Taller de fotografia (50)

taller501Què tal amics? Com prova el cap de setmana llarg? Bé.. cada setmana hauria de ser així.. Ja ho pots ben dir.. Avui és un dia una mica especial, per una banda el fet de coincidir la publicació del taller amb un dia de festa ens hauria d’animar a agafar la càmera i sortir a donar un volt.. Ja.. i per altra el fet de que avui hem arribat ja al capítol 50 ! Sí, la veritat és que tots pensàvem que a t’avorriries abans…

Doncs mira, cada dia que passa crec que podem fer més coses plegats i si n’hem fet 50 per què no ens proposem fer-ne 50 més i arribar als 100? No estàs bé…

Taller de fotografia (50): Els millors consells en fotografia.

Avui dedicarem aquest capítol a fer un punt i seguit. Seria bo fer una petita reflexió d’on hem arribat, què hem après i què creiem que hauríem de treballar en el futur per potenciar els nostres coneixements. Aquest és un taller de fotografia i no un taller de Photoshop (aquí incloem tots els programes de retoc digital). Hem après taller5021que la fotografia té tres moments bàsics: la visió o pre-visualització, l’exposició i el revelat, i aquí tant se val si parlem de fotografia analògica o digital. Molt sovint, especialment a internet, podeu trobar tècniques dels programes de retoc digital en lloc de tècniques fotogràfiques i això fa una mica de ràbia perquè acabareu arribant a la conclusió que no cal coneixements tècnics o creatius de la fotografia i que el Photoshop és capaç de tot i això és un error. Cal treballar la creativitat, que ens proporcionarà una visió de la fotografia que volem fer i l’exposició, amb totes les seves tècniques, abans de passar al revelat, que lògicament ha d’existir i que a la fotografia digital el proporcionen els programes de retoc tipus Photoshop però mai aquesta tercera fase del procés fotogràfic hauria de substituir les dues anteriors.

taller503No deixem de treballar els tres elements bàsics d’una fotografia, el motiu, la llum i la composició que ja en parlàvem al taller 20, que hem anat treballant al llarg del taller i que ens proporcionen resultats que podrem ‘revelar digitalment’ potenciant aspectes que no hem pogut tractar a l’etapa d’exposició. Serà en aquest moment quan necessitarem aprendre les tècniques del revelat digital. En els propers 50 capítols potenciarem aquestes tècniques i aprendrem a com un bon revelat digital pot potenciar aspectes de la fotografia que no hem pogut captar en el moment de l’exposició, ja sigui per les pròpies limitacions dels diferents elements de la nostra càmera o perquè simplement volem afegir la nostra dosi de creativitat a l’escena final.

taller504Avui, si us sembla bé, aprofitaré una enquesta feta a una de les webs més interessants de tècniques fotogràfiques, la Digital Photography School, que publica gairebé a diari articles, normalment curts, de tècniques fotogràfiques, material fotogràfic  i com no, de trucs de Photoshop per aconseguir efectes concrets. Aquesta enquesta preguntava als lectors d’aquest lloc que quin era el millor consell que els hi havien donat mai en fotografia i els resultats son força interessants. Jo que no em podia estar quiet, n’he afegit d’altres que considero també importants, tot plegat una bona oportunitat per fer una recopilació de tot un any del ‘Taller de fotografia’. (cliqueu aquí si voleu veure l’enquesta original)

Passem doncs a les respostes que han aportat els lectors (estan col·locades de forma aleatòria i no segons la importància o valoració que en faig del consell):

taller50c2

1Molt cert. La fotografia és tot menys rapidesa i precipitació, a menys que ens guanyem la vida com a reporters gràfics en una zona de conflicte… Per nosaltres la fotografia ha de ser un plaer i els plaers s’assaboreixen, preneu-vos en vostre temps sense mortificar als vostres acompanyants i penseu sempre el que voleu obtenir a la fotografia. El pitjor que podeu fer és deixar la responsabilitat a la càmera i pensar que us sorprendrà gratament quan les reveleu o passeu a l’ordinador. Estudieu l’escena i com atacar-la, penseu com voleu enquadrar, penseu com heu de disposar els diferents paràmetres de la càmera perquè capti l’escena de la manera que voleu… En definitiva, exerciteu el cap abans d’exercitar el dit… Mireu sempre el resultat al visor, si és possible l’histograma millor, i repetiu la fotografia si no n’esteu satisfets.

taller50c311És un dels millors consells i està ben relacionat amb l’anterior. Quantes vegades repasseu les fotografies quan arribeu de viatge i penseu ‘Què és això?’ ‘Valia la pena fer aquesta fotografia?’ Les fotografies us han d’expressar alguna cosa encara que perseguiu l’objectiu més simple de la fotografia: la reproducció de la realitat. Esborreu aquestes fotografies que no us diuen res i penseu com l’haguéssiu pogut fer.. No dispareu per disparar, no capteu escenes innecessàries ni motius que no us diuen res… fugiu dels motius i lluminositats mediocres.. Més val comprar-se una postal..

taller50c41Sense cap mena de dubte és el meu consell preferit. Crec que m’ha costat alguns anys entendre que les fotos no es fan a les persones, paisatges o edificis sinó a la llum que reflecteixen. Sense llum no hi ha fotografia això és evident, però  les mil formes que els subjectes o objectes a l’escena tenen de captar i reflectir la llum expressen missatges ben diferents i les bones fotografies tenen molt a veure amb com hem estat capaços de captar la llum a l’escena. Estudieu la llum… busqueu-la, si teniu oportunitat capteu la fotografia en el moment que la llum és la més adient.. La fotografia d’exteriors és molt sacrificada i funciona millor a les primeres i darreres hores del dia… La fotografia que feu no serà millor que la llum, si aquesta és mediocre no espereu gran cosa a la fotografia…

taller50c51Clar que sí. Quina mania la de pensar que davant d’una situació tenim només una oportunitat ! Feu fotos, moltes fotos, repetiu-les canviant la posició, els paràmetres o l’enquadrament. Esborreu les que no us agradin i quedeu-vos únicament amb les que realment tinguin algun interès. La diferència entre un bon i mal fotògraf està en que el primer no ensenya les fotografies que li han sortit malament ! No esteu obligats a ensenyar a veïns i amics totes les fotos que heu fet, estudieu les que no us han sortit bé abans d’esborrar-les i quedeu-vos amb les que considereu bones…

taller50c71No amics, la càmera no en té la culpa. Prou de dir que ha estat la càmera ! Hem estat nosaltres ! Òbviament hi ha diferències entre càmeres i que acaben facilitant de diferent forma la producció de bones fotografies però ni les càmeres cares fan les fotografies soles ni les dolentes son incapaces de fer bones fotografies. Ja hem parlat moltes vegades de la importància de conèixer les limitacions de la nostra càmera i de procurar fugir de situacions per les que la nostra càmera no té un bon rendiment, però la vostra ‘creativitat’ no ha d’estar limitada per la càmera, ni l’elecció del motiu ni la composició… Amb els mòbils o les compactes podem fer extraordinàries fotografies que al revelat digital podem potenciar aquelles mancances en nitidesa, color o lluminositat que la càmera no ha pogut captar en el moment de l’exposició.

taller50c81Una mica exagerat la veritat. No, no cal anar amb una llibreteta apuntant tot el que fem abans de fer la fotografia, ni portar un quadern de bitàcola, per sort les fotografies digitals s’emmagatzemen en els diferents formats RAW, JPG.. acompanyats d’unes informacions que s’anomenen EXIF, les quals contenen tots els paràmetres en el moment de fer la fotografia. ISO, velocitat, apertura, mètode de medició del fotòmetre, sub o sobre-exposició.. son dades que podeu veure al vostre àlbum juntament amb la fotografia. L’estudi d’aquestes dades a posteriori és de gran utilitat ja que ens permet recordar exactament els paràmetres amb que va ser feta la fotografia i aprendre a relacionar el resultat que estem veient amb el valor dels paràmetres. Pensem que tota fotografia, no retocada, es caracteritza per un valor d’apertura, velocitat, sensibilitat i distància focal usada a l’objectiu, res més.

taller50c91Un consell una mica jesuític però ben cert. No ens pensem mai que ja en sabem prou, que ja ens està bé pel tipus de fotografia que fem a la nena o les floretes del terrat. Sembla una tonteria oi? Doncs és el comentari més freqüent que m’he trobat quan algú em comenta alguna cosa del taller, que no va per ell, que per les fotos que fa ja li està bé el que sap. Quin error ! El cert és qui pensa així en fotografia ho fa també amb altres àmbits de la vida. És un simple concepte d’actitud. Allà ells…

taller50c101M‘agrae.. com diria el meu amic Joaquim. Una altra mania de la gent.. la de incloure zones que no aporten informació, que no ens diuen res… Ompliu el quadre amb aquells elements que creieu juguen un paper a la vostra composició, enquadreu-los fins pràcticament les límits de la fotografia.. Per què voleu zones que no aporten cap informació? Recordeu el que ja hem comentat alguna vegada: ‘Quan creieu que esteu a punt per disparar feu un parell de passes més..‘, és una forma de dir que cal apropar-se al motiu perquè ompli tot el quadre…

1taller50c12Si traieu la càmera només per les ocasions difícilment podreu practicar de forma constant i al final ocuparà un lloca l’armari juntament amb les ulleres i tub per anar per sota de l’aigua i el gorro per quan aneu a la neu… Sortiu a fer fotos, porteu-vos la càmera a sobre sempre que podeu i si us pesa molt o no us cap a la bossa aleshores penseu en comprar-vos una compacta que no sigui més gran que un mòbil i poseu-la a la butxaca.. Hem de fer moltes fotos dolentes per aconseguir-ne una de bona… amb el temps aquesta relació anirà equilibrant-se, no patiu.

taller50c111Desè i darrer consell… Això mateix, no llegiu tant, no imprimiu els tallers per llegir-los a hores perdudes si després no teniu temps de practicar.. La fotografia és creativitat, tècnica.. i pràctica, molta pràctica.

Fem una petita pausa… Us deixo amb un recull de les portades del Taller de fotografia amenitzades per la Lizz Wright que ens interpreta el tema ‘Hey Mann’ del seu darrer treball ‘The Orchard’. Em consta que al JC també li agrada… però és una mica tímid i no ens diu res…


Interessant, no?, vull dir els consells… Anem a completar-los amb alguns més que puguin acabar de resumir el que hem après aquests primers 50 capítols del taller. N’he escollit cinc que  he anat recollint de converses amb companys de viatge o que  he considerat que personalment m’han fet canviar la forma de fer fotografies:

taller50cm21No entenc la fotografia sense aquest procés o mètode. De l’observació continua del que estem veient ens ha d’aparèixer la fotografia, com si es tractés d’una revelació…. Alguna vegada he comentat que aquesta és una habilitat que s’adquireix amb pràctica i que ens permet ‘visions’ de possibles fotografies pel simple fet d’observar amb actitud fotogràfica. Quantes vegades passejant per algun lloc m’he parat en sec i m’han preguntat ‘Què et passa?’ ‘Què has vist?’ I la resposta és: una fotografia.. la resta de la conversa millor no transcrivir-la… La pre-visualització és la representació que tenim de la fotografia exactament com la voldríem veure revelada i que em porta directament a saber quins paràmetres he de modificar a la càmera per obtenir aquest resultat. Per mi un bon fotògraf és aquell que sap perfectament transcriure la pre-visualització en dades concretes dels paràmetres de la càmera i enquadrament.

taller50cm61Quina obvietat no? La nitidesa és l’eina que la fotografia posa al nostre abast per ajudar-nos a expressar-nos millor. Escolliu el motiu, poseu un títol imaginari a la fotografia abans de fer-la, el títol us ha d’expressar el que voleu dir a la fotografia i enfoqueu, i torneu a enfocar fins que n’esteu segurs que el motiu principal surt perfectament nítid. La nitidesa és entesa pel nostre cervell com la guia per poder observar i recórrer la fotografia. Un error a l’enfoc i estareu dient una cosa diferent del que volíeu expressar. De la mateixa manera que cal saber enfocar caldrà saber desenfocar… Ja coneixem prou bé com funciona la profunditat de camp, oi?

taller50cm31Una altra de les meves manies… Em puc parar al veure una possible fotografia però immediatament començo a moure’m al davant, al darrere, ajupint-me o donant voltes al voltant del subjecte… totes elles actituds que arrenquen opinions sobre la meva salut mental de forma injusta però que em permet investigar sobre el motiu que tinc al davant i escollir el millor punt de vista. Busqueu punts de vista que us permetin captar tot allò que voleu, no us quedeu amb l’escena que que us proposa el guia tot baixant de l’autobús, imprimiu el vostre caràcter a la fotografia…

taller50cm41M’ha costat alguns anys entendre que no sempre havia de confiar amb el fotòmetre, que aquest lògicament em proporcionava una valuosa informació però que havia de suposar una referència i no una obligació. Hem après els diferents mètodes de medició, que si la matricial, la puntual, la parcial… tots ells mètodes que ens ajuden a entendre la lluminositat que tenim al davant però que podrem modificar permetent deixar passar més o menys llum. Davant de situacions difícils pel fotòmetre, contrallums, altes o molt baixes lluminositats d’escenes o alts rangs dinàmics és convenient fer més d’una fotografia simplement provant de sub i sobre-exposar, segur que alguna d’elles té l’exposició que considerem correcta. Davant d’una mateixa escena la diferència entre la vostra fotografia i la ‘correcta’ no pot distar més de 2 passos o EV. A la majoria de casos fent tres fotografies, a -1 EV, 0 i  a +1 EV podem assegurar que en alguna d’elles encertarem la lluminositat. No té pèrdua…

taller50cm51És el que dèiem… No teniu por en fer fotografies que aparentment no tenen el resultat esperat però que son el punt de partida del revelat digital. Recordeu a l’amic Adams i el seu consell de ‘Exposar per les llums i revelar per les ombres?’ La fotografia digital ja sabem que, per la pròpia construcció del sensor, té una lletja tendència a saturar les llums amb les típiques fotografies amb llums cremades, sense textura i amb histogrames enganxats a la dreta. Aquest fet és capital a la fotografia digital i hem de fer el possible per evitar-ho, centrant-nos en exposar correctament les llums sense importar-nos massa en el moment de l’exposició de com queden les ombres, ja les tractarem al revelat digital. Penseu que el procés fotogràfic no s’acaba quan premeu el disparador… però tampoc comença amb el Photoshop !

La majoria d’aquests consells podrien servir per la fotografia analògica com per la digital, tant per càmeres compactes com per reflex… Segur que en hi ha desenes més i estaria bé que les poguéssiu escriure als comentaris… però no em faig il·lusions i em temo que aquest capítol quedarà de per vida com un incunable amb els consells que us he donat… Una llàstima. Estem desaprofitant totalment els avantatges que els blocs, com a representants de les noves tecnologies, posen a la nostra disposició…

La fotografia a la xarxa

Començàvem al capítol d’avui parlant de la creixent tendència que hi ha a la xarxa de confondre la ‘fotografia’ amb el ‘Photoshop’. És força habitual trobar a la xarxa llocs web o blocs que acaben parlant més de tècniques de revelat digital, concretament d’efectes de Photoshop, que de tècniques fotogràfiques.

Avui en aquest apartat us parlaré dels cinc llocs web (o blocs) en castellà més influents en fotografia (resultat de les votacions dels lectors de dZoom, un dels llocs amb més lectors i que ocupa les primeres posicions de webs més influents a la blogosfera). En hi ha de fantàstics i de no tant fantàstics, en hi ha que parlen de fotografia i d’altres de tot una mica, en hi ha que expliquen tècniques que han tret d’altres llocs i en hi ha que aporten experiències pròpies, en hi ha que parlen de tècniques de fotografia i d’altres de tècniques de Photoshop…. En qualsevol cas és interessant fer un volt i extreure’n algunes idees i exemples que us puguin complementar el que heu anat aprenent sobre fotografia.. Jo mateix m’hi dono una volta de tant en tant per veure de què es parla però difícilment trobo el material que busco per entendre millor o il·lustrar el tema que us intento explicar… Cliqueu a sobre de cada una d’elles per tafanejar una mica…

taller50dzoom

taller50caborian1

taller50xakata

taller50bf

taller50dslr1

En n’hi han moltes més… poc a poc les anirem descobrint. Més endavant també us aniré introduint a llocs en anglès que son veritables bíblies de tècniques fotogràfiques… poc a poc…

Aquesta setmana descansarem una mica i no hi hauran exercicis…

Bona setmana i fins el proper dilluns.


<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor. Si las utilizáis citad la fuente.

Anuncis