Taller de fotografia (59)

taller591Benvinguts una altra setmana al nostre taller… Encara estic traumatitzat per l’Adams… No en hi ha per tant.. Però avui et donaré una alegria i no parlarem de tècnica sinó del llenguatge de la fotografia.. No se què és pitjor…

Cada cop estic més interessat en entendre el llenguatge fotogràfic, cada cop coneixem més i més paraules d’aquest llenguatge però encara ens costa molt formar les frases per crear un missatge clar i correctament expressat..

Avui encetarem una sèrie d’articles que ens han de portar a l’aprenentatge del llenguatge fotogràfic, d’aquell que universalment és entès i que ens ha de garantir la comunicació amb els observadors de les nostres fotografies… Me’l puc saltar?

Taller de fotografia (59): El llenguatge fotogràfic (1)

La composició a la fotografia tracta de la disposició i organització de diversos elements per expressar alguna cosa. Cert que hem parlat d’unes regles universalment acceptades però l’ús dogmàtic d’aquestes tècniques poden fer de les nostres fotografies un element d’expressió massa reglat que pot acabar sent l’objectiu de la fotografia quan realment hauria de ser un mitjà. Sí, això ja t’ho han dit alguns dels lectors del taller…

Quan un coneix en profunditat un llenguatge, un idioma per exemple, és capaç d’utilitzar la riquesa del seu vocabulari, de les regles gramaticals, per expressar missatges precisos, rics, tan complexes com un vulgui però amb la precisió que li dona el coneixement de la seva sintaxi. Doncs el llenguatge fotogràfic hauria de funcionar de la mateixa manera i ara tenim suficients eines com per concentrar-nos en com ens expressem en fotografia, si és que volem expressar alguna cosa…

Els Principis del Disseny

El Disseny, segons Michael Freeman, és la gramàtica de la fotografia. Els seus principis expliquen formes de composició universalment acceptades, com les que podríem trobar a la música o a la pintura. He estat alguns dies estudiant i treballant els principis sobre composició i disseny de Freeman, Fulks i Altengarten entre altres, les fonts que he pres com a base per poder ordenar-me els conceptes i que avui comparteixo amb vosaltres.

taller602

Per aconseguir una comunicació visual la fotografia ha de transmetre ‘força’ i ‘claredat’. La ‘força’ és especialment important en un procés d’observació que, a diferència de la pintura, és molt curt. O aconseguim atreure l’atenció de l’observador en mil·lèsimes de segon o l’haurem perdut. La ‘claredat’ és la que ens permetrà retenir l’observador i guiar-lo a llarg de totes i cada una de les parts de la nostra fotografia, d’observar-la, de descobrir-la, de parar-se en el centre d’interès… i d’abandonar-la amb la certesa de que ha captat el missatge que volíem expressar. S’ha establert la comunicació.

Els principis fonamentals del disseny a la fotografia son el contrast, el flux, el subjecte i el fons, la simplicitat i l’equilibri. Tots ells funcionen com patrons d’expressió, son la gramàtica del llenguatge, que possibiliten un missatge amb ‘força i clar’.

Aquests principis permeten el que se’n diu una ‘composició efectiva‘, aquella que serà acceptada per l’observador a partir de la seva experiència visual i potencien la ‘força’ i la ‘claretat’. A la sèrie de fotografies de sota s’ha intentat aplicar aquests principis, un, alguns o tots a la vegada. Sabríeu dir-ne quin principi o principis he volgut expressar en cada fotografia?

taller603

Aquests principis del disseny a la fotografia disposen d’elements, les paraules en el llenguatge, que s’organitzen segons aquests principis. Tots aquests principis i elements els tenim al nostre abast, al davant nostre.. però com els captem amb una càmera fotogràfica? Aquí està el punt més important, l’ús dels elements fotogràfics han de possibilitar-nos la transcripció dels dissenys i elements a la fotografia. Amb aquesta afirmació, no creieu que us ha pogut canviar el concepte que fins ara teníeu de la fotografia?

Com veieu, fins ara no hi hauria diferències amb altres formes d’expressió. Com ara la poesia, ja que hi som, no creieu que una poesia ha de tenir força, per commoure’ns i claredat, per poder ser entesa?

Davant d’una escena i d’una possible fotografia penseu que el que voleu captar ha de tenir ‘força i claredat’ i ara apliqueu algun dels dissenys, el més adient, per potenciar aquests conceptes. Feu servir els elements que formaran part del dissenys i finalment apliqueu les tècniques fotogràfiques per composar, enquadrar, enfocar i controlar la lluminositat i el color. Sembla senzill, no?

Avui tractarem un dels dissenys més importants: el contrast. Sobre la la resta ho treballarem en un proper capítol on desenvolupem les teories gestàltiques de la composició.

El contrast

Freeman, a la seva obra ‘El ojo del fotógrafo‘, considera el ‘contrast’ com un dels dissenys més importants a la fotografia. Seguint les teories de la Bauhaus, Johannes Itten formulà les seves teories de la composició basades en el contrast i el considerava la base de la composició d’una imatge. Petit-gran, llarg-curt, ample-estret, clar-fosc, molt-poc, horitzontal-vertical, suau-rugós, dur-suau, lleuger-taller608pesat, enfocat-desenfocat, fort-dèbil…. son algunes de les possibilitats de crear el ‘contrast’ a la fotografia. La idea és despertar una sensació vital a l’observador.

El cert és que és un procés increïble… si hi penseu, les possibilitats son infinites i pot representar un dels ‘dissenys’ més interessants per aconseguir bones fotografies. A l’exemple de l’esquerra podeu veure’n alguns exemples de diferents tipus de contrastos. En cada cas el contrast es fa servir per potenciar el centre d’interès de la fotografia.

Hi ha un parell de dissenys de ‘contrast’ que son patrons regularment utilitzats. i veritables recursos pel fotògraf. El ‘contrast a l’enfoc’ l’hem treballat força en els tallers anteriors i tracta de potenciar el centre d’interès de la fotografia mantenint la nitidesa a la zona ocupada pel centre d’interès i desenfocant la resta. L’ull de l’observador fugirà de les zones desenfocades i es situarà a les zones enfocades, on se sent més còmode. Aquest és un dels millors recursos per potenciar el centre d’interès.

El ‘contrast per lluminositat’ o color, n’és l’altre, on intentem captar l’atenció de l’observador delimitant el centre d’interès, a partir del canvi de lluminositat amb la resta. Als exemples de sota en podeu els efectes:

taller609

Als exemples, de la mateixa col·lecció del viatge a El Caire, s’ha intentat jugar amb el contrast. Al de l’esquerra el centre d’atenció és el grup d’homes al carrer i és aquí on va la vista directament. Al de dalt s’ha jugat amb el contrast del subjecte amb el fons, potenciant el perfil. El de sota juga amb el contrast un-molts i amb la nitidesa de només un dels soldats. per últim, a la fotografia de la dreta es vol potenciar la figura central com a centre d’interès sense perdre el que forma part d’una composició de tres figures.

Com veieu el ‘contrast’ és un dels dissenys o patrons que més força donen a la nostra fotografia. Això s’aconsegueix per l’aïllament que fem del ‘centre d’interès’ de la fotografia, atraient la visió de l’observador a partir del contrast amb la resta de la composició. Fixeu-vos com aquests patrons de disseny, especialment els de color-lluminositat poden ser radicalment diferents a la fotografia en blanc i negre i a la de color.

Però abans de continuar aprenent el ‘llenguatge fotogràfic’… Perquè serveix? Perquè en diem llenguatge? És que serveix per comunicar-nos?

La fotografia i el cervell

Barbara Edwardsen el seu llibre, Drawing on the Right Side of the Brain (Fent ús del costat dret del cervell), introdueix de forma molt interessant la ‘fotografia feta amb una o l’altra part del cervell’. Mentre que la part ‘dreta’ del cervell és la considerada emocional, intuïtiva, impulsiva… l’esquerra és l’analítica i lògica i, depenent com el fotògraf usa una, l’altra o dues dues parts del cervell, la fotografia resultant serà una o altra. Interessant.

taller607Molta gent considera que la fotografia és un tema per desenvolupar amb la part esquerra del cervell i defensen les tècniques fotogràfiques com necessàries per poder fer bones fotografies, però també per poder crear art? El cert és que per alguns de nosaltres ens és més fàcil una aproximació racional a la fotografia, com si es tractés d’un conjunt de lleis físiques, mentre que per altra gent li és més fàcil desenvolupar la creativitat, la intuïció, però en canvi té més problemes per aprofundir en les tècniques fotogràfiques.

Tots hem desenvolupat la intuïció en major o menor grau, penso més les dones que els homes, i serà més fàcil per uns que pels altres desenvolupar la creativitat de forma instintiva. Per poder desenvolupar tècnica i creativitat cal saber quin tipus de fotògraf som i entrenar específicament una o l’altra part del cervell.

Karen G. Schulman explica en el seu article ‘Left Brain-Right Brain Photography‘ com els fotògrafs amb la part esquerra més desenvolupada prenen les fotografies amb un control exhaustiu dels paràmetres de la càmera, racionalitzant els subjectes a la fotografia, explicant de forma exhaustiva l’escena, explicant a les seves fotografies moments o situacions concretes. Normalment la seva fotografia és auto-explicativa, més tendent a la fotografia de reportatges.

En canvi els fotògrafs que han desenvolupat més la part dreta del cervell son molt més espontanis, sense planificar la fotografia i intenten captar més les sensacions d’aquell moment, solen ser compulsius i molt sovint amb una fotografia no en tenen prou per captar el que volen explicar. No estan massa interessats amb les tècniques fotogràfiques i molt sovint la manca de coneixements no els permet captar el que volen. Les fotografies del fotògrafs analítics no necessiten comentaris, en canvi els fotògrafs ’emocionals’ tenen la necessitat d’explicar als observadors el que volien captar a la fotografia.

taller6010

Michael Fulks als seus articles a Apogee Photo Magazine explica les dificultats per ensenyar fotografia a persones amb la part dreta més desenvolupada. Son anti-tècniques i la única forma és demostrar que una tècnica concreta els pot fer expressar una sensació concreta. Al nostre taller per exemple hi ha clarament un grup de lectors interessats en les tècniques d’Adams i la hiperfocal, pocs però.., mentre que la resta no li interessa en absolut i demanda més articles sobre creativitat i composició. M’equivoco? No, no crec, però com s’ensenya la creativitat?

L’exercici que proposa Michael Fulks als seus alumnes és molt interessant i he pensat que pot ser un bon punt de partida per desenvolupar no únicament ‘situacions’ sinó també ‘sensacions’.

L’exercici consisteix en reunir un grup de 5 o 6 persones amb un foli blanc i un llapis. El full el dobleguem successivament 3 vegades en parts iguals i al desdoblegar-lo obtindrem el foli marcat amb 8 caselles.. En cada una hi posem en un extrem les paraules:

taller606

i demanem als integrants del grup que facin un petit dibuix o grafisme (preferiblement un traç format per línies o figures geomètriques) representatiu de cada paraula. Al comparar els dibuixos la sorpresa és que pràcticament tothom ha utilitzat la mateixa representació.

Fem l’experiment? Vinga no tingueu mandra… pinteu els 8 dibuixos… Mirem com ha anat? Compareu-los amb els que he fet jo (no cliqueu aquí si no heu fet els dibuixos). Compareu les formes utilitzades…

Això el porta a concloure que les ’emocions’ tenen una representació més o menys universal, vàlida per totes les cultures. Doncs bé, a la fotografia podem utilitzar aquestes representacions per fotografiar ’emocions’ i veureu com associareu formes, línies, elements de composició a cada emoció.

Poc a poc descobrireu que la fotografia no només serveix per captar un moment d’una realitat sinó també per captar l’ànima d’aquell moment. Pensar i sentir, d’això va la fotografia.

Parlem de fotografies que mostren sensacions i no fotografies de subjectes amb aquestes emocions ! Vull dir que per representar l’alegria no s’hi val en fotografiar una persona que riu… Enteneu el concepte?

El següent pas serà captar els sentits. Com captem el tacte d’una textura o un olor?

Bé amics, que passeu bona setmana i ens veiem el proper dilluns.

podcast1Estic preparant un nou espai, un podcast de comentaris/crítiques de fotografies. Les fotografies que voleu que comentem les heu de pujar al taulell del nostre grup de fotografia a flickr. Cal que creeu un nou tema amb la fotografia i els paràmetres i/o condicions en que va ser exposada. Dels centenars de fotos rebudes n’escollirem una per fer el podcast, si bé totes seran comentades a flickr. En el moment que estem del nostre taller és necessari, per continuar avançant en els nostres coneixements, que participem tot a la crítica de fotografies.

flickr

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor. Si las utilizáis citad la fuente.

Advertisements