Taller de fotografia (88)

taller881Bon dilluns amics.. Sí ja sé, estem tots deprimits… L’únic que ens queda pels que hem tingut la sort de fer vacances és mirar una i altra vegada les fotos que hem fet.. Potser és una bona idea acabar aquest intensiu de Photoshop amb la pràctica d’algunes eines que ens han de permetre desenvolupar una mica la nostra creativitat… Crec que és el que necessitem ara…

Abans d’entrar en una nova sèrie sobre la ‘sintaxi de la imatge’ he volgut dedicar el dia d’avui a l’aprenentatge de les eines de ‘selecció’. Aquest és un dels temes més complexes i avui deixarem una mica de banda la ‘fotografia convencional’ per entrar en el món de la creativitat i el disseny…

Taller de fotografia (88): El retoc digital – Les seleccions

Alguns de vosaltres heu anat comentant que la progressió en l’ús del Photoshop per a fotògrafs ha estat notable després del taller de vacances però que el punt més complexe continuen sent les seleccions. Aquestes ens limiten molt les transformacions i composicions que podem fer en fotografia.

Les seleccions

.

Dominar les seleccions és dominar el món del retoc fotogràfic digital. Manipular zones molt concretes de la fotografia és complexe i molt sovint necessitem seleccionar-les acuradament. Les seleccions son el punt d’entrada per la creació de màscares i ja sabeu ara què podem fer amb elles…. Amb màscares ben definides podem canviar els paràmetres de zones concretes, retallar i enganxar imatges… en una paraula, desenvolupar en nostre sentit creatiu…

Pintar amb màscares ràpides

taller885L’eina màscara ràpida permet ‘veure’ l’àrea seleccionada mostrant-la d’un color diferent. De la mateixa manera, amb l’ús de la màscara ràpida es pot ‘pintar’ la zona que es vol seleccionar. És seleccionar pintant…

Les màscares ràpides s’activen clicant la icona que ocupa la posició inferior de la barra d’eines de l’esquerra (o clicant CTRL-Q o cmd Q als mac), amb doble clic s’estableix el color en que quedarà representada la selecció així com l’opacitat per poder veure a la vegada l’àrea seleccionada.

Les aplicacions d’aquest tipus de selecció, gens precisa al tractar-se d’una selecció totalment manual, ja l’hem vist en tallers anteriors i s’utilitza principalment per crear una capa d’ajustament amb la màscara creada per la selecció. Amb la capa d’ajustament es poden manipular selectivitat els nivells o el color, que amb un desenfoc de la màscara pot donar un resultat força interessant.

Modificar la selecció no es gens complexe, cal simplement activar de nou la màscara ràpida (CTRL-Q) i pintar en color ‘negre’ o ‘blanc’ (afegir o restar) per modificar la selecció. Aquest truc s’utilitza normalment per refinar les seleccions més complexes.

Si pintar ens resulta massa pesat i del que es tracta és seleccionar tota una zona podem utilitzar l’eina del ‘llaç’. A la primera part del tutorial en podreu veure un parell d’exemples, al de la foto de baix apliquem una senzilla selecció de ‘llaç’ per il·luminar la part frontal de l’església de Zadar (un exercici molt senzill però efectiu):

taller8814

(Tutorial a la primera part del vídeo)

Les seleccions precises

Normalment ens trobarem amb situacions més complexes i el que necessitarem serà seleccionar una àrea concreta de la fotografia que vindrà delimitada per un objecte, àrea de color o lluminositat. La nitidesa, els contorns o la barreja amb altres elements, com el fons, pot complicar extraordinàriament la selecció. Anem per parts.

taller886Contorns precisos. Si tenim la sort de que l’àrea que volem seleccionar té uns contorns ben definits i diferenciats per lluminositat o color amb l’entorn, la selecció és molt senzilla. En aquest cas disposem de les eines ‘Selecció ràpida‘ i ‘vareta màgica‘. Totes dues estan sota la icona que podeu veure a l’esquema de la dreta.

Totes dues eines son relativament similars, com a mínim es basen en la lluminositat i color dels píxels per poder seleccionar. Mentre la vareta màgica selecciona zones similars en cada clic l’eina de selecció ràpida els selecciona arrossegant el cursor per la imatge. En tos dos casos es pot afegir o sumar a la selecció (normalment la tecla majúscula suma mentre que la ‘Alt’ resta a la selecció).

taller887

Aquestes dues eines funciones bé quan l’objecte a seleccionar té contorns definits i clarament diferenciat de la resta de l’entorn. Resulten perfectes per aïllar els objectes i tractar-los diferencialment o a l’inrevés, tractar la resta de la composició.

En els menús que s’obren a la part superior al seleccionar una o altra eina podeu veure, en el primer grup d’icones, els modes de selecció positiva o negativa i un botó comú ‘perfeccionar bordes‘ que obre un quadre de diàleg on podeu establir els contorns de la selecció. Més endavant ja us ensenyaré una altra forma de fer-ho…

taller8820

Veiem els tutorials?


El tutorial que veureu a continuació conté les dues parts de les ‘màscares ràpides’ i les ‘seleccions precises’ que hem comentat. El procés de selecció és relativament senzill i el podeu aplicar sembre que us trobeu situacions semblants a les que veureu, objectes ‘robats’ d’una fotografia per situar-los en una ‘altra’ o modificacions selectives de cels o altres àrees ben definides. Caldria practicar aquestes eines abans de passar a eines més complexes.

Les seleccions complexes

Una selecció pot ser complexa per molts motius. Imagineu-vos que en lloc de veure la fotografia en pantalla la teniu en paper i amb unes tisores us disposeu a retallar la selecció. És evident que si els contorns no estan ben definits tindreu problemes però també en el cas de que estant ben definits aquests estan extremadament detallats o tenen contorns molt complexes.

taller888En aquests casos una bona eina de selecció és la ‘gamma de colors‘. Aquesta eina és ara tan poderosa a PS CS3 que cada vegada més és té menys necessitat de jugar amb els canals (tal i com us vaig ensenyar al taller de vacances). L’eina gamma de colors és un ‘selector’ de píxels de lluminositat i color i resulta perfecte per seleccions d’àrees complexes, especialment de contorns molt detallats, com cels amb arbres al primer pla o en el cas del tutorial un cel darrera de contorns complexes com estàtues o edificis… Amb qualsevol altra eina hagués estat més difícil si bé a l’exemple del tutorial he agafat una fotografia senzilla per no complicar-me jo mateix la vida..

I una vegada tenim la selecció què?

Amb la selecció en pantalla és senzill, com hem vist als darrers tallers, crear màscares de capa i tractar selectivament l’àrea seleccionada (o la inversa).

taller71idea1 L’opció de màscara ràpida

En qualsevol dels mètodes que feu servir per seleccionar una àrea sempre podeu anar al mode de ‘màscara ràpida’ (CTRL-Q o cmd Q als mac) per veure la zona seleccionada com una àrea pintada (normalment de color vermell, que és el color per defecte). Sobre aquesta àrea podeu pintar el ‘blanc’ i el que fareu serà realment ‘deseleccionar’ l’àrea per on passa el pinzell, o pintar en ‘negre’ i l’àrea pintada s’afegirà a la selecció. Tronant a prémer ‘CTRL Q’ tornareu a tenir la selecció en pantalla. Aquest mètode heu vist com l’utilitzem en algun dels tutorials per ‘refinar’ l’àrea seleccionada.

.

Veiem el tutorial de la ‘Gamma de colors’?


La millor manera de veure com funciona l’eina ‘Gamma de colors‘ es veure el tutorial, en aquest exemple la selecció és força senzilla i no ha estat complexe obtenir uns resultats raonables. En aquest cas faig servir per refinar els contorns de la selecció les meves eines preferides: Selección > Modificar > Expandir o Contraer (1 o 2 pix) per fer la màscara més petita i així evitar els ‘halos’ blancs clàssics de les seleccions mal fetes… Acabo amb un Selección > Modificar > Desvanecer (1 px) per que el contorn no sigui tan ‘dur’.

Arribar a les conclusions anteriors m’ha portat molts i molts treballs (la majoria de les vegades per llençar a les escombraries). Us recomano que aneu provant en suavitzar els contorns seleccionats fins que el resultat us satisfaci.

L’eina ‘gamma de colors’ la podeu utilitzar també als ‘canals’. A seleccions extremadament complexes és possible que hagueu de recórrer als canals i aplicar alguns del mètodes dels anteriors tallers però obtenir una imatge ‘blanc i negre’ que amb l’ajut de la ‘gamma de colors’ sigui l’anomenada màscara de la ‘selecció perfecta’.

Amb la pràctica de les ‘seleccions’ podem fer tot tipus de manipulacions digitals, muntatges o deixar lliure la nostra creativitat per expressar el missatge que vulguem.. Els dissenyadors gràfics les fan servir contínuament per a les seves creacions… Aquesta és la part menys ‘ortodoxa’ de la fotografia. Per a molts això ja no és fotografia… A mi no m’importa saber el que és, simplement crec que és una eina poderosa de comunicació que supera les possibilitats de la fotografia convencional..

Una mica de creativitat…


taller8818Les eines de selecció juntament amb els retalls que ens permet fer les eines de selecció de ‘llaç poligonal‘ ens permeten jugar amb la creativitat i donar falses sensacions de 3 dimensions..

Des de que he descobert aquest aspecte ja porto algunes hores perdudes jugant amb aquestes eines. El més interessant és que t’obliga a ‘visualitzar’ plans de la fotografia de manera que part dels elements ‘surtin fora’… Es tracta de la fotografia ‘fora dels límits del marc‘. Fer qualsevol d’aquestes creacions requereix uns minuts d’observació de la fotografia original per dissenyar els passos següents..

Us he escollit alguns exemples (dalt a la dreta) que he treballat aquests dies però res a veure amb les creacions que podeu veure a aquesta web: http://www.hongkiat.com/blog/70-outstanding-out-of-bounds-photos/

taller8817

O en aquesta presentació, on hi ha treballs veritablement professionals.. o potser idees pels vostres propers treballs? (Cliqueu a la dreta de la presentació per anar passant les diapositives)

No és complexe fer aquests treballs, de fet utilitzen el ‘llaç poligonal‘ per retallar els marcs de les fotografies en 3 dimensions, Edición > Contornear per afegir-hi el marc blanc i les eines de selecció per seleccionar els objectes que han de ‘sortir fora’, amb la ‘goma d’esborrar’ o ‘pintar la màscara’ no és complexe fer desaparèixer la resta d’objectes que surten fora de la fotografia… Això sí, perdreu hores… Voleu provar-ho?

No us sembla al·lucinant?

Si necessiteu ajuda o teniu dubtes amb aquest tema només cal que m’escriviu a info(arroba)toies(punt)com o vía flickr.

Bé amics, espero que tingueu bona setmana i que ens pugeu moltes fotos de les vostres vacances o dels treballs relacionats amb el taller d’avui al grup de flickr.

Ens veiem el proper dilluns?

tfvacances


tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009

toiesmesarticles

peu2

Anuncis