Taller de fotografia (71)

taller711-1Quina depressió… Sí ja m’imagino.. després de tres dies de festa avui és més dilluns que mai… però aquí estem i hem de continuar.. No podem fer festa avui? Més que res per celebrar el partit del dissabte… No i a més avui tenim pel davant desenvolupar un dels temes més interessants de tot el taller… Sí, per tu tots els temes son interessants…

Avui continuarem amb un tema que vam començar abans de setmana santa i que dèiem de deixar uns dies per practicar i extreure’n conclusions i així avui poder entendre millor el complexe món del flash.. Ah, sí… però ja havíem acabat, no? No.

Taller de fotografia (71): El món del flash (2)


Gairebé us hauria de demanar que abans de posar-nos a treballar al taller d’avui donéssim una repassada als conceptes que vam introduir al taller 66. Allí vam introduir alguns conceptes interessants com la ‘lluminositat ambient‘ i la ‘lluminositat reflectida pel flash‘, tot intentant entendre que estàvem davant d’una fotografia amb un primer pla i un fons, amb il·luminació diferent i que volíem captar simultàniament.

taller712Tornem a un dels esquemes més importants que ens han de permetre entendre la importància de captar correctament les dues zones de lluminositat. A l’esquema de la dreta tenim la situació de partida que volem treballar. Ens trobem davant d’una escena amb un primer pla i un fons. És la diferència de lluminositat entre subjecte i fons la que ens porta al ‘flash’ com solució a poder disminuir la relació entre les dues lluminositats, augmentant la lluminositat del primer pla.

Però el problema es complica… ja que ara tenim dos dispositius a controlar: la càmera i el flash. Al taller 66 vam arribar a una important conclusió: la relació entre les lluminositats ambientals i reflectida del flash depenen únicament de la velocitat, distància del objecte i de la intensitat del flash. taller713Podent controlar la distància a la que situem el subjecte i la intensitat de la torxa del flash el problema es centra en la velocitat d’exposició.

Podem fer la prova, a la mateixa escena (igual distància de l’objecte i mateixa intensitat del flash) fem dues fotografies a dues velocitats diferents i obtindrem dues fotografies ben diferents, on tot i obtenir la mateixa exposició del subjecte del primer pla el fons quedarà diferentment il·luminat. La conclusió és clara, la velocitat d’exposició és el paràmetre que ens permetrà jugar amb la relació de lluminositats subjecte-ambient. Aquest era el concepte que treballàvem al final del taller 66.

Els modes de medició de la càmera i el flash

El primer que hauríem d’entendre, abans de treballar les dues situacions bàsiques amb flash, son els diferents mètodes de medició que càmera i flash tenen per donar-nos una correcta exposició, cada un de la zona que es fa responsable.

El concepte és senzill d’entendre. Mentre que la càmera ‘veu’ l’escena en el moment d’apretar fins a la meitat del recorregut el disparador i el fotòmetre capta la lluminositat que arribarà al sensor, el flash no. És obvi, just en el moment abans de disparar la fotografia el flash no s’ha disparat encara i no pot saber la lluminositat reflectida que rebrà de l’escena. Per això a les càmeres més antigues s’havia de mirar una taula de distàncies que estava gravada al darrera del flash per intuir, sabent la distància del objecte, el valor de l’apertura que havíem de posar per una ‘correcta exposició’.

taller715bLes coses han canviat… I ara amb les càmeres més modernes el treball de medició de la llum reflectida pel flash es fa automàticament. Quin és el procés de medició?

1. Apretem fins a meitat el disparador. El fotòmetre capta la lluminositat de l’escena (com sempre) i envia les dades per processar.

2. Apretem totalment el disparador. En aquest moment la torxa envia un pre-flash (nosaltres ni ens adonem), il·lumina l’escena i capta de nou la llum reflectida, la processa suggerint un temps de durada del flash, que es dispara a continuació, el correcte per il·luminar correctament el primer pla. Tot tan ràpid que és imperceptible als nostres ulls.

Aquestes dades i depenent el que veurem a continuació, el modes d’exposició, juntament amb els modes d’exposició determinaran l’exposició finald e la ‘fotografia amab flash’.

Les situacions amb flash

taller7120tf3Ens queda ara, una vegada entesos els conceptes bàsics, treballar amb les dues situacions que introduíem al passat taller. Comencem per la primera: Mode d’exposició automàtic (situació 2 al gràfic que introduiem al passat taller).taller714

El mode d’exposició automàtic el trobem tant a les compactes com a les reflex. A les compactes forcem aquest mode simplement escollint la icona del ‘flash’ a les opcions de menú de flash (mireu l’esquema de l’esquerra). A les càmeres reflex aquest mode és encara més senzill, estant als modes d’exposició automàtics ‘Auto’ o ‘Programa’ simplement hem de clicar el botó per que surti el flash (normalment amagat al cos de la càmera). Tan en una o altra càmera el flash es pot activar automàticament si la càmera, després de les dades que ha rebut del fotòmetre, considera que és una fotografia lenta i necessita per tant el flash.

A l’esquema de dalt podeu veure sintetitzat el que acabem d’explicar (a la zona de baix). Les situacions en les que podem forçar el flash poden ser tant diürnes (lluminositat ambiental suficient) o nocturnes o d’interiors (lluminositat baixa). En aquest darrer cas, si la lluminositat es baixa el flash s’activarà automàticament.

Què passa quan forcem a la càmera a que dispari el flash en aquest mode?

1. Explícitament li estem dient a la càmera que la font principal de llum que rebrà l’escena provindrà del flash, que per això l’hem activat nosaltres manualment. Si ho ha fet la càmera per nosaltres és perquè haurà entès que l’escena és de baixa lluminositat i per això s’ha d’ajudar del flash.

2. La càmera ens fa cas i disposa automàticament la velocitat d’exposició a un valor entre 1/60 s i la màxima velocitat de sincronització (valor que ja hem vist que depèn del model de càmera però que a les reflex convencionals està al voltant de 1/200 s). Interessant… simplement cliquem el botó perquè surti el flash, si és que no ho ha fet ja la càmera per nosaltres, i la velocitat queda determinada automàticament per la càmera, amb independència de l’escena que té al davant !!

3. Amb el valor per ‘defecte’ de velocitat, la càmera disposa el valor d’apertura necessari per captar la lluminositat global de l’escena, com sempre, vull dir fent servir la funció que té programada,  a la vegada que el flash es dispara el temps calculat per aconseguir una correcta exposició del primer pla.

taller72flash1El més important que cal entendre quan el flash es dispara automàticament per la càmera o el forcem nosaltres amb l’icona de ‘flash’ a les compactes o en les modes ‘Auto’ o ‘Programa’ a les reflex és que la velocitat d’exposició queda automàticament determinada per la càmera.  Aquesta velocitat assegura, en condicions de baixa lluminositat, que la fotografia és el suficientment ràpida com per a fer-la sense trípode.

El resultat?

En situacions de baixa lluminositat és evident el que passa. En aquest mode ‘P’ o ‘Auto’ o la icona de ‘flash’ a les compactes el valor de la velocitat queda fixat a un valor massa ràpid (de 1/60 s o menys) per la poca lluminositat de l’escena.

La càmera intenta reaccionar obrint l’apertura al màxim per compensar la velocitat, arribant a la màxima apertura que encara és insuficient per captar la lluminositat ambient. El fons surt fosc ! Quant més baixa sigui la lluminositat ambiental més fosc ens sortirà el fons.

taller716

El flash es dispara el temps calculat per la càmera per il·luminar el primer pla. El resultat el veieu a l’exemple de la dreta.

Sí, aquesta és una clàssica fotografia d’interior, de baixa lluminositat on hem disparat amb flash amb un programa automàtic. El flash ha garantit la correcta il·luminació dels subjectes del primer pla però a mesura que ens trobem amb objectes o subjectes més llunyans la lluminositat és molt baixa.Estem perdent el fons i la llum ambiental que podia existir.

.

taller717

En situacions de lluminositat normal és possible que la càmera, amb la restricció de la velocitat, trobi una apertura suficient per captar el fons. Perfecte !. En aquest cas la durada del flash és una mica menor que en el cas anterior ja que entén que no necessita tanta intensitat per il·luminar el primer pla. En aquest cas el flash actua com ‘flash de complement‘ o ‘fill flash‘ (flash de relleno en castallà). El resultat el veieu a  l’exemple.

En aquest cas els nens quedaven a l’ombra i la fotografia sortia molt contrastada. en lloc d’optar per una sobre-exposició que encara m’hauria ‘cremat’ més el fons vaig optar per activar el flash i així aconseguir una correcta il·luminació del primer pla, tot i ser una fotografia diürna.


taller71idea1 Per entendre bé aquest mode de ‘flash’, el de fer sortir el flash a les reflex als modes ‘Auto’ o ‘P’ feu la següent prova:
1. Disposeu la càmera en mode Tv (prioritat a la velocitat) i no feu cas de les dades de velocitat que poseu vosaltres o de l’apertura que ens dona la càmera.
2. Feu sortir el flash i mireu quina velocitat us proposa. Torneu a amagar el flash.
3. Manteniu el mode Tv i poseu el valor que velocitat del pas anterior.
4. L’apertura que us proposa la càmera és màxima i la càmera us indica manca de llum? (ho sabreu perquè al mirar al visor el quadre de la compensació de l’exposició està intermitent) Aleshores quan dispareu amb flash l’ambient de la fotografia sortirà fosc.


Els trucs d’avui

Avui practicarem les situacions d’alta i baixa lluminositat en el mode ‘automàtic’ de flash.

Lluminositat suficient

Aquesta situació és la més senzilla de totes i a la vegada la menys utilitzada. Segur que heu assistit a alguna boda, ja sigui com a protagonistes principals o com a convidats, us heu fixat amb el ‘fotògraf oficial’? Bé, no vull dir amb ‘ell’ o ‘ella’ sinó a com fa les fotos quan els nuvis surten de l’església o jutjat o als típics parcs per fer les fotos de l’àlbum.. Sí, exactament. Tot i ser de dia, en la majoria dels casos, i d’haver-hi suficient lluminositat el fotògraf dispara el flash. És el flash de complement.

taller71f1En aquestes situacions de lluminositat suficient el flash no s’activarà a no ser que ho provoquem nosaltres. A les compactes ja hem vist que seleccionant la icona de ‘flash’ i a les reflex fent sortir el flash als modes ‘Programa’ i ”Auto’ forçarem la càmera a que dispari el flash, tot i no necessitar aparentment més lluminositat extra a l’escena.

L’efecte és molt interessant i l’hauríeu de practicar, a la platja, en un dia assolellat,.. provoqueu que els vostres companys de viatge us diguin ‘Ei, que s’ha disparat el flash!’. El resultats son fotografies amb un ‘extra’ de llum al primer pla. Òbviament sense primer pla aquesta tècnica no servei absolutament de res.

Baixa lluminositat

Son les fotografies que més odio ! Disparar el flash en aquestes situacions amb l’icona ‘flash’ o a les reflex als modes d’exposició ‘Programa’ o ‘Automàtic’ provoca una fotografia que no té cap gràcia. Fons foscos, colors ensopits, massa ‘blancs’… Però cal practicar-la per adonar-vos el perquè d’aquestes fotografies (que la setmana vinent canviarem radicalment). Torno a insistir… Mireu la velocitat que la càmera fixa i comproveu com, depenent de la lluminositat que té al davant, el valor oscil·la entre 1/60 segons i la màxima velocitat de sincronització de la càmera.

És un mètode tan rígid?

No. I ara veurem alguns trucs per tenir una mica més de flexibilitat en aquest mètode.

Al mode ‘Program‘ (no al ‘Auto’) a les reflex encara tenim un parell d’opcions que ens ha de permetre jugar amb la relació de lluminositats del primer pla i ambient.

En aquest mode d’exposició ‘P’, sigui en situacions d’alta o baixa lluminositat ambient’, tenim un parell de recursos per poder treballar la relació de lluminositats.

taller71a11. Continuem podent sub o sobre esposar. Si bé la velocitat queda fixada per la càmera movent l’indicador de ‘compensació d’exposició‘ veurem com canvia el valor de l’apertura. Compte, l’apertura val tant per la lluminositat ambient com per la que ve del flash, per tant sobre-exposant o sobre-exposant el que estarem fent és variar el valor de l’apertura i per tant canviant la lluminositat global de tota l’escena.

taller71a22. Això té solució. Per això està l’indicador de ‘compensació del flash‘. Movent aquest indicador estarem disminuint o augmentant la llum que surt del flash.  A l’exemple següent podeu veure quin ha estat l’efecte de l’indicador de compensació del flash sobre l’estàtua del primer pla. Com veieu no hi ha can efecte sobre el fons !

taller71f2

font: Canon

Combinant aquest comandament amb el del punt anterior podem canviar la relació de lluminositats! Aquest joc entre els dos indicadors de compensació és perfecte per salvar l’efecte de la distància, que ja sabeu és determinant per l’exposició del flash.

A l’exemple següent, lleig però il·lustratiu, podeu veure clarament l’efecte de les combinacions de ‘la compensació de l’exposició‘ amb la ‘compensació de l’exposició del flash‘:

taller71cfcefont: http://www.dgrin.com/showthread.php?t=64619

Els deures d’avui

Escolliu una escena amb un primer pla o un interior que us asseguri que el flash hi arriba. Feu la primer fotografia en mode ‘P’ amb els paràmetres que us proposa la càmera. Feu una segona, una tercera…. sub o sobre-exposant i en cada cas compenseu la lluminositat amb la llum del flash. Per exemple, si feu la fotografia sobre-exposada aleshores sub-exposeu el flash. Compareu els resultats.

Com hauríeu fet la fotografia dels quatre nens de dalt perquè els fons no hagués sortit tan clar? Quin valor de CE i de CF haguéssiu escollit?

Tenia pensat continuar amb la situació (3) però he pensat que per avui ja en hi ha prou. Us encoratjo a que pugeu les vostres creacions amb flash al nostre taller de fotografia de flickr. És la única relació que tinc amb vosaltres i així podré intuir si ho heu entès o no.

La setmana vinent continuarem amb el tercer capítol dedicat al flash. És el més interessant !

Bé amics, ja teniu material per practicar… Bona setmana i fins el proper dilluns.

flickr

taller72anuncipdf

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor. Si las utilizáis citad la fuente.

toiesmesarticles

peu2

Anuncis