Taller de fotografia (78)

taller781-1Preparats per la revetlla? I tant, ja l’espero amb ganes…

Suposo que us deu passar que, sent aficionats a la fotografia, la gent espera de vosaltres que porteu la càmera a tots els esdeveniments i celebracions, no? Doncs la nit de Sant Joan és una nit molt especial, a cada edat d’una manera diferent, i que és una bona ocasió per fer fotografies, ara que n’hem après tots plegats una mica més, a fer fotografies especials, d’aquelles que no només reflecteixen una escena concreta sinó que van carregades d’expressió, de missatges que ara hauríem de ser capaços de reflectir..

Taller de fotografia (78): La nit de Sant Joan

No és la primera vegada que davant una ocasió especial, vacances d’estiu, Nadal o Setmana Santa, dediquem el taller a tractar situacions concretes i donar idees sobre el tipus de fotografia que podem fer. La qüestió és experimentar i tractar de buscar motius especials per poder tractar-los de forma especial…

El foc de Sant Joan


taller788Coneixem la Nit de Sant Joan com la Nit del foc o de les Bruixes i es celebra com be sabem la nit que va del 23 al 24 de Juny. Sembla que no es té massa clar el seu origen però es relaciona amb el solstici d’estiu per la seva proximitat en dates si bé es parla també de la nit del diable, per la seva llunyania amb el Nadal, i es creença comuna que el foc és per espantar éssers maleits. Podem trobar també referències a les fogueres, a partir del segle XVIII. Avui ja és més difícil trobar les fogueres que eren part inseparable d’aquesta nit a la nostra infantesa i com a molt és una nit de petards i focs d’artifici i una bona ocasió per reunir-nos amb la família i amics, menjar coca i veure unes copetes de cava.

Com fer fotografies al foc?

Les fotografies de foc representen tot un apartat en fotografia, des d’una simple flama a un foc brutal al bosc. Es tracta d’una fotografia molt especial, normalment amb lluminositat ambient baixa, ja sigui perquè és de nit o per la llum ambiental que pot provocar el foc, amb zones extraordinàriament il·luminades, el foc, que fa que podem tenir algun ensurt si ens deixem anar pel que la càmera, a expenses del que li diu el fotòmetre, ens recomana.

Com fotografiar una flama?

Ja hem tractat aquest tema, de manera tangencial, al taller de fotografia amb poca llum, el taller 48, i ara el trobo perfecte fer fer un repàs, que feia temps que no treballàvem, dels mètodes de medició de la llum que disposa el fotòmetre.

taller783Si representéssim aquesta fotografia en un espai en blanc i negre que representés la lluminositat de les zones a captar a la fotografia veuríem que hi ha una variació extrema entre la lluminositat que prové de la flama i el reste de l’escena que, suposem, està il·luminada per l’única font de llum que és la mateix flama.

Davant d’aquesta situació com mesurem una lluminositat mitjana que és el punt de partida per disposar els paràmetres d’apertura i velocitat que ens donen una correcta exposició? Complicat, oi? Doncs no, en fotografies de zones de lluminositat extrema on voldríem obtenir textures tant de les llums com de les ombres les solucions en temps d’exposició son limitades. En aquests casos amb l’enfoc automàtic enfocar a la flama pot ser complexe pel que recomanaria utilitzar l’enfoc manual. En quant a la interpretació de la lectura del fotòmetre:

taller78121. Si fem una medició pel mètode ‘puntual‘ apuntant a la flama o zona de lluminositat més accentuada el resultat pot ser una foto excessivament fosca ja que la càmera haurà situat aquestes zones a la zona V, clarament massa fosca a l’equivalència, deixant la resta a la complerta foscor. Caldrà en aquests casos sobre exposar al menys de +1 a +2 punts.

2. El millor és fer una medició puntual a una zona menys intensa, propera a la flama, i amb una mica de sort no caldrà ni sub o sobre exposar i la fotografia ens sortirà correctament exposada a la primera.

3. Si fem una lectura ponderada o mitjana, que és per defecte la que utilitzem a la nostra càmera, el resultat dependrà molt de la relació amb la lluminositat ambient. Podrà donar bons resultats si l’ambient és clar però sortirà

Cal vigilar la profunditat de camp. Si obrim massa el diafragma la foto sortirà ràpida però sense profunditat de camp, deixant desenfocat bona part de l’escena. Per això recomanaria fotografies lentes, amb l’ajut del trípode, per obtenir la màxima profunditat de camp.

No hi altra que provar i provar ja que no hi ha una regla exacta al ser tant variable la relació entre la flama i l’ambient. Les fotografies que es poden obtenir poden ser fantàstiques, especialment si hem estat capaços de captar la baixa llum ambient sense ‘crear’ la flama, valgui l’expressió, mantenint la textura i colors intensos.

Pintar amb llum

taller7816Si no ens interessa el focus de llum en sí mateix, la flama, sinó la successió temporal del focus de llum en moviment estem davant un tipus de fotografia molt interessant: Pintar amb llum. Aquest tipus de fotografia és molt creativa i és molt senzilla d’obtenir.

Es tracta de simplement deixar obert l’obturador una estona per que la llum que prové d’una flama o font intensa de llum impressioni el sensor tota l’estona en que l’obturador està obert. Aquesta tècnica és senzilla i simplement hem de passar a mode ‘prioritat de velocitat‘ i escollir un interval, 15 s, 30 s… i demanar que algú mogui la font de llum.

Òbviament els resultats son apreciables en condicions de molt baixa lluminositat on l’apertura excessiva de l’obturador no sobre-exposa la fotografia. Podeu provar aquesta tècnica el dia de la revetlla i veureu com sorpreneu a més d’un…

Us deixo amb un dels grups més nombrosos de ‘lightpainting‘ a flickr: http://www.flickr.com/groups/light-painting/

Ens atrevim amb les fogueres?

Com fotografiar el foc?

Fotografiar el foc no té massa secrets i de nou ens podem trobar amb escenes de distribució extrema de lluminositats.

La gràcia de fotografiar el foc és captar la gama de colors i les textures de les espurnes que desprèn, un tractament incorrecte ens pot portar a simples ‘taques de color’ que no aportaran massa creativitat.

Parlar de les fotografies de foc pot resultar massa ampli i m’agradaria separar-les amb dos tipus que son els que determinarà la velocitat amb que fem la fotografia.

taller7841. Si volem captar de forma estàtica el foc haurem de fer una fotografia ràpida. En aquests casos no ens interessa tant el foc com ‘motiu’ sinó l’escena en la que es troba i pel fet que representa el focus principal de llum a la fotografia. Simplement haurem d’anar en compte amb la lectura del fotòmetre i estudiar en cada cas la sub o la sobre-exposició. No és mala idea disparar amb prioritat d’apertura (‘Av’ o ‘A’) fixant l’apertura oberta per assegurar la màxima lluminositat a la fotografia i estudiant la velocitat proposada per la càmera, que serà la més ràpida possible. Sub o sobre-exposar en funció de la relació foc-ambient obtingut.

2. Volem dotar-lo de vida?

taller785A vegades el foc és la font de llum i el motiu en sí mateix. El que volem captar és la ‘vida’ del foc, els seus moviments i espurnes que desprèn. Captar aquesta ‘vida’ del foc no s’aconsegueix congelant la fotografia. En aquests casos us recomano disparar amb ‘prioritat de velocitat‘ (‘Tv’ o ‘S’), fixant el valor a ‘1 s’ o encara més lenta, vigilant però el valor proposat per l’apertura, que al ser molt baix (diafragma obert) donarà curtes profunditats de camp.

A les dues fotografies que us poso la diferència ha estat amb la velocitat. La de sota és una fotografia lenta per poder obtenir l’efecte creatiu de les espurnes que surten del foc. L’excés d’exposició ha ‘cremat’ la zona del ‘foc’.

taller7817

El tercer gran grup de fotografies de foc son les relatives a grans incendis. Aquesta fotografia que us mostro a la dreta no m’agradaria fer-la mai però cal reconèixer que és impressionant. ‘Montana Fire‘ o ‘Elk Bath‘ és el nom de la fotografia atribuïda a John McColgan. Es tracta del gran incendi que es va produir al Parc Nacional de Bitterrot a l’estat de Montana (USA) a l’Agost del 2000. Impressionant !

.

Els focs artificials


Al taller 29, ara fa justament un any, aprofitàvem la Revetlla de Sant Joan per fer un repàs als valors d’apertura i velocitat, tema que en aquell moment ens preocupava i havíem de treballar. El cert és que és maco fer fotografies de focs artificials i els resultats, per poc que ens hi esforcem, son realment vistosos.

Com fotografiar els focs artificials?

Ens trobem davant d’un tipus de fotografia de ‘foc’ diferent de les tractades fins ara. Els ‘focs artificials’ tenen una vida molt curta, molt sovint imprevisibles tant en temps com en el lloc exacte al cel on es produiran. Tot plegat fa d’aquesta un fotografia un pèl més complicada, però res que no podem superar…

Anem a recopilar alguns consells…

1. Sí ja sé que no fa falta dir-ho però no està de més per aquells que s’inicien en aquest tema… No, no farem servir el flash.. de cap manera !

taller7862. Amb la darrera sèrie de fotos nocturnes de Viena que us vaig posar tot tornant de setmana sant vaig aprendre que tot i fer servir trípode el fet de disparar manualment creava, tot i el curtissim espai de temps, un moviment de desenfoc a la fotografia, apreciable als contorns dels edificis que em va obligar a disparar en mode ‘temporitzador’. Ara és complicat usar el temporitzador pel que o fem servir un ‘disparador remot‘ o haurem d’anar molt, però molt en compte a disparar suaument de manera que la pressió del dit al disparar no provoqui un moviment extra a la càmera.

3. Entrem en matèria… Si utilitzem objectius de distància focal mitjana o llarga, els idonis per captar l’espai que ocupa l’explosió del coet, haurem d’apuntar a una zona del cel relativament petita i esperar que el coet exploti just en aquella zona… Complicat… Sí, efectivament, haurem d’enquadrar la fotografia sense veure el ‘motiu’, pel que us recomano deixeu explotar-ne uns quants per saber on heu d’apuntar.

taller78104. Si s’ha associar algun paràmetre de la càmera amb la fotografia de focs artificials és la ‘velocitat d’apertura‘. Les explosions duren relativament poc, al voltant d’un segon o menys en hi ha prou per captar l’explosió i aquesta serà la dada que de forma temptativa farem servir.

a) Podem disparar en mode ‘Tv’ o ‘S’ i fixar el valor en 1/30 s i anar pujant fins el segon. El truc és disparar just en el moment que el coet està pujant i a punt d’explotar.. així obtindrem les típiques ‘palmeres’.

b) Podem disparar en mode ‘B’ (bulb), totalment manual i controlar el moment en que obrim i tornem a tancar l’obturador. Aquest és per a mi el millor mètode però haureu de disposar d’un cable disparador o els moviments que, per partida doble, provocareu a la càmera us donarà una fotografia moguda.

En tots dos casos mireu el valor de l’apertura que us proposa la càmera i sub o sobre-exposeu en funció del resultat obtingut.

taller78115. En contra del que podríem pensar, de que és una fotografia fosca i cal augmentar la sensibilitat ISO, jo us recomano el contrari: valors ISO el més baixos possible per evitar el soroll digital.

6. És també un clàssic continuar enfocant automàticament. No, pensem que enfocarem just abans de l’explosió i a la càmera li pot semblar complexe enfocar a ‘no res’. Canvieu a enfoc ‘manual’, girant la rodeta una mica abans de ‘infinit’. Jo prefereixo donar més temps d’exposició per obtenir una apertura més tancada i així augmentar la profunditat de camp.

.

taller71idea1 El mode ‘B’

La ‘B’ ve de ‘Bulb exposure‘ i és el mètode manual que disposen moltes càmeres per obrir i tancar l’obturador’. En aquest cas és el fotògraf el que escull el temps que deixarà l’obturador obert i depenent del valor d’apertura que hagi seleccionat obtindrà una o altra exposició. És un mètode manual, no assistit per la càmera i caldrà anar en compte amb l’exposició final de la fotografia.
taller78bulb
Aquest mode s’utilitza bàsicament per fotografies de molt baixa lluminositat, on l’error de mantenir més o menys temps l’obturador obert no té grans efectes en la lluminositat. S’usa per fer fotografies del cel estelat per la nit o per ocasions molt concretes com focs artificials o tempestes amb llamps on es fa necessària la intervenció del fotògraf per decidir quan finalitza l’exposició. S’usa també per obtenir temps d’exposició més alts que els màxims que permeten les càmeres en els modes de prioritat d’apertura o velocitat.

A la majoria de les càmeres reflex aquest mode està indicat per ‘B’, a la roda dels modes d’exposició. Clicant la primera vegada l’obturador s’obre deixant passar la llum, tornant a clicar es tanca.

Les revetlles


Ja sigui al menjador de casa, al terrat o en un restaurant segur que serà una vetllada entranyable i també segur que familiars i coneguts us exigiran que feu algunes fotos per immortalitzar la vetllada.

Vinga cap problema però ja posat a veure si ens surt alguna cosa ‘especial’ ….

taller787tf1 Intentem fer les fotos sense flash, si son a l’interior recordem canviar el valor del ‘balanç de blancs’ perquè la fotografia no ens surti tan ‘groga’, normalment provocada per la llum de focus incandescents o bombetes. Per mi ja és un clàssic repetir la frase ‘No us moveu que és una foto lenta…‘ i un dia d’aquests em trauran un mot, però el cert és que si aconseguim que la gent no es mogui la fotografia us pot sortir molt més maca en colors i textures, que la mateixa feta amb flash.

Compte en no obrir excessivament el diafragma, números f baixos, ja que la curta profunditat de camp pot deixar a la sogra, assegudeta al cap de la taula, una mica borrosa…

taller789tf1 Aprofitem, després potser d’unes copetes, treballar la fotografia ‘Motion bur‘ o de desenfoc de moviment. Aquestes fotografies acaben sent molt creatives i originals. Es tracta de captar el ‘moviment’ a partir del desenfoc que provoca a velocitats lentes. Aquí el millor és que assegureu l’enfoc global de la fotografia disparant a velocitats no més lentes de 1/60 s, amb mode ‘Tv’ o ‘S’ i deixant que sigui la càmera la que us proposi l’apertura.

Interessant també que practiqueu amb el ‘panning‘, tècnica on la càmera segueix l’objecte en moviment deixant el fons, immòbil, desenfocat.

tf1 Quan creieu que ja en teniu prou i penseu en anar a dormir és el moment ideal per provar el ‘flash de sincronització lenta‘. Ho vam treballar extensament al taller 66, 71 i 72 i aquí les fotografies obtingudes encara us donaran alguna alegria quan en un demà les passeu a l’ordinador. Repasseu el taller 72 i disposeu la càmera en aquell tercer mètode de manera que la lentitud de la velocitat juntament amb el flash us ha de permetre obtenir fotografies creatives i ‘diferents’.

Llamps i trons?


No crec que sigui el cas aquest any però si esteu fora dels dominis del Tomàs Molina potser teniu l’oportunitat de viure una nit d’estiu amb fortes descàrregues elèctriques.

Com fotografiar els llamps?

Bé, la cosa es complica… Aquest és un pas més al de la fotografia de focs artificials. Les semblances son moltes però la fotografia de reigs comporta una complicació addicional i és el curt temps en que es produeixen. Podem comparar aquestes fotografies amb les de flash en el sentit que en tots dos casos la durada de la llum provocada pel raig del llamp o el flash és extremadament curta i la relació entre llum del llamp i ambient seguirà les mateixes regles: intensitat del llamp, velocitat d’apertura i distància.

Anem a recopilar alguns consells…

taller78131. El primer que us sobtarà si no heu tingut l’oportunitat de fer aquest tipus de fotografies és què com es pot captar un llamp si la seva durada és tan curta? La resposta és senzilla..

2. El truc per captar el llamp és l’anticipació. Es tracta d’obrir l’obturador uns segons i esperar que en aquest interval caigui un llamp.. Simple però funciona, altrament seria impossible captar-lo. El millor consell és disparar manualment en mode ‘B’, però si la vostra càmera no disposa d’aquesta funció el millor és disparar amb ‘prioritat de velocitat’, ‘Tv’ o ‘S’ i fixar el valor en uns segons.. i esperar…

3. El tractament de la lluminositat és molt interessant. Hem comentat que té certes semblances amb la fotografia amb flash i que, com en aquell cas, la relació entre llum del llamp i lluminositat ambient depèn de la intensitat del llamp, de la distància i el més important: de la velocitat. Al augmentar la velocitat, és a dir, al fer la fotografia més lenta més lluminós ens sortirà l’ambient, a la vegada que al deixar més temps l’obturador obert més probabilitats tindrem de captar un llamp.

taller7814A la serie que he fet, fa ara ja un temps, en una nit d’estiu, vaig obrir l’obturador fins a 30 s i amb més de 50 fotografies vaig aconseguir captar un llamp en més de la meitat. Reduint aquest temps d’exposició estem també reduint la lluminositat ambient.

4. No hi ha una regla precisa per obtenir una correcta exposició, depèn de tants factors que seria impossible… Al lloc www.weatherscapes.com he pogut trobar una taula orientativa que classifica els tipus de llamps i els assigna una apertura de diafragma (que en definitiva correspondrà a una velocitat d’exposició)

Photography techniques_ How to photograph lightning

(font: http://www.weatherscapes.com/techniques.php?cat=lightning&page=lightning)

A la taula podem veure com l’apertura pot tenir valors molt tancats (f/16-f/22) en situacions on el llamp el tenim a menys de 100 m (compte !) fins a apertures molt obertes (f/4) en tempestes distants entre 5 i 10 Km. Si la tempesta està més llunys aleshores ja hem de fer us de la sensibilitat ISO, augmentant-la.

taller78155. No cal dir que la recomanació es usar sensibilitats ISO molt baixes, per evitar el mínim soroll digital si bé aquest pot aparèixer en alguns sensors pel temps tan alt que està rebent lluminositat. Us recomano en aquest cas l’ús de programes de retoc o edició digital que minimitzen el soroll, a diferència d’altres fotografies el conjunt no es veu massa perjudicat per l’aplicació d’aquests filtres com en el cas de Photoshop.

Nota: He llegit en algun comentari de fotògrafs que s’atreveixen a captar el llamp clicant just quan el veuen aparèixer. Es parla de que funciona si el temps de reacció és menor de 0,2 segons. A mi no em funciona… quan disparo el llamp ja ha desaparegut…

.

santjoan_cocaBé amics, ja teniu material per practicar. Demanar-vos que pugeu al grup de flickr alguna de les vostres fotografies ja fa molt que he descobert que és un impossible… però n’estic segur que algun dia ho aconseguirem… doneu-vos pressa que ja només queden 22 tallers !

Bona revetlla, fecilitats als Joans i fins la setmana vinent ! Ah! i si algun despistat encara no ens ha votat als ‘Premis Blocs Catalunya‘ a sota en teniu el link….


tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009

toiesmesarticles

peu2

Anuncis