El Lied (2)

lied21Aquesta vegada he triat un Lied que amb un primer contacte amb el bloc vaig presentar. Erlkönig (rei dels Elfs) de Schubert Op 1,  D.328. Ara m’agradaria tornar-hi per ajudar a entendre millor aquest Lied,  i d’aquesta manera entrar-hi de ple.

Schubert, el gran compositor de Lieder, escrivia tal i com sentia, com pensava… enamorat de la poesia, va buscar  més la companyia de literats i pintors que de músics, i amb el temps els músics contemporanis de Schubert van menysprear la seva genialitat.

Schubert va compondre 600 lieder, això el va dur a tenir la fama d’exageradament intuïtiu i inconscient. Però el seu treball concebut a la seva ment, li permetia escriure una composició de principi a fi sense interrupcions, i rarament havia de fer correccions.

Aquest Lied, Schubert, el va compondre amb tan sols 18 anys! Un noi amb pocs anys de vida mostrant tanta profunditat.
El 16 de novembre de l’any 1815, Schubert llegia un llibre de Goethe, apassionat per la lectura i absolutament inspirat, allà mateix es va asseure i en quatre hores escasses, va escriure tot el lied. El poema que va inspirar el lied (Erlkönig) era un interludi per el “Singspiel” de Goethe “die Fischerin” (la pescadora) de l’any 1782.

El Lied ens presenta uns personatges que el cantant a través del seu to i interpretació haurà de diferenciar:

lied22–    el narrador

–    el pare

–    el nen

–    l’Erlkönig, rei dels Elfs

El piano, que per primera vegada perd aquell element secundari d’acompanyament que havia tingut fins ara, agafa vida i sentit propi, transmetent la part més psicològica de l’obra mostrant l’obsessivitat i l’angoixa de la carrera a cavall del pare que desesperat porta el seu fill malalt a punt de morir, amb un ritme marcadament obsessiu a la mà dreta i que juntament amb la mà esquerra ens ajuda a crear més atmosfera de desesperació i de tenebres amb unes escales simulant ràfegues de vent. Per tant el piano ara és part imprescindible per arribar a captar la plenitud de la poesia, per arribar a sentir tota la seva profunditat emocional.

lied23Impressionant el tracte musical que Schubert dóna als personatges per agafar el caràcter precís en cada moment:

Tenim, un pare desesperat que porta als seus braços el seu fill en plena nit, quan el rei dels Elfs (rei de fantasmes) intenta seduir-lo amb una veu dolça i clara per no provocar-li por, tenim un nen que se sent seduït i a la vegada sent desesperació i terror de l’Erlkönig (el rei dels Elfs), un pare desesperat que intenta retenir al noi amb tota sèrie d’argumentacions i clams  i finalment un narrador apassionat que ens explica la història.
El piano amb el seu ritme sempre constant i obsessiu ens manté amb aquell estat febril d’angoixa permanent.

Finalment s’acaba la història brutalment deixant-nos el cor encongit quan el cantant amb un recitatiu parlat ens anuncia que als braços del pare…. (es fa un silenci vertiginós)… el nen, és mort! I acaba amb dos acords del piano contundents, foscos i dramàtics.

Audició: Jessye Norman

Lletra:
lied24lied25

<<< Veure tota la serie ‘El Lied’

toiesmesarticles

peu2

Advertisements