Taller de fotografia (83)

taller831Bé amics, estem, ja al darrer taller del mes de Juliol i avui ens toca córrer una mica… No crec, ja t’estàs passant un pèl.. no veus que la gent no et segueix? Sí, potser tens raó però el que havia de ser una petita introducció al Photoshop per entendre millor alguns efectes s’ha convertit en un petit curs.. i sí crec que hi ha algú que el segueix…

Bé, tranquils, avui acabarem amb el tema que ens queda i dedicarem el mes d’Agost a petits treballs al voltant d’efectes interessants. Al tornar al setembre ja veurem què fem, tot dependrà de la vostra resposta…

Taller de fotografia (83): De canals i seleccions

Avui treballarem un dels temes que se suposa son més ‘avançats’ de Photoshop, els canals. I justament avui vull desmitificar aquest concepte presentant-vos de la forma més clara possible què son i sobretot per a què serveixen..

Els canals

taller832.

De fet els canals no son més que capes que representen els components de l’espai de color de la fotografia. Ja ho hem treballat varies vegades al nostre taller i sabem que a l’espai de color RGB la imatge està formada pels components R (vermell), G (verd) i B (blau). Doncs bé, els canals de Photoshop ens representen cada component de ‘color’ en una capa diferent. A l’exemple podeu veure com els tres canals R, G i B combinats donen com a resultat la imatge en color (a l’espai RGB).

Aquest és un concepte ben senzill i clar, anem però a repassar els tres espais de ‘color’ que normalment hem treballat al taller i veiem què hi ha al darrera de la pestanya canals al menú de capes de Photoshop.

taller833Si estem a l’espai RGB, el més habitual de treball a Photoshop, el que veurem al clicar la pestanya ‘canals’ serà justament el que acabem de veure, la descomposició en tres capes, corresponents als components vermell, verd i blau. Cada un d’aquests canals es comporten veritablement com a capes, podent-les editar, veure a pantalla complerta o fins i creant-ne de noves. taller834Fent clic en qualsevol de les capes vermell, verd o blau veureu, en termes de lluminositat, la representació en pantalla complerta. Aquest és un exercici interessant ja que podeu investigar sobre l’aportació de cada component. A l’exemple de la ‘noria del Tibidabo‘ podeu comprovar com es ‘veu’ el vermell de la peça central de la noria el canal ‘vermell’ o el blau del cel al canal ‘blau’. Si? Ho enteneu? Aquest punt és important quan tractem una de les aplicacions més importants dels canals: la selecció per lluminositat.

A l’exemple de la dreta podeu veure cadascun dels canals per separat i vosaltres mateixos en podeu treure les conclusions.

El segon espai de color que més hem utilitzat ha estat el Lab. L’espai Lab, representat per L*a*b, ja sabem que conté els components L* (lluminositat), l’eix vermell-verd (a*) i l’eix blau-groc (b*). Aquest espai normalment l’hem fet servir per passar de forma ràpida fotografies en blanc i negre atenent a la lluminositat que aporten els seus components. Convertint la fotografia, normalment a l’espai RGB, a l’espai Lab (Imagen > Modo > Color Lab) tindrem uns canals bens diferents als clàssics vermell-verd-blau de l’espai RGB.

En aquest cas també veurem l’existència de tres capes que es superposen, però en aquest cas seran les capes L, a  i b. De-seleccionant les capes a i b el que estarem fent realment és treure els components de color de la fotografia pel que aquesta quedarà convertida automàticament en blanc i negre.

taller835

Aquest mètode és utilitzat en molts efectes Photoshop per convertir al fotografia en blanc i negre, en aquest cas basada en la lluminositat.

taller836I per últim, el darrer espai que hem treballat és ‘Escala de grisos‘, el blanc i negre. Si convertim una fotografia de l’espai de color RGB o Lab a l’espai ‘escala de grisos’ (Imagen > Modo > Escala de grises) estarem perdent tota la informació del ‘color’ i veurem com en aquest cas no tenim més que un canal, la única capa que necessita aquest espai de color (bé, tot i que de color no en hi ha).

taller71idea1 I tot això per a què?Per això serveixen els canals? Com a molt per poder passar a l’espai Lab i convertir la fotografia en b/n?

No. Els canals son el gran magatzem per a les màscares i seleccions.

Les seleccions

.

Efectivament. Photoshop utilitza els canals com a magatzem per guardar les seleccions, màscares a les capes i màscares ràpides, que és com s’anomenen les seleccions de zones de la fotografia que estem intentant delimitar. Anem per parts.

tf1 Les màscares. A aquestes alçades tots hauríem d’haver entès i practicat l’ús de les màscares. Aquestes ens permeten de forma selectiva aplicar els ajustaments o els modes de fusió que apliquem a les capes. El concepte és molt senzill i us l’il·lustraré amb un exemple que crec us encantarà:

taller82b1El fals HDR

Aquest és un mètode que utilitzo regularment i que a la majoria de casos em soluciona el problema de l’alt rang dinàmic. Es tracta de transformar una fotografia d’alt rang dinàmic de manera que pugui ajustar correctament la lluminositat de llums i ombres sense perdre el detall.

taller837

La fotografia escollida és una magnífica vista de la ciutat de BCN des del mirador del Tibidabo. La càmera ha fet el que ha pogut davant l’alt rang dinàmic, ha exposat correctament les ombres però la distància en passos amb el fons, la ciutat, el mar i el cel ha estat excessiva i ha situat aquestes zones a les llums altes. Què us sembla la comparació amb la fotografia de la dreta? HDR? No, no cal complicar-se, el mètode que us ensenyaré és molt més senzill i extraordinàriament menys ‘hortera‘ que la majoria de transformacions HDR.

taller83101. Obrim la fotografia al Photoshop i fem un volt per la pestanya canals. Ah! Abans he passat la fotografia a 16 Bits/canal (Imagen > Modo > 16 Bits/canal) ja que la sotmetrem a una reducció traumàtica del seu histograma.

2. Dupliquem la capa i sub-exposem la capa resultant fins trobar la lluminositat del fons correcta. (O haguéssim pogut obtenir la mateixa fotografia sub-exposada en temps d’exposició)

3. Cliquem la capa ‘fons’, anem a canals i observem cada un d’ells, concretament estic buscant el canal que em proporcioni un contrast més alt, és a dir que la zona superior surti més clara i l’inferior més fosca. Aquest canal el faré servir per poder fer una selecció que usaré com a màscara de la capa de la imatge sub-exposada.

taller838

Efectivament esperava que fos el canal ‘blau’ el que més s’aproparia al que buscava, el fet de ser el canal blau m’aclariria el cel i al no tenir components blaves el ‘verd’ de la part inferior aquesta quedaria enfosquida.

taller8394. Fem CTRL clic (cmd als mac) sobre la miniatura del canal, aquesta acció ens seleccionarà el canal (millor dit, la luminància del canal) com a nova màscara, és el que s’anomena ‘selecció de luminància’. Acabem de crear una selecció que farem servir de màscara.

(aquesta funció indueix a confusió ja que la representació de la selecció sembla que conté únicament les zones més clares)

5. Tornem a les capes. Seleccionem la capa superior i tenint la selecció en pantalla creem una màscara amb la selecció.

Ja ho tenim !

El tutorial ho explica molt millor i a més incloc alguna variació interessant….

El que acabeu de veure és la punteta de l’iceberg de les possibilitats dels canals. Hem fet servir els canals per ‘seleccionar’ una part de la fotografia, a més l’hem utilitzat per crear una màscara i aquesta ha quedat emmagatzemada com un ‘nou canal’, també anomenat ‘canal alfa’ que l’he pogut manipular com he volgut amb la certesa que la màscara quedava automàticament actualitzada. Aquesta màscara creada a partir de la luminància és perfecta per tractar les llums altes o les ombres de forma selectiva. Justament el que pretén el HDR ! Finalment he donat un toc de ‘desenfoc’ al canal (o la màscara) per produir un ‘efecte’ de ‘fals HDR’. Hagués pogut donar un toc més de contrast simplement amb un clic… Quin? Sí, efectivament simplement canviant el mode a ‘multiplicar’ el cel encara hagués sortit un pèl més fosc, la resta no ja que la màscara ho impedeix.

Un mètode senzill però molt efectiu, que a més repassa bona part del que hem treballat en aquesta sèrie. Les variacions son moltes i podeu afegir-ne les vostres pròpies..

El mètode anterior ha estat extremadament senzill però ens ha servit de base per començar a entendre quin servei ens poden fer els canals. Per una part hem fet servir els canals per poder fer una selecció basada en la lluminositat de l’escena i per l’altra per emmagatzemar les màscares i poder-les manipular com si es tractessin d’imatges.

Aquest mètode és efectiu per casos com l’anterior però si el que volem es ‘aïllar’ zones completament, és a dir seleccionar exactament zones de la fotografia per poder aplicar un efecte concret aleshores no funcionarà ja que la màscara que hem vist a l’exemple anterior és de fet una imatge de ‘grisos’ i per poder tenir una màscara d’una zona definida cal que obtinguem una màscara exactament de blancs i negres.

taller71idea1 Ara entenem que les màscares serveixen per seleccionar, zones blanques equivalen a zones seleccionades i negres no seleccionades.

Però que ha passat quan la màscara conté grisos?

Fàcil, els grisos representen zones ‘parcialment seleccionades’, el que vol dir que l’ajustament que s’apliqui a la selecció tindrà un efecte proporcional a to de gris. Què podem fer si volem tractar únicament una zona definida de la fotografia?

Mireu, és senzill….

taller8311-1

Les dues imatges de dalt podrien ser màscares, son imatges a l’escala de grisos i sabem que com a màscares, unides a capes o com capes d’ajustament tenen un efecte selectiu amb la capa o capes que tenen per sota. Però només la màscara de la dreta té un efecte de ‘selecció’ ja que com a màscara seleccionaria únicament la part ‘blanca’ de la capa, ocultant la part ‘negra’, a aquestes màscares se les anomena ‘màscares correctives o de selecció‘ Això no és possible amb la màscara de l’esquerra, que no podria actuar com a selecció sinó que gairebé tota la fotografia quedaria seleccionada però amb efectes diferents depenent el ‘gris’ de la màscara. Aquestes son les anomenades ‘màscares de luminància‘, que serveixen per tractar les llums o les ombres.

taller71idea1 Tructaller8318

Molt sovint usem una combinació de tecles (CTRL o cmd als mac) al clicar sobre un canal per obtenir la selecció per lluminositat o la màscara de luminància. Si no recordeu les maleïdes combinacions simplement arrossegueu el canal a sobre de la primera icona, la del cercle puntejat, i automàticament es crearà la selecció.

A l’exemple de sota us ho demostro, agafem dues fotografies i apliquem a la superior una i altra màscara i entendreu perfectament els efectes:

taller8313

tf2 Les màscares de selecció o correctives. L’exemple de dalt crec que pot il·lustrar molt bé el que us vull explicar avui: la importància de les màscares a les seleccions. Anem a treballar-lo abans de passar al segon tutorial d’avui.

El darrer tema que treballarem en aquest taller de Photoshop, com a mínim abans de vacances és la selecció de zones complexes de la fotografia que volem tractar de forma diferencial. A vegades la fotografia és tan complexa que resulta molt difícil seleccionar una zona concreta per tractar-la o reemplaçar-la per una altra. A l’esquema de dalt la màscara de luminància (cas superior) amb l’aplicació de nivells m’hagués donat bons resultats si el que pretenia era tractar el cel o les ombres de sota el pont, però si el que volia era reemplaçar exactament tot el cel per un nou cel ja veieu que la màscara de luminància no funciona ja que ‘fusiona’ les dues fotografies.


taller80n2El problema de les màscares de selecció

Sí amics, aquest és el problema més complexe de Photoshop i les seleccions. En aquest darrer exercici intentarem seleccionar el més acuradament zones per reemplaçar-les per altres o per tractar-les amb ajustaments. Ara veurem el mètode de selecció per lluminositat.

taller8314

La fotografia que treballarem en aquest darrer exercici és realment monòtona i tret de que manté unes bones relacions i composició el color és clarament millorable. El grau de detall de la zona ocupada pel cel a la zona inferior fa d’aquesta una selecció que només podrem aconseguir a partir del treball amb les màscares i la lluminositat.

taller8314-1La idea és obtenir una màscara precisa que em permeti substituir el cel gris pel cel d’una altra fotografia, tot i l’aberració que suposa ajuntar dues situacions d’il·luminacions tan radicals, però ho fem només per l’exercici.

Els canals i les seleccions

Hi ha mil formes d’aconseguir aquesta màscara però 999 passen pel tractament acurat de la lluminositat als canals. Es tracta de partir d’un dels canals per, sometent-lo a una gran varietat de tractaments, s’acabi transformant en un canal bi-color: blanc i negre, justament el que necessitem per la màscara de selecció.

taller83151. El primer que farem sempre davant d’aquestes situacions és anar a canals i estudiar aquell canal que ens pot servir com a punt de partida, és a dir que l’àrea a treballar o la seva inversa estigui el més aprop del blanc o el negre, dit d’una altra manera, el canal més contrastat i que contingui menys detalls amb canvis de lluminositat.

En el nostre cas al ser una fotografia tan ensopida, no hi ha massa diferència entre canals, sent el vermell el més contrastat i el que em proporcionarà un tractament més senzill fins arribar a l’objectiu.

2. De què es tracta?

Fàcil. Es tracta de passar del canal escollit, en b/n, a una imatge de només blanc i només negre:

taller8316

Doncs sí amics, tot el problema és aquest. El gran problema de les màscares de selecció és arribar a obtenir-les a partir de la fotografia original. La simple transició del canal (esquerra) a la màscara és exactament el que haurem de resoldre.

3. Les tècniques son variades i ja us podeu imaginar que farem servir tot i més per convertir el cel en ‘blanc’ i la resta en ‘negre’.

taller8316-1Molt sovint els nivells ens donen la solució, però a vegades s’hi apropen però no hi arriben. En qualsevol cas la reducció de l’histograma a partir de moure el punt negre i blanc ens pot donar bons resultats. En el nostre cas ens hi hem apropat però ha estat impossible separar les dues zones.

Però és un bon punt de partida, ara em queda aclarir el cel fins convertir-lo en ‘blanc’ i pintar la part inferior de negre, amb el pinzell o amb l’eina ‘llaç’.

Aquest situació és perfecta per introduir dues eines màgiques: l’eina sub-exposar i la sobre-exposar.

taller8317Aquestes eines les trobem a la barra esquerra i funcionen com una mena de ‘pinzells’ que en lloc de pintar el que fan és sub o sobre-exposar per allà on passen.. Interessant… He hagut de treballar molt amb aquesta eina i equivocar-me mil vegades abans de dominar-la…

L’eina sobre-exposar en permetrà passar pel cel i veureu que es pinta de blanc com si fos un pinzell, la qüestió és que passo per sobre del negre i no passa res…. El mateix passa amb l’eina sub-exposar, que em permetrà, amb compte això sí, enfosquir les parts més fosques fins el negre poden passar a la zona blanca sense efectes. Al tutorial veureu que és bufar i fer ampolles… Sense aquesta eina ‘pintar’ a mà les zones seria impossible…

4. Acabat de treballar amb el canal no em queda més que seleccionar-lo i usar-lo com a selecció per crear una màscara de la segona imatge, la del cel, que vull superposar. És senzill:

taller8317-1

Ara només ens queda aplicar el que hem après als tallers anteriors per modificar el contrast o el color.. o el que vulgueu.. El resultat és força espectacular.

Ja podem veure el tutorial:

Deu n’hi do el que hem avançat en quatre setmanes, oi? Sí, hem anat una mica ràpids però teniu tot el mes d’Agost per practicar. Queden mil coses per explicar i això és que probablement farem al tornar de vacances però no hem d’oblidar les tècniques fotogràfiques centrant-vos únicament amb el post-procés digital. Això enganxa però no ens farà millors fotògrafs.

A partir de la setmana vinent i durant el mes d’Agost treballarem cada setmana un efecte diferent. No us desconnecteu !!!

tf-1


tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009

toiesmesarticles

peu2

Anuncis