Taller de fotografia (86)

taller861Ja estem a mig Agost.. com passa el temps oi? Jo gairebé acabo les vacances, uns dies més i cap a casa.. Quin rotllo! Amb lo bé que s’està aquí !

No tenia pensat tractar el el tema d’avui però he anat veient l’interès que teniu per la fotografia en blanc i negre i especialment el petit toc de color que li doneu.. En això se’n diu ‘virat’ i caldria que el treballéssim una mica per que descobriu algunes tècniques interessants…

Taller d’Agost (3): Els virats

Torno a entendre molt poc del procés de ‘virat’ a la fotografia analògica.. Si us sembla anem-ho primer a aprendre-ho junts per després poder-ho emular a la fotografia digital. Segurament ja devem saber tots que el procés de virat és la tècnica usada a la fotografia analògica que ens permet donar una certa tonalitat de color a la fotografia en blanc i negre.

taller873El procés de virat però va néixer a la fotografia analògica per donar més durabilitat a la fotografia, de tal manera que amb el pas dels anys no perdés els tons de grisos i mantingués el seu estat original a la còpia en paper. Després es va anar convertint amb una tècnica creativa que afegia expressivitat a la fotografia. El virat és un procés químic, de fet s’obté amb diversos productes químics, banyant la fotografia en paper, després del procés de revelat. Ara, a la fotografia digital intentarem emular la coloració que els diferents productes químics provocaven al procés de revelat, no precisament per allargar la durabilitat de la fotografia sinó per imprimir un caràcter diferent..

El virats

Depenent del producte químic utilitzat s’arriba a diferents coloracions de la còpia. Els virats més coneguts son Pal.ladi, Platí , Seleni, Plata, Gelatina de Plata, Sípia i Cyanotip. No crec que us interessi massa saber el component químic darrera de cada procés (tot i que alguns pel nom és evident), sinó que m’he entretingut a ‘revelar’ una fotografia (en color que he passat en blanc i negre) en cada un dels virats perquè en veieu la diferència i us quedeu amb la tonalitat. He agafat un dels meus paisatges preferits de les Illes Lofoten a Noruega:

taller86n2

Ara ja dependrà de la intensitat de la ‘coloració’ que li vulgueu donar en cada cas per emular el component químic utilitzat. Com ens ho fem a Photoshop? De varies maneres però només en hi ha una de correcta…


taller80n1El procés ‘ortodox’:

Si el que volem es emular amb precisió els diferents virats no tenim més remei que saber exactament la coloració de cada un d’ells. És molt senzill però pesat al principi:

1. Obrim la fotografia a Photoshop i convertiu-la a blanc i negre o obriu directament una fotografia en b/n

taller87102. Apliquem una capa d’ajustament de corbes. Compte ! En aquest cas introduirem 3 valors per a cada canal R, G i B. Mireu estic de vacances i no em ve massa bé explicar-ho ara.. Millor que us llegiu aquest article i en un no res tindreu el vostre virat (http://www.dzoom.org.es/noticia-1602.html)

3. Encara més fàcil. Us podeu baixar de l’article anterior els diferents virats. Es tracta d’arxius de corbes que haureu de guardar a la carpeta ‘corbes’ de Photoshop. Al tornar a entrar a Photoshop, a corbes, tindreu com a corbes pre-establertes els virats al menú. Simplement cliqueu-ne un d’ells i ‘voilà’, ja teniu el virat.

El procés a ‘ull’:

Si no heu tingut ganes de baixar-vos les corbes que us proporcionen automàticament els virats sempre podeu donar-li la coloració que creieu més adient, escollint el color a ‘ull’. No tindrem virats emulant a la fotografia analògica però i què? La qüestió és que esteu satisfets amb la coloració que li heu donat:

Mètode 1:

taller874El primer mètode que us ensenyaré és molt d’anar per casa i per ‘coloracions’ de la fotografia ja us pot estar bé:

Simplement a l’hora de convertir al fotografia en blanc i negre (Imagen > Ajustes > Blanco y Negro) cliqueu la casella de ‘matíz‘ i podreu escollir la coloració que vulgueu.

Mètode 2:

Aquest segon mètode fa més per nosaltres i es tracta de crear una capa d’ajustament de color uniforme, canviant el mode de fusió a ‘color‘. taller875bPersonalment penso que aquest mètode no és massa precís, per bé que és recomanat per moltes webs de fotografia digital. El mode ‘color’ ja sabem que ens assegura la lluminositat de la capa inferior, la fotografia en b/n, però he provat ‘superponer‘ i depenent del tipus de fotografia arribo a un millor contrast. Modificant l’opacitat de la capa trobareu el punt de coloració òptim.

Feu les vostres proves i quedeu-vos amb el que millors resultats us dongui.

El problema dels mètodes anteriors és que la ‘coloració’ o ‘virat’ afecta a tota la gama tonal ja que realment està actuant com un filtre de color. Els ‘virats’ reals no. Aquests tenen un major efecte sobre les parts fosques que sobre les clares mentre que els virats que hem vist als mètodes anteriors no. Si veieu ‘virats’ on els ‘blancs’, o gairebé, estan tenyits de color és que aleshores no hem emulat correctament els virats químics. Mireu l’exemple:

taller87b6

Es considera que el virat de la ‘dreta’ emula millor al virat químic ja que la ‘coloració’ afecta a les parts més fosques i menys a les clares, en canvi el ‘virat’ de l’esquerra, fet pels mètodes anteriors, dona més una sensació de ‘coloració’ que de virat.


taller80n1L’emulació del ‘virat’ químic:

Tractar aquesta ‘coloració de forma diferencial per a les ombres i llums és molt senzill a Photoshop.

1. Obrim la fotografia a Photosop i convertiu-la a blanc i negre o obriu directament una fotografia en b/n

2. Apliquem el virat pel mètode de les ‘corbes’ o pels mètodes a ull.

3. La diferència amb els casos anteriors és que afegirem una màscara a la capa de corbes o de ‘color uniforme’. Aquesta màscara, suposo que us imagineu que serà de lluminositat, em permetrà el tractament selectiu que estem buscant.

taller877Som-hi !

Estem al punt que marca l’esquema de la dreta. Hem aplicat algun dels mètodes anteriors però no donem per acabat el procés..

Com veieu la capa d’ajustament, ja sigui de corbes o de color uniforme s’havia creat amb una màscara blanca, això significava que l’ajustament afectava a tota la capa inferior, la fotografia en blanc i negre, donant-li aquest to uniforme.

No. El que farem serà omplir la màscara… Com?

4. Senzill. Mireu, ara aprendrem a copiar la fotografia en blanc i negre (capa fons) dintre de la màscara blanca…

a) Seleccionem només la capa fons i fem CTRL-a (seleccionar tot) i CTRL-C (copiar) / cmd als mac.

b) Seleccionem ara també la capa superior. Cliquem a la màscara blanca amb el ALT apretat. La pantalla es veurà tota blanca ja que hem seleccionat la màscara i ara fem CTRL-V (enganxar). Veureu la màscara plena de la fotografia en b/n… però volem el negatiu.. Doncs res, CTRL-i per invertir:

taller878

taller879Què ha passat? Molt senzill, que hem posat com a màscara el negatiu de la fotografia, és a dir, les ‘llums’ es veuran ‘fosques’ a la màscara i això ja sabem que vol dir que l’efecte quedarà reduït, fins a tal punt que si la màscara tingués parts ‘negres’ la ‘coloració’ no afectaria a aquestes zones.

Per evitar l’efecte de que les ‘llums’ a la fotografia final quedessin poc ‘virades’, dit en cristià, si volem augmentar la ‘coloració’ de les llums, podem seguir un darrer pas:

5. Cliquem la màscara, que com veieu és tant contrastada com la fotografia original, i intentem ‘aplanar-la’, enfosquint al negatiu les zones més clares. Cal simplement que anem a ‘Selección> Gama de colores‘ i escollim les ‘il·luminacions’. Veurem que aquestes queden automàticament seleccionades. Ara les omplirem de gris: Anem a ‘Edición > Rellenar‘ i omplim de 50% gris:

taller8711

El resultat serà una màscara més ‘grisa’, ara caldrà que augmentem una mica l’opacitat de la capa i el resultat, després de posar-hi una nova capa de ‘nivells’ per augmentar el contrast i fent proves amb el color:

taller8712

Teniu tota la setmana per practicar…

Fins el proper dilluns, bona setmana i millors vacances !!

tf-1


tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009

toiesmesarticles

peu2

Advertisements