Taller de fotografia (87)

taller871Què bé s’està de vacances, oi? Doncs jo ja he tornat, la depressió és de cavall i només penso en els dies que queden per acabar la setmana.. 5 oi? Bé, avui ja gairebé ha passat, però vosaltres desitjareu que sigui més llarg si és que voleu fer els exercicis avui mateix… La cosa va carregada…

Avui deixarem els efectes pre-fabricats i intentarem tornar a l’essència del revelat digital que en definitiva ens ha de donar solucions a fotografies que la càmera, per molt que manipulem les variables en temps d’exposició, no ha pogut resoldre. Cels més dramàtics o balanços de lluminositat impossibles?… això és el que treballarem avui.

Taller d’Agost (i 4): Els paisatges

Avui treballarem els efectes als paisatges que més utilitzo, els retocs indispensables per trobar l’equilibri de lluminositat que la càmera o el propi paisatge no ens dona. Les tècniques que treballarem avui son per mi les més interessants que ens proporciona Photoshop. He pensat que potser esteu en ple procés de retoc de les fotografies de vacances i el taller d’avui us pot anar bé…

Les màscares de lluminositat

Al taller 83 vaig deixar-vos a més d’un la mel a la boca, vam treballar les màscares de lluminositat i les màscares de selecció, vam entendre per a què servien i com les podíem extreure a partir dels canals. Avui donarem una volta més al treball que hem de fer amb els canals per obtenir una bona màscara de lluminositat o de selecció. A la majoria de situacions en un paisatge una bona màscara de lluminositat ens pot resoldre el problema d’una manipulació selectiva del cel, que és el que buscarem per millorar els nostres paisatges.

taller80n1Màscares de lluminositat (1)

Al taller 83 vam veure un senzill mètode per crear una màscara de lluminositat a partir d’un dels canals, a partir d’aquest seleccionàvem la màscara de lluminositat i la fèiem servir, juntament amb una capa, per manipular selectivament les parts fosques o clares de la màscara.

Avui veurem dues variants força més interessants que ens proporcionaran resultats molt més espectaculars. En els dos casos es tracta de, partint igualment d’un canal, provocar un fort contrast per seleccionar més fàcilment les zones clares del canal. En definitiva el que farem serà crear màscares de lluminositat que s’aproparan molt a veritables màscares de selecció.

Agafem un paisatge dels que tingueu a la vostra fototeca, preferiblement amb cels amb contrastos de lluminositat i anem a tractar-los selectivament:

taller862

Fer aparèixer aquests cels ‘amagats’ o balancejar millor el contrast no és gens difícil. Tot ho parem a partir de màscares de lluminositat.

Veiem el procés pas a pas:

taller8631. Obrim la fotografia a Photoshop i anem immediatament a la paleta ‘canals‘. Escollim com sembre aquell canal que ens dona més contrast entre el cel i la resta, normalment al ser el cel ‘blau’ serà aquest canal el que em dona cels més clars. Dupliquem aquest canal.

2. Arribat a aquest punt els dos mètodes que us ensenyaré segueixen camins diferents. Fem primer el mètode ‘a’:

taller8642a. Seleccionem el canal copiat i simplement apliquem-li ajustaments per nivells (Imagen > Ajustes > Niveles). Es tracta de contrastar al màxim la fotografia en blanc i negre que estem veient però sense perdre els detalls (un excés de ‘negres’ pot fer-me perdre aqiests detalls, el mateix amb els blancs.

taller8652b. El mètode ‘b’ és més interessant i dona millors resultats en quant a la selecció dels petits detalls.

En aquest cas el que fem és, sobre el canal copiat, aplicar la mateixa imatge a sobre pel mètode de superposició. Per això simplement, tenint el canal copia seleccionat, anem a ‘Imagen > Aplicar Imagen‘ i al quadre de diàleg especifiquem el mode ‘subexponer color’, tot i que depenent del tipus de fotografia els modes de fusió ‘superponer‘, ‘llum forta‘ o ‘multiplicar‘ també poden funcionar. La idea es obtenir una màscara el més precisa, de manera que el ‘cel’ i la ‘resta’ estiguin ben delimitats pel ‘blanc’ i el ‘negre’.

taller866Arribat en aquest punt els resultats del mètode ‘a’ i el ‘b’ podrien ser els que veieu a la dreta.

Encara no hem acabat i al mètode ‘b’ encara podríem aplicar ‘nivells’ per obtenir una màscara més contrastada. taller867Aparentment els dos mètodes ens proporciones bones màscares per un tractament de les llums i les diferències gairebé no les apreciareu, és però en seleccions complexes on el segon mètode dona millors resultats. En el cas del nostre exercici els dos m’han donat resultats equivalents.

taller8683. Tant en un cas com a l’altre si ja tenim el canal tractat com volíem ara simplement és qüestió de seleccionar la màscara de lluminositat. Ho recordeu? Sí, efectivament premeu la tecla ‘alt’ i la miniatura del canal, automàticament tindreu la selecció.

4. Amb aquesta selecció anem a capes i creem una capa d’ajustament ‘nivells’. Veureu que es crea ‘capa’ i màscara’ automàticament. Ara simplement manipulem els valors de l’histograma i veurem com aquests afecten únicament a la zona ‘blanca’ de la màscara, que és justament el cel. El resultat?

taller869

Un senzill mètode per donar més força als nostres paisatges. Hi ha però una cosa que no m’agrada, com creieu que podria sobre-exposar una mica la zona inferior que ha quedat a l’ombra? (Pista: Es necessita una nova capa d’ajustament i la mateixa màscara però….)

Els mètodes que hem vist son força imprecisos en els casos de ‘substitució’ d’una part de la fotografia per una altra. En aquests casos es necessita una ‘màscara perfecta’ o en el moment que apliquem la màscara sobre la capa que representa la zona a substituir notarem que es tracta d’un muntatge. Les tècniques per crear la ‘màscara perfecta’ ja les veurem més endavant… ara estem amb la depressió post-vacances…

El segon efecte que veurem avui l’aplicarem també a paisatges i amb un parell de ‘clics’ emularem un fals HDR que ens ha de resoldre fotografies ensopides que ens han sortit de les vacances, augmentant el contrast i simulant un més alt rang dinàmic.

taller80n1Tornem al fals HDR

Aquesta tècnica és molt senzilla però té un efecte força aparent.

Partirem d’una fotografia massa exposada, amb poc contrast i saturació i la intentarem arreglar:

taller8714

taller87151. Obrim la fotografia a Photoshop. La dupliquem amb el mode de fusió ‘superponer‘, baixem l’opacitat cap el 50%.

2. Combinem les dues capes. Hi ha un mètode abreviat: Mantenint clicada la capa de dalt simplement premeu CTRL-E, automàticament les dues capes es combinen en una. Torno per tant a tenir una única capa.

3. Tornem a duplicar la capa i apliquem  Imagen> Ajustes > Desaturar, quedant-nos directament en pantalla la capa ‘fons còpia’ en b/n. (en lloc de desaturar podríeu utilitzar els mètodes alternatius de conversió a b/n)

taller87174. Invertim la capa ‘fons copia’. Ara sabem que pel teclat podem fer-ho amb CTRL-i. Apareix el negatiu. Si a aquest negatiu apliqueu els ‘nivells’ podreu controlar els efectes del fals HDR !

5. Canviem el mode de fusió a ‘superponer‘ entre el ‘fons copia’ i el ‘fons’. La superposició de la mateixa fotografia amb el seu negatiu en blanc i negre dona com a resultat una nova fotografia en color on ja sabem els efectes que ha provocat el mode ‘superponer’.

6. Ara ve lo maco… Cliquem la capa ‘fons copia’ (amb el negatiu en color del paisatge),  i apliquem un ‘desenfoc gaussià‘. Tot depèn dels píxels de la fotografia original però podeu començar amb un 30-40% d’0pacitat. Noteu el canvi?

7. Apliquem una nova capa de nivells i situo el contrast al ‘punt’, en una capa a dalt de tot perquè afecti a totes les capes. El resultat:

taller8716

Nota: Si la fotografia original té zones molt fosques que encara s’enfosqueixen més amb el pas 1 us el podeu saltar i començar directament pel pas 3, això sí, haureu d’aplicar una capa de nivells per obtenir el contrast i saturació ben vius..

A l’exemple següent podeu veure el resultat d’haver aplicat aquest efecte al paisatge meravellós dels voltants del Parc de Triglav a Eslovènia:

taller87paisatge

Avui abans de marxar us vull proposar una cosa:

tfvacances

tf-1

Què ho passeu bé!

Fins el proper dilluns, bona setmana i bones vacances pels qui encara en gaudiu…

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009

toiesmesarticles

peu2

Advertisements