Taller de fotografia (52)

taller521Bones Festes amics ! I bones vacances ! Sí, tens raó, alguns tenim la sort de poder fer uns dies de vacances que ens ha de permetre refer-nos una mica abans de tornar a la feina.. Avui no ens facis llegir massa… A un dels molts sopars d’aquests dies hi havia gent que em comentava que els capítols dels tallers eren molt extensos.. És cert, però no és fàcil tractar un tema fent un resum del resum… De tota manera intentaré fer-los un pèl més curts i potser donar més links de llocs on podeu ampliar els vostres coneixements…

Venen festes i segur que alguna fotografia farem, oi? Home, la nit de Nadal amb el cagatió segur…

Taller de fotografia (52): Fem fotos per festes !

Tot escoltant les recomanacions del nostre amic JC del passat dissabte he pensat que feia més Nadal si jo també us parlava de quines situacions ens podem trobar aquestes festes alhora de fer fotografies.. Mira, aquí has estat oportú i ens pot anar molt bé..

Avui treballarem situacions típiques que ens podem trobar tant a les nostres celebracions familiars com a les fotografies d’exterior en aquestes festes. Prepareu-vos que haurem de repassar molts capítols anteriors…

Les celebracions familiars

taller522Aquesta és època de celebracions, sopars d’empresa (aquest any poques, la veritat..), sopars d’amics, la nit de Nadal, el cagatió, el dinar de Nadal, el de Sant Esteve amb els sogres, la nit de cap d’any, el dia de Reis…. son moments on, especialment amb criatures per casa, és d’obligat compliment fer fotografies. Son moments entranyables que tots volem recordar i no podem malaguanyar-los amb fotografies mediocres. Totes aquestes situacions tenen en comú que son fotografies d’interiors, amb diverses il·luminacions, on dubtarem si treure el flash o no, on potser algunes ens sortiran mogudes… Vinga, fem un petit viatge per les tècniques que hem de treballar i recordareu aquest any com el de les millors fotografies de festes….

tf1De quin color és el ‘blanc’?

Aquest és el primer i més important consell per les fotografies d’interior: el control de la temperatura del color. Color i temperatura son dues propietats que de fet no sempre estan relacionades però a la fotografia les fem servir per poder taller523descriure el ‘color’ d’una font de llum assignant-li una temperatura concreta. La mesura del ‘color’ d’una font de llum es fa en ‘graus Kelvin’ (clica aquí si no te’n recordes de la diferència amb els centígrads) i ve de la relació de la temperatura a la que sotmetem un cos (una barra de ferro per exemple) perquè emeti un color determinat. Ara entendreu com un ferrer al escalfar una barra de ferro aquesta comença a irradiar una llum groga-vermellosa que a l’augmentar la temperatura es va transformant anb blava-blanca. Doncs aquesta és la relació color-temperatura.

Ja al taller 4 vam parlar de la temperatura del color. Al quadre de l’esquerra (clica’l per ampliar-lo) representàvem algunes situacions tot relacionant el ‘tipus de llum’ amb la seva temperatura. Simplement quedeu-vos amb la relació de l’espectre del color i la temperatura: vermells i grocs: baixes temperatures (2000-3000º K) i blaus: altes temperatures (+8000º K). Aquesta simple relació ens ajuda a entendre la temperatura de les diferents fonts de llum, les que provenen d’espelmes o bombetes convencionals de les tenim a casa radiaran una llum d’un color vermellós-groc i per tant li assignarem una temperatura baixa. Certs fluorescents, halògens, la llum del flash o la del cel ennuvolat donen una llum més blava o blanca (desaturant els colors) i els hi assignarem temperatures de color més altes. Compte perquè ens trobem amb un altre cas de possible contradicció.. sí, la fotografia n’està ple… curiosament els ambients amb llums vermelles-grogues els hi diem ambients càlids mentre que les llums blaves diem que ens proporcionen ‘ambients freds’. Ho veieu? És exactament el contrari de la temperatura del color. Quin lio…

taller525No, és molt senzill. les càmeres estan calibrades per captar correctament el color de la llum del dia, és a dir al voltant de 5500º K, que podem dir és la nostra Zona V de la taula de temperatures de colors (veieu quadre de la dreta). Quan una escena estigui il·luminada per una font de llum amb una temperatura (o color en definitiva) diferent de la de la ‘zona V’ és molt probable que el resultat sigui una fotografia dominada per algun dels colors de l’espectre, normalment vermell o blau. Per això les càmeres tenen un calibrador de ‘balanç de blancs‘ per calibrar el color del ‘blanc’ a l’escena. D’entre els comandaments de la nostra càmera sempre trobarem el ‘Balanç de blancs’ i una sèrie d’icones que venen a representar situacions o escenes típiques on la càmera té programat la taller524temperatura del color que espera d’aquestes situacions i la correcció que ha de fer per portar-les a la ‘Zona V’ de la taula de temperatures. (torneu a mirar el dibuix de sobre). Normalment aquest dispositiu el tenim en ‘automàtic’ (AWB: automatic white balance) però no sempre aquesta correcció automàtica del color funciona com esperem. A l’exemple de l’esquerra podeu veure dues típiques situacions d’interior il·luminades per fonts de llum diferent, el resultat de la de l’esquerra és justament el que volem evitar (es tracta d’una situació il·luminada per una font de temperatura de color baix, 3500º, amb predominança de grocs i taronges), la foto de la dreta està il·luminada amb llum natural, el resultat és una representació de les diferents tonalitats de colors més equilibrada, sense predominances.

La solució és molt senzilla però no sempre la gent se’n recorda i d’utilitzar-la. Tot passa per treure l’automàtic del balanç de blancs i indicar-li a la càmera manualment el color del focus de llum que incideix sobre la nostra escena. Aquí tenim dues formes de fer-ho:

Per icones predeterminades: Simplement indiqueu-li a la càmera el tipus de llum que teniu al davant i ajudeu-vos de l’esquema de sota per entendre la ‘zona’ del color que esteu indicant.

taller5217

Per exemple, si disposeu l’indicador a ‘llum incandescent’, la clàssica llum de bombetes de filament (mireu la seva posició a l’esquema de dalt), hem d’entendre que li estem indicant a la càmera que té al davant una escena amb una temperatura del color de la llum baixa. La càmera ho contrarestarà movent la zona del color cap a la dreta és a dir augmentant la temperatura o el que és el mateix taller526bincrementant els ‘blaus’ i atenuant els ‘vermells’. El resultat és evident a la fotografia de la dreta on simplement he posat l’indicador de ‘balanç de blancs’ a ‘llum incandescent’ i automàticament la càmera ha produït un resultat una mica més equilibrat en color, sense tanta predominança dels grocs-vermells.

És molt important ‘memoritzar’ la taula de dalt en el sentit de saber cada icona on es situa a la taula de temperatura de color i per tant de l’efecte que tindrà a la fotografia final si seleccionem aquest indicador. El millor que podeu fer és fer una sèrie de la mateixa fotografia canviant d’indicador i veient el color final de la fotografia. Penseu que l’objectiu no és més que el color del ‘blanc’ sigui el més blanc possible…

taller527Modificant la temperatura del color: La majoria de les digitals de gama mitja-alta tenen addicionalment un comandament per indicar, en lloc d’icones, la temperatura directament en ºK. Solen estar per defecte a 5200º-5500º (llum del dia) i l’efecte de moure l’indicador a una temperatura més baixa és, pel que hem explicat, una compensació de blaus, mentre que a una temperatura alta una compensació de vermells. A la serie de sota podeu veure la mateixa fotografia amb el balanç de blancs a 3000º, 8000º i automàtic (les temperatures que veieu son les que hem posat a la càmera, no les de l’escena !). Fixeu-vos amb el color ‘blanc’ del fons de la pantalla (és quan escrivia aquest article).

taller5213

taller525

Aquest mateix efecte l’haguéssim obtingut amb les icones: ‘bombeta’, ‘dia ennuvolat’ i ‘AWB’, que ocupen posicions a la taula de temperatures (esquerra) semblants a les temperatures que manualment hem posat a l’exemple de dalt.

La millor recomanació per la foto en família és fer la fotografia sense flash, augmentant un pèl la sensibilitat, fixant l’apertura el més oberta possible i modificant els indicadors del ‘Balanç de blancs’ al color de la temperatura de l’escena. Demanar que no es mogui ningú i disparar…

tf1L’ús del flash

Moltes càmeres tenen ‘flash automàtic’, bàsicament les compactes, ja que no disposen de la possibilitat de modificar l’apertura i la velocitat. Aquestes càmeres treballen amb apertures fixes o en un  petit rang fixat per la càmera, normalment a números ‘f’ baixos (f/2.8 – f/5.8), i l’únic indicador que calculen, a partir de la lectura del fotòmetre, és la velocitat de l’obturador. En una foto de baixa lluminositat la velocitat de l’obturador acaba sent molt lenta, depenent del model el límit potser 1/60 s, i el flash s’activa automàticament ja que pensa que necessita ‘llum addicional’ per poder fer la foto. El resultat no sempre és l’esperat….

taller5219A les fotos d’interior és gairebé segur que el flash s’activarà, pel que heu de tenir en compte que el ‘color’ de la llum incident haurà canviat. Els flash de les càmeres estan calibrats per donar una llum amb una temperatura de color semblant a la llum del dia, és a dir al voltant dels 5500º pel que normalment no caldrà manipular el ‘Balanç de blancs’ i amb ‘automàtic’ n’hi haurà prou. Però feta la llei feta la trampa, si forceu a la càmera amb una icona del balanç de blancs com la de ‘dia ennuvolat’, o fins i tot en càmeres teniu la icona de ‘flash’,  esteu dient-li a la càmera que la temperatura del color de l’escena és ‘alta’ i obtindreu fotografies més càlides, amb més vermells i taronges, i no amb blaus i blancs tan freds. Proveu-ho vosaltres mateixos….

Però el problema del flash no és només aquesta llum blanca, freda que tenyeix les nostres fotografies sinó l’abast que té la llum. Ja vam explicar al taller 14 que la llum del flash decreix amb la distància pel que podeu obtenir fotografies com la de l’esquerra a dalt, horrible fotogràficament parlant (si bé molt emotiva pel que es celebrava). A la fotografia de grup, a sota, el més còmode és activar el flash, però en aquest cas es va fer amb el ‘flash de complement‘ per garantir que la gent de les darreres files i el fons sortís il·luminat.

Si no teniu més remei i heu de disparar amb flash, el millor consell és modificar la temperatura del color canviant l’indicador de ‘balanç de blancs’ a la icona de ‘flash’ o ‘dia ennuvolat’. Intenteu que tothom estigui situat més o menys a la mateixa distància de vosaltres per evitar zones de molt diferent il·luminació. Si la fotografia sense flash no surt excessivament lenta podeu provar amb el ‘flash de complement’, així garantireu la lluminositat ambient en lloc dels clàssics fons foscos que provoca el flash.

tf1Els arbres de Nadal i altres elements decoratius

taller529Sí, ja sé que és maco fer fotos de l’arbre de Nadal i elements decoratius il·luminats, però normalment aquestes son fotografies que ens aporten ben poc i ja que hi som valdria la pena treure’n alguna cosa de profit.

Recordeu el taller 48 i els consells que donàvem davant de fotografies de poca llum i sobretot les dificultats del fotòmetre en al càlcul de la lluminositat de l’escena en el cas d’haver-hi fonts de llum directament incidint a la càmera. Una fotografia de l’arbre de Nadal, amb les llums del menjador enceses, i amb el flash disparat és probablement una de les fotos més lletges que podeu fer. Us la podeu estalviar. Però si estudieu una mica la il·luminació, tanqueu algunes llums, enceneu les de l’arbre, aneu a buscar el trípode i enquadreu, és probable que el que tingueu al davant és una bona oportunitat de treballar una fotografia amb poca llum on estareu captant colors i lluminositats que no esteu veient a la realitat (el trípode us el podeu estalviar si veieu que la velocitat és prou alta com per aguantar la càmera a pols).

El treball amb aquestes fotografies l’heu de fer bàsicament amb l’estudi de la lluminositat. Ja vam aprendre que la lectura que ens pot donar el fotòmetre pot ser incorrecta, bàsicament en una lectura matricial o ponderada la reacció de la càmera serà la de deixar menys temps l’obturador obert pel que és molt probable que la foto us surti una mica fosca, amb predominança de les llumetes però sense detall a la resta. Sobre-exposeu una mica aquestes fotografies, feu 2 o 3 fotografies fins que trobeu la lluminositat correcta a la vostra còpia. Al mateix taller 48 vam veure també les dificultats que la nostra càmera pot tenir en resoldre situacions d’alt rang dinàmic si es troba amb variacions de lluminositat molt gran a la mateixa escena… aquí haurem de resoldre el problema amb les tècniques de revelat digital…

tf1Una mica de creativitat no ve malament…

taller5210

Tampoc es tracta d’electrocutar al gos a al nen, com les fotos de l’esquerra, simplement per que ara ens ha donat per ser creatius. No, és un exemple que he trobat a 20 Christmas Lights Photos, que pot servir-nos per algunes idees però que sou vosaltres els que heu de treballar la creativitat.

Ja he comentat que tot el que suposi fer fotografies amb poca llum a partir de il·luminacions de bombetes de colors pot ser un bon exercici per treballar el color i la lluminositat.

Però treballeu també el ‘punt de vista‘, intenteu fer fotografies menys convencionals i situeu la càmera en posicions menys freqüents i proveu.. Especialment si teniu criatures proveu de situar la càmera a ran de terra (vosaltres no cal) i simplement dirigiu la càmera al subjecte i feu tantes fotografies com faci falta fins que l’enquadreu més o menys bé (sempre teniu els programes de retoc per ‘retallar i re-enquadrar’) . Aquesta tècnica de disparar la càmera sense portar-la als ulls és qüestió de pràctica i us asseguro que els resultats son molt interessants ja que canvien el punt de vista del tipus de fotografia que estàvem acostumats i sobretot no posa a la criatura en estrès constant amb ‘mira a la càmera…‘. Feu ús també del disparador automàtic si a més voleu sortir vosaltres a la fotografia…

tf1Fotografieu de prop

taller5214Al taller 41 vam treballar la fotografia de prop, normalment l’associem a elements de la natura però ara tenim una excel·lent oportunitat de disparar en mode macro als detalls de la decoració nadalenca.

Un bon exemple és el pessebre, no em direu que no és una bona idea fer una foto del caganer de prop…, aquí hi podem trobar mil detalls que amb una bona il·luminació ens poden donar fotografies ben impactants. L’exercici no és tan senzill ja que heu de posar en pràctica les tècniques de la baixa il·luminació, continuo recomanant que el flash ni tocar-lo, amb les de la fotografia de prop o la gairebé macro-fotografia.

Normalment aquestes son fotografies on haureu d’obrir al màxim el diafragma i jugar amb els valors de la sensibilitat per obtenir fotografies no excessivament lentes ja que aquí l’ús del trípode pot ser una mica complicat. (font de la fotografia del caganer)

tf1Sortim de casa

taller5211

Si volem completar el nostre àlbum de fotografies de Nadal hauríem de posar-nos la bufanda i sortir a donar un volt… Està clar que esperarem a que es faci fosc ja que si alguna cosa volem captar aquests dies és l’ambient nadalenc que Ajuntaments i grans magatzems aconsegueixen (o no) amb la il·luminació de carrers i façanes.

Estem de nou davant d’una fotografia de baixa lluminositat, nocturna en aquest cas, on haurem de treballar la lluminositat i la interpretació de la lectura del fotòmetre. Ja vam veure al taller 29 alguns conceptes de la fotografia nocturna i ara caldrà posar-los en pràctica.

Recordem els tres conceptes bàsics que hem de treballar: La sensibilitat, que ens permetrà captar més llum amb menys tems d’exposició. L’apertura del diafragma i la velocitat, que les haurem de combinar per no sacrificar ni profunditat de camp ni velocitats excessivament lentes que provoquin fotografies mogudes i la interpretació de la lectura del fotòmetre, on ja vam veure que aquesta pot ser incorrecta, donant-nos normalment en aquestes situacions d’il·luminacions artificials a la nit, lectures que provoquen un excessiu temps d’exposició, havent-les de sub-exposar per no tenir una sobre-exposició de les llums. Però ens podem trobar també fotografies on la zona iluminada és molt petita però intensa, el que provocarà una fotografia d’alt rang dinàmic. A l’exemple de dalt podeu veure els exemples clàssics d’un alt rang dinàmic (cas de la de ‘Bones Festes’, on tret de les llums la resta del carrer pràcticament està a les fosques) i la de sota amb una velocitat excessivament lenta que ha provocat que la fotografia sortís moguda. Sortiu al carrer i practiqueu.. és l’única manera de coneixer el comportament de la vostra càmera… (espereu però a acabar de llegir el taller d’avui…)

tf1Sortim a la neu

taller5212

Sí, sembla que hi ha gent que li agrada anar a la neu i després de cues al telecadira aconsegueix pujar a les pistes i descobreix que apart d’esquiar és també un bon moment per fer alguna fotografia del paisatge o de la nena amb el monitor argentí.

Bé, no ens hauria costar gens ni mica fer aquest tipus de fotografies. Ho hem treballat moltes vegades al nostre taller… Les fotografies a la neu amb mode de lectura de fotòmetre en automàtic surten normalment fosques i la neu grisa…

Sabem de sobres la raó, no? La càmera està calibrada per situar l’escena a la zona V de la taula d’Adams i definitivament aquesta zona és massa fosca per una fotografia d’alta lluminositat com aquesta. En aquestes situacions el que hem de fer és simplement sobre-exposar 1 o 2 passos fins aconseguir la textura i color de la neu. Ja sabem que pot fer un dia clar i un sol que ni amb ulleres de sol hi veiem però en canvi hem de sobre-exposar… quines coses, oi?

tf1Dispara en RAW i revela tu mateix les fotos

taller5216Sabem de sobres que el format RAW és el negatiu de la fotografia digital, és el format no processat ni revelat on la càmera no hi ha fixat cap paràmetre de balanç de blancs, exposició, brillantor, nitidesa, contrast o saturació del color. Aquest format és l’ideal per situacions com les comentades avui, tant a les fotografies d’interior com les d’exterior la baixa lluminositat encara satura més els colors provocats per la font de llum pel que el millor tractament que podem fer del ‘balanç de blancs’ és a partir del negatiu RAW en programes de revelat digital com el Photoshop, que té inclòs el  ‘Camera Raw‘, un veritable laboratori de revelat digital a  partir del fitxer RAW que heu extret de la càmera. A l’exemple de l’esquerra podeu veure què fàcil ha estat situar el balanç de blancs correctament a partir d’una fotografia de baixa lluminositat il·luminada per una llum de bombeta, la qual provocava aquesta saturació de colors amb predominança de grocs. (i on el blanc no era blanc !) A la foto tractada la temperatura del color torna a estar a la ‘zona V’ de la taula de temperatures (on el ‘blanc’ torna a ser ‘blanc’).

tf1La sensibilitat ISO

En totes les situacions anteriors hem vist que moure el valor de la sensibilitat a valors alts és un dels recursos més fàcils que tenim per captar més lluminositat en menys temps d’exposició. Ja ho hem vist en diferents capítols, especialment al 48, que l’augment de sensibilitat pot provocar, i aquí dependrà ja molt del sensor de la vostra càmera, una pèrdua del rang dinàmic, del rang de color i sobretot de l’aparició del soroll digital.

El consell és que, depenent de la qualitat del vostre sensor, mantingueu les sensibilitats ISO baixes, a 100 o 200 i contraresteu la possible velocitat lenta proposada per la càmera amb l´ús del trípode, si és possible, o del temporitzador deixant la càmera en un lloc immòbil.

tf1?

El consell 10 és el vostre… És lleig que només parli jo.. Ja ho pots ben dir.. i aquest hauria de ser un espai col.laboratiu, ja sabeu el rotllo de si no interactuem ni participem entre tots en aquests tallers això acabarà convertint-se en un curs de classes magistrals de qualitat dubtosa… ‘Quin consell ens dones per fer fotografies aquestes festes?’


Bé amics, no em queda més que desitjar-vos bones festes, en companyia dels vostres éssers estimats.. i de la vostra càmera… I del trípode !

bonnadal

El capítol d’avui n’està ple d’exercicis així que obro el fil del taller 52 a flickr simplement perquè ens pugeu les vostres fotografies…

flickr


<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor. Si las utilizáis citad la fuente.

Advertisements