fer?

 

Hi ha òbviament dues maneres de fer fotografies en b/n:

1. Fer-les directament en b/n si és una opció que ens dona la nostra càmera.

2. Fer-les en color i després convertir-les amb programes de retoc fotogràfic.

A la composició de sota en podeu veure alguns mètodes i m’he entretingut a ajuntar-los tots perquè en pugueu veure les diferències:

La segona porció ‘grey scale/càmera’ és tal i com normalment sortiría directament de la càmera si hem optat per tirar-la en b/n directament. Sol coincidir amb la típica opció dels programes de retoc que diu ‘Convertir en b/n’ o ‘grey scale’ (escala de grisos). Els efectes en un i altre cas son força similars. És un mètode, el de tirar les fotos directament en b/n, força còmode i normalment no cal retocar, però també perillós ja que diguem-ne que l’original ja és en b/n i per tant no tenim opcions a retocs de lluminositats selectius pel ‘color’ original, ja que aquest s’ha perdut.

La tercera és la de ‘desaturate’. És una opció que trobem també a la majoria de programes de retoc i consisteix, com hem dit abans, a ‘treure’ el color de la fotografia original que hem tirat en ‘color’. En aquest exemple no es veuen massa les diferències però ja heu vist que és un mètode pot ‘aplanar’ els colors i colors de la mateixa lluminositat es representen pel mateix to de gris. Faig tant èmfasi amb aquesta opció per que entengueu que colors diferents, igual de saturats i amb la mateixa lluminositat donaran el mateix gris, però normalment en una escena és dificil que ens trobem amb aquesta casuística i els resultats, tot i no donar massa contrast, poden ser acceptables.

Els dos següents son ja per més avançats i son opcions que estan presents a Photoshop però desconec si també les podem trobar a altres programes de retoc, inclosos els que teniu que venien amb la càmera. Especialment vull fer èmfasi al ‘black and white‘, aquesta és una opció molt interessant de Photoshop que ens permet ‘canviar’ les lluminositats depenent del color original, Com veieu a l’exemple de dalt (porció de la dreta) he manipulat la lluminositat del verd dels arbres deixant igual la resta. Aquest mètode és perfecte per la fotografia creativa.

Per descomptat una vegada a dintre del programa de retoc fotogràfic podeu, apart de convertir les vostres còpies en b/n, colorejar-les amb el to que vulgueu, donant un aire antic o de reportatge. En teniu un exemple a la dreta.

A l’exemple de sota podeu veure, després de remenar molt per la meva fototeca i buscar una foto adient, de com la aplicació de mètodes per passar a b/n de forma incorrecta  sobre una foto en color poden ‘aplanar’ els colors i perdre contrast i textura:

La foto de l’esquerra parteix de la de color amb manipulació incorrecta amb programes de retoc mentre que la de la dreta ha estat obtinguda mitjançant l’opció de ‘convertir en b/n’ (que coincideix força amb que hauriem obtingut si directament l’ha haguessim tirat en b/n). Compte per tant en fer d’aventurers amb complexes opcions que porten aquests programes.

Us deixo un curt vídeo de les opcions que porta un dels programes que més m’agrada de retoc digital, lightzone, simplement perquè en veieu les diferències de diferents mètodes de passar una fotografia a color a blanc i negre:

[splashcast c HBXN3725LL]

 

L’opció ‘blanc i negre’ a la càmera

 

La majoria de compactes i reflex tenen l’opció de fer fotografies directament en blanc i negre:

Normalment aquesta és una opció que haureu de trobar en els complexes menús de la vostra càmera digital. El resultat serà directament la foto en ‘b/n’.

Us recomano compareu el millor mètode. Començaria pel més senzill, el de ‘Convertir en B/N’ del vostre programa de retoc i la compararia amb la que sortiria directament de la càmera havent triat l’opció en B/N.

Compareu els detalls i el que és essencial, com els diferents mètodes tracten els colors originals.

Per experiència, el millor és tirar les fotos en color i convertir-les després a b/n amb el programa de retoc, sempre que el tingueu clar o que doni les prestacions que exigiu, de lo contrari, tot i que no les podreu manipular massa, tireu-les directament en b/n.

Bé amics, espero els vostres comentaris ací mateix al bloc, ara ja només us queda saltar als exercicis del taller (30) a flickr simplement clicant la icona: (aquesta setmana els exercicis es publicaran demà dimarts)

flickr

Molt bona setmana i molt bona revetlla de Sant Joan !!!!

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Advertisements