Taller de fotografia (35)

Bé amics, d’ací 7 dies a hores d’ara estaré en pantalons curts i aspecte de “guiri ” total fent cua als mostradors de facturació del Prat o amb una mica de sort pujat ja a l’avió que m’ha de portar a la meva destinació, lluny de les cobertures de Movistar i dels mails diaris de la feina… Jo, representa que no hi vinc, no? No amic meu, tu, la feina i el taller us deixo sols fins al Setembre.

I què faré sense tu? Doncs fer el que no has fet fins ara.. practicar i practicar… Com a mínim dóna’ns alguns consells…

Taller de fotografia (35): Marxem de vacances

Marxar de vacances quan ets un afeccionat a la fotografia té doble al·licient, per una banda òbviament el meravellós període que tens pel davant sense treballar, les experiències de conèixer nous llocs, la gent amb la que hi vas… i de l’altra la il·lusió de trobar noves situacions que et permetran experimentar tot el que has après de les tècniques de la fotografia. Sense haver arribat al lloc de destinació ja m’estic pensant com faré les fotografies dels nous escenaris que visitaré… No és massa normal això que fas …

Per això, per no introduir-vos res nou en aquest capítol, el que farem és proposar-vos que busqueu una serie de situacions que representen ben bé el que hem treballat en els darrers 34 tallers. Sense adonar-vos, practicant aquestes situacions us estareu fent una auto-avaluació de tots els conceptes que heu anat aprenent. Som-hi?

1. Practiquem la composició

Posem-nos com objectiu fer alguna fotografia on posem en pràctica alguna de les tècniques més comuns de composició. Observeu per uns instants l’escena i imagineu-vos l’enquadrament, què i com voleu que surti a la foto. Enfoqueu i dispareu.

Ací repassarem les tallers els tallers 5, 6 i sobretot el 21. Recordeu algunes regles i apliqueu-les sempre que veieu que sigui possible. Saltar-se aquestes regles de tant en tant també s’hi val….

 

2. Practiquem amb l’apertura

Recordem la tècnica de fixar el número d’apertura i deixar que Mr Xip assigni la velocitat automàticament (Av) per aconseguir el nivell de lluminositat que creu té l’escena (dic ‘creu ‘ per què ja sabeu que s’equivoca moltes vegades). Practiqueu una i altra vegada fent fotografies de la mateixa escena amb apertures diferents i veient l’efecte que té sobre la profunditat de camp.

Aquesta associació d’apertura i profunditat de camp l’hauríeu de tenir ja per la mà. Repasseu els tallers 9, 11 i 22. Ara bé, és fàcil cometre errors en l’aplicació d’aquesta tècnica i no sempre s’aconsegueix la nitidesa que es vol en cada situació. No hi ha una regla clara acceptada, per exemple, a les dues fotos de dalt, podríeu dir que una és correcta i l’altra incorrecta? Cada una d’aquestes fotos potencia els elements de manera diferent. Feu-ho servir per expressar el que voleu dir a les vostres fotografies.

 

3. Dominem la velocitat

Canviem ara a la tècnica de fixar manualment la velocitat i deixar que Mr Xip ens assigni l’apertura del diafragma (Tv). Repasseu els efectes d’una fotografia amb velocitats diferents i recordeu els límits que posàvem per les velocitats lentes (fotos mogudes). Heu d’aconseguir que no us surti cap fotografia moguda, aquesta serà la prova de que ja domineu el paràmetre ‘velocitat’ a la vostra càmera.

Torneu a canviar a mode Av, fixeu l’apertura i estudieu el valor donat per Mr Xip de la velocitat. Reaccioneu en el cas que creieu que alguna cosa no funcionarà si feu la foto.

No és massa habitual disparar en mode Tv, bàsicament perquè es perd el control de l’apertura i per tant de la profunditat de camp. En situacions concretes sí que hem de donar prioritat a la velocitat. Repassem el taller 10.

 

4. Treballem la lluminositat

Aquest és l’exercici més complicat. Heu de posar-vos en el lloc de Mr Xip i saber intuir què haurà interpretat sobre la lluminositat de l’escena. Useu la sub i sobre-exposició per pal·liar l’error que comet en certes situacions. Quantes menys fotografies hageu de retocar sub o sobre-exposant en els programes de retoc més experts us estareu fent en el control de la lluminositat.

Treballar la ‘lluminositat’ és treballar-ho tot a la fotografia. El que vull que apreneu és a controlar la sub i sobre exposició com a recursos per contrarestar la lectura que Mr Xip fa de l’escena. Repasseu els tallers 1, 3, 18 i 25.

 

5. Sortim de nit

Busquem edificis il·luminats artificialment o paisatges il·luminats per la llum de la lluna. Repassem les tècniques per saber com hem d’actuar. Les fotos nocturnes o amb escassa lluminositat solen ser les més interessants del carret fotogràfic. Ací haureu de jugar amb la velocitat i la sensibilitat ISO. Un trípode us ajudarà a crear petites obres d’art.

Les fotos nocturnes o amb baixa lluminositat tenen una màgia especial. Tenen la seva tècnica que haureu de repassar als tallers 2, 12 i 29. Practiquem amb les sensibilitats ISO.

 

6. Busquem la llum

Canviareu la vostra actitud quan passegeu pels carrers de Nova Delhi o per la platja de Cadaqués. Ara segur que mirareu i observareu l’escena però també inconscientment buscareu la ‘llum’ de l’escena. Passeu de les llums clàssiques del sol de migdia, busqueu les ombres, els canvis de color… no us dono més pistes….

Buscar la ‘llum’ es tracta més d’un actitud que d’una tècnica. observeu contínuament les escenes que van passant per davant vostre fins que en trobeu una que creieu que té una llum amb color o obres que poden ser interessants per captar-les. Ocasionalment podeu fer servir els filtres. Tot als tallers 18, 20, 25, 26 i 32.

 

7. Treballem el Balanç de blancs

No tinguem por en manipular el balanç de blancs de la càmera per dir-li a Mr quin tipus de llum té l’escena, els resultats son evidents.. Aquest és un paràmetre que pot ser canviat en el procés de revelat digital però us podeu estalviar bona part de la feina i en el moment de fer la fotografia indiqueu la ‘temperatura’ de l’escena, en moltes càmeres s’identifica per unes icones (sol, núvol, bombeta, fluorescent,…)

El balanç de blanc l’heu de fer servir quan les condicions de lluminositat son especials, tal i com vam veure al taller 4. Aquest també és un paràmetre que podreu manipular en el procés de revelat digital.

 

8. La família també viatja

No anem d’autistes. Tot i que ells ens miren de forma estranya per anar enganxats sempre de la nostra càmera, en el fons esperen molt de nosaltres i es mereixen bones fotografies. Practiqueu els primers plans amb fons contrastats. Feu una bona fotografia dels vostres companys de viatge.

Ací haureu de fer servir varies tècniques a la vegada, enfoc, enquadrament, elecció de l’apertura… Repasseu els tallers 6,7,9,13,24,25 i 26. Tot i semblar un tema fàcil no ho és gents fer una bona foto de família.

 

9. El paisatge

Profunditat de camp, distàncies hiperfocals, nitidesa, llum, color…. Tot això ho voleu utilitzar per fer una bona foto d’un paisatge. Busqueu-lo, estudieu les seves condicions, escolliu el formar RAW o JPG, doneu-vos una estona per enfocar i enquadrar i….

Estem davant un dels temes ‘clau’ d’aquest taller. Les fotos de paisatges no son arribar, enfocar i disparar… Mereixen certa observació prèvia, cal buscar el punt de vista i visionar el que voleu captar. La nitidesa i la lluminositat son les propietats bàsiques que buscarem en un paisatge. Fem un altre cop d’ull als tallers 6, 7, 9 13, 22 i 32.

 

10. La natura

Bestioles, plantes…. traieu la vostra creativitat i busqueu situacions insòlites, formes geomètriques, ampliacions macro o combinacions de colors espectaculars. Segur que a les vostres vacances teniu oportunitat de fotografiar la natura de prop.

No només intentarem practicar amb distancies focals curtes sinó que pels que disposeu d’objectius macro seria interessant que comencéssiu a captar la natura en miniatura i veureu l’espectacularitat de les vostres fotografies. però ací es tracta també de captar la natura en un sentit general, sense ser paisatges, fotos d’animals o boscos… tot s’hi val per aquest exercici que no es gens fàcil. Repassem si de cas els tallers 7, 9, 10, 13, 20, 24, 27 i 32.

 

11. Els monuments

No els desgraciem. Porten anys esperant que els hi fem una foto. No els retalleu, busqueu l’angle, l’hora del dia si és possible, feu marxar a la gent (encara que sigui digitalment)….

No recordo viatge sense alguna fotografia d’algun monument. Ací el toc d’artista que li poseu gràcies al punt de visió que heu escollit és la clau de la fotografia, si en voleu de ‘normals’ compreu una postal… Abans però recordem el que dèiem als tallers 6, 13, 20 i 25.

 

12. El color

En aquest exercici tractarem l’obtenció de colors saturats que ens impactin al mirar la fotografia, no importa tant el motiu sinó el color. Ja recordem que el color no és una propietat de l¡objecte sinó conseqüència de la llum incident sobre la seva superfície. Busqueu aquestes situacions, contraresteu el balanç de blancs i intenteu captar colors vius a l’escena.

No tenim una regla clara per obtenir colors vius a les nostres fotografies, es tracta d’un conjunt de circumstàncies on la naturalesa de la llum incident té molt a dir. Busqueu aquesta llum i un motiu, jugueu sub o sobre-exposant i a veure què surt. No ens aniria gens malament tornar a llegir els capítols 4, 18, 25 i 28.

 

 

13. El flash

Ja heu vist que ens agrada poc el flash però hi ha situacions de contrallums o de poca llum al primer pla que fan aconsellable l’ús del flash ja que ni forçant l’ISO ni obrint al màxim el diafragma ens en sortim. Practiqueu les diferents formes d’activar el flash, especialment el flash de ‘complement’:

Ja de ben jovenet observava a les primeres bodes que assistia com el fotògraf Blas feia servir el flash per fer les fotos dels nuvis a la porta de l’església. Era de dia però feia servir el flash. Aquesta tècnica del flash de complement sembla innecessària però quedareu sorpresos dels efectes sobre la fotografia. Feu servir el flash fins i tot quan creieu que no és necessari, feu-lo servir per contrallums, ombres o primers plans que les voleu il·luminar correctament sense sacrificar el fons. Prepareu fer fer la fotografia normalment, simplement activeu el flash addicionalment. Fem un cop d’ull al taller 14.

 

14. La foto original

Entre crits i discussions, que d’això no en falta als viatges, i gairebé sempre per culpa de la fotografia, sempre ha d’haver algun moment de conciliació, aquella foto de ‘i ara què fas?’. La contesta pot ser, vull fer-te una foto original…. si en canvi el que voleu és captar alguna escena interessant , no tant per la tècnica que has utilitzat sinó pel motiu que has captat, aleshores aneu sempre amb la càmera a punt per captar aquella escena que només existirà per uns segons. Ací, anar addicionalment amb una compacta ajuda molt…

No tinc cap regla per una foto ‘original’. Potser el que és important ací és el que s’entén per foto original, pot ser una foto treballada o una foto ràpida. En els dos casos hi ha perill de malaguanyar l’originalitat de la fotografia per un mal ús dels paràmetres que heu escollit. En general feu un cop d’ull al que parlàvem al taller 11 i 20.

 

15. El Blanc i negre

Des d’aquell taller que parlàvem del blanc i negre suposo que heu descobert un món paral·lel que cal explorar. La fotografia en b/n té una expressivitat que la del color ens amaga darrera de quantitat d’informacions que conté. Escolliu aquell retrat, paisatge o situació on creieu que la transformació a b/n pot donar-nos contrastos superiors a la de color. Escolliu entre tirar la foto directament en b/n o en color per passar-la posteriorment amb el programa de revelat digital preferit. Jugueu amb els filtres de color.

Al taller 30 vam parlar extensament de la fotografia en blanc i negre, recupereu-lo i proveu de transformar algunes de les vostres fotografies del carret de vacances per veure’n els resultats.

 

A les vostres sortides busqueu aquestes 15 situacions i estudieu les tècniques que necessiteu per obtenir els resultats desitjats, ja veureu que com a força de pràctica els paràmetres emprats en aquestes situacions acabaran sent mecànics, podent dedicar més temps a la creativitat. Només podreu ser ‘artistes’ si desenvolupeu la ‘tècnica’ i a la vegada amb ‘tècnica’ podreu ser ‘creatius’.

Escolliu aquestes 15 fotos de les vostres vacances. Necessitem treballar-les per continuar al Setembre.

Obrirem un ‘Exercicis de vacances‘ al nostre taller de fotografia a flickr perquè hi podeu anar penjant aquelles fotografies que considereu, feu referència a la situació, de les 15 que ens hem posat com objectiu. Feu un repàs al taller 19 per publicar les vostres fotografies al nostre Taller de fotografia de flickr.

Us deixo un petit truco per buscar els capítols de forma ràpida:

flickr

Amics, bones vacances i que us ho passeu molt bé !!! Fins al Setembre !

Nota: És possible que publiquem algun article a l’agost per no perdre el costum de connectar-nos els dilluns, però com a molt serà de recull de fotografies interessants que haguem trobat i que puguin servir d’inspiració per les nostres pràctiques.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Anuncis