Buscant maçons amb nom propi (17)

maconeria171bMaçones, feministes i espiritistes!

Per a les lectores de toies, especialment

Aquest últim cap de setmana llarg de la Puríssima he tornat a Salamanca, i també a l’Archivo General de la Guerra Civil. Aquesta vegada, però, ho he fet guiada per un únic objectiu: buscar documents sobre la maçoneria femenina. Volia esbrinar si van haver-hi maçones a Sant Feliu de Llobregat. Les preguntes que em feia eren: què pensaven les dones maçones del primer terç del segle XX?, hi havia maçones entre els membres del triangle Llibertat de Sant Feliu de Llobregat?, alguna dona de la ciutat havia estat iniciada en alguna lògia barcelonina?

maridTot i que van haver-hi dones en la maçoneria operativa, és a dir,  entre els maçons constructors de les catedrals de l’edat mitjana;  a partir de l’any 1723, amb les constitucions d’Andersen, origen de la maçoneria especulativa, no s’hi va acceptar la presència de dones. Amb tot, des de final de segle XVIII, la maçoneria llatina va començar a admetre o a tolerar la presència de dones. Actualment, aquesta qüestió és un dels punts d’enfrontament entre la maçoneria anomenada “regular” o anglosaxona, i la liberal o llatina.

Entre la documentació que vaig consultar a Salamanca, hi ha un dossier dedicat a la maçoneria femenina, que conté un document titulat: “Ritual de la aprendiza masona, grado primero del Rito de Adopción (masonería de señoras)” del Gran Oriente Espanyol, on s’explica l’origen de la maçoneria femenina. D’acord amb aquest document, va ser la maçoneria francesa la primera que va acceptar la maçoneria d’adopció, és a dir la tutelada per lògies masculines. Aquest nou ritus el va crear el Gran Oriente de Francia, el 1774, davant la proliferació de societats secretes que donaven cabuda a dones. La primera lògia d’adopció, la va presidir la Duquessa de Borbó, mestra del llavors nou ritus. Habitualment, aquestes institucions les integraven les mullers i filles de maçons.

maconeria174c

En aquest document, sense data, però segurament dels anys trenta, sobre el ritual elaborat pel Gran Oriente Español, es fixen com a objectius de la maçoneria femenina:

maconeria172

La maçoneria femenina neix a Catalunya durant el Sexenni democràtic (1868-1875). Llavors, els sectors progressistes es van adonar que la presència de la dona en les lògies maçòniques podria jugar un paper molt important per combatre el que vivien com a fanatisme. L’any 1872, s’inicien les primeres dones a la maçoneria, ho fan a les lògies Moralidad i Silencio, ambdues de Barcelona. L’any 1879, es crea la primera lògia només de dones de Catalunya, concretament a Barcelona.

Llegint bibliografia sobre la maçoneria, m’he assabentat d’una constatació que en general s’ignora, ho he fet de la mà de l’obra de Pere Sánchez Ferrer, historiador que afirma:

 

maconeria173

Aquest historiador creu que a l’Europa llatina no es pot abordar el naixement del feminisme sense tenir en compte la maçoneria i l’espiritisme, sorprenent, oi?

Les primeres feministes catalanes procedien de la maçoneria i de l’esperitisme. Aquest primer feminisme no pretenia transformar l’estructura familiar, sinó alliberar les dones de la influència de l’església i de la tutela del homes. Llavors, a Espanya, el feminisme, en general, no era sufragista perquè creia que les dones no podien votar perquè estaven totalment condicionades pel pensament de l’església. D’altra banda, l’esperitisme era l’únic espai públic on la dona tenia un paper rellevant. Les dones, per les seves condicions naturals, sempre han excel·lit en aquest camp.

amaliadomingosoler2La feminista més destacada de l’època de la Restauració és l’Ángeles López de Ayala (1858-1926). Aquesta dona, que estava molt relacionada amb l’esperitisme, tot i que no el practicava, és la figura cabdal del primer feminisme. Tot i així, no s’ha fet cap biografia d’aquesta maçona, republicana i lliurepensadora. Per a ella era fonamental l’emancipació de les dones de l’església i dels homes. L’Ángeles López de Ayala, juntament amb la  Teresa Claramunt (1862-1931) i la  Amàlia Domingo (1835-1909), van crear la Sociedad Autònoma de Mujeres de Barcelona, la primera associació feminista.

teresaclaramuntLa Teresa Claramunt va ser una destacada anarquista, maçona i feminista que va lluitar pels drets de la classe treballadora i per l’emancipació de les dones. L’Àmalia Domingo, també maçona i feminista, va ser l’esperitista més important de Catalunya. Llavors, entre finals del segle XIX i el principi del XX, l’esperitisme es concebia com a una experiència humanística de participació en la vida col·lectiva.

luzdelporvenirLa primera publicació periòdica feminista catalana és una publicació esperitista: La Luz del Porvenir, publicada al barri de Gràcia de Barcelona, l’any 1878, per Amàlia Domingo. Hi escriuen dones que s’adrecen a altres dones. Entre les autores, s’hi destaca la pròpia fundadora (l’Amàlia Domingo), l’Ángeles López de Ayala i la Concepción Arenal, entre altres.

És interessant veure el gresol d’idees que dóna lloc a la creació del feminisme a Catalunya. La historiografia feminista en general ho ha ignorat, tal i com constata Pere Sánchez Ferrer, potser perquè el feminisme va evolucionar posteriorment en un sentit molt diferent i perquè el primer feminisme va anar associat a l’esperitisme (molt censurat després) i al republicanisme radical de Lerroux (essencialment anticatalanista).

Per a mi aquestes tradicions de pensament i de pràctica que estan en l’origen dels moviments i de les transformacions socials són extremadament interessants. Inicialment, el ventall d’idees que nodreixen les propostes d’actuació acostuma a ser molt ampli, després es delimita i perfecciona, però també s’empobreix.

Les ciències socials, com suposo altres ciències, avançarien més si l’observació no estigués plena de prejudicis, si no es féssin tants judicis de valor que tanquen el gran angular de la nostra mirada …

 

Continuarà…

<<< Veure tota la serie

Creative Commons License

La sèrie Buscant maçons amb nom propi per M. Luz Retuerta està llicenciada sota Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 2.5 España License.

Tota reproducció del material inclòs ha d’anar acompanyat de la seva font o autoria.
Toda reproducción del material incluido debe ir acompañado de la fuente o autoría.

vota
wikio
bitacoras
technorati

Anuncis