Taller de fotografia (89)

taller891Hola ! Ei, ja era hora ! On has estat? Doncs de vacances.. No et vaig dir que no apareixeria fins el setembre? No, no ens ho vas dir.. Doncs sí.. he estat fent un curs de Photoshop… Què?? No m’ho puc creure ! Has deixat el nostre taller i has anat a la competència? No, bé, sí, no.. bé no sé què dir-te.. el cert és que no té res a veure un curs per internet a un curs presencial.. potser no ha estat tan complert com el teu però he conegut a gent i après molt dels demés…

Deixem el tema…

Taller de fotografia (89): El retoc digital: La fotografia creativa

No volia parlar pas d’aquest tema però ja m’han calentat només començar i he pensat que no podíem acabar aquesta sèrie de Photoshop sense treballar les eines de retoc.. això ja m’ho sé.. Calla ! Aquestes eines juntament amb les de selecció que hem vist la setmana passada ens han d’obrir les portes a un nou món: La fotografia digital creativa….. Perdó, és que no m’ho trec del cap, estic pensant que potser sí que un curs presencial ens aportaria molt més, no creieu? No sé, li donaré unes quantes voltes més i ja us faré alguna proposta…

Els petits retocs


No hi ha dubte que l’eina per excel·lència és el ‘pinzell‘. Aquesta eina ja l’hem treballat a tallers anteriors i si us sembla passem a la següent…

taller892El tampó de clonar. Aquesta eina és una de les que més utilitzo, ja sigui per ‘clonar’ parts de la fotografia com per petites reparacions de pols, taques o brutícia del sensor (la meva càmera no té auto-neteja de sensor i cada 3 o 4 vegades que canvies d’objectiu s’embruta i apareix alguna taca, aquestes taques no solen tenir importància però quan sotmetes a la fotografia a l’estrès del Photoshop o HDR aquestes es fan més evidents).

L’eina és un pèl més complicada que les que hem vist i comporta dos passos. El primer, amb la tecla ‘alt’ clicada consisteix en situar el tampó a la zona origen del clonatge i fer clic, és a dir la part de la fotografia que es clonarà, i el segon pas situar el tampó, ara ja sense la tecla ‘alt’ clicada, a la zona que vull reparar o clonar l’original. El primer pas és molt important per saber què estem clonant i el segon per saber què estem modificant.

Els efectes son variats i al tutorial en veurem un exemple per treure ‘petites’ imperfeccions però és divertit clonar zones senceres de la fotografia, per exemple per treure gent si bé en el cas de sota he tret just a la persona protagonista de la fotografia, ja em perdonarà, és només per ensenyar com funciona… Normalment es treu a la gent que no ‘interessa’.

taller895

La barra que se’ns obre a la part superior al clicar l’eina ‘tampó de clonar’ a la barra d’eines de l’esquerra és força intuïtiva i bàsicament farem servir les opcions d’opacitat i l’eina ‘Origen de clonación‘, situada a l’extrem dret de la barra. Ara ho veurem…

taller897-1

taller894No us penseu que el ‘clonatge’ és sempre senzill… A l’exemple de dalt he perdut una bona estona per saber on havia de situar l’origen (la tecla ‘alt’ i el clic) per començar a clonar. Al final he optat per obrir la finestra ‘origen de clonación‘, funció que trobarem també a altres eines, per posar-hi un angle de 180 graus. Això em permet situar l’origen a la cantonada inferior dreta de la finestra i començar a clonar a partir de de la cantonada superior esquerra, el que estic fent és clonar la finestra amb ella mateixa invertida 180 graus. Procureu posar l’opacitat a la barra superior al 50% perquè el clonatge no sigui tan traumàtic (no ho confoneu amb el camp ‘opacitat’ de la finestra ‘origen de la clonación‘, el qual fa referencia a l’opacitat de superposició del que veus al passar el ‘ratolí’ per sobre sense clicar.

Per a mi és una eina fantàstica, i a mesura que la vas practicant en vas veient les aplicacions.

taller71idea1taller8920-1 Fer desaparèixer a la gent..

El truc però més interessant per fer desaparèixer a la gent que passa per davant d’un edifici o escena que volem captar és l’ús de filtres ND (de densitat neutra) per aconseguir velocitats molts lentes d’exposició. Encara que estiguem a ple sol intenteu usar el trípode, col·locar el filtre ND i situar l’apertura el més petita possible (número f molt gran). Si la velocitat proposada per la càmera és d’uns segons i la gent es mou us garanteixo que desapareixeran a la fotografia final..

A l’exemple de la dreta ha estat molt senzill fer desaparèixer la gent de l’estació… Simplement s’ha utilitzat un filtre ND per fer la fotografia encara més lenta, tant que el pas de la gent per davant de la càmera no ha estat suficient per captar la seva lluminositat.

.

Els pinzells correctors

taller896El segon grup d’eines de retoc son els pinzells correctors. El ‘pinzell corrector’ funciona com el ‘tampó’ però amb dues diferències essencials. La primera és que el pinzell no té possibilitat de fixar l’opacitat a la barra d’eines que apareix al clicar-lo. La segona, i aquesta és la important, és que clona igual que el tampó però conservant la lluminositat i la textura de la zona on ‘enganxem’ la clonació, amb això s’obté una fusió gairebé perfecta entre el que acabem de clonar i l’entorn. Dit d’una altra forma, no sembla tant que s’ha ‘enganxat’ una altra part de la fotografia. Aquesta tècnica resulta perfecta per les cirurgies plàstiques que practicarem al tutorial o per creacions que no van massa enlloc però que podrien arribar a ser gracioses. No és el cas dels exemples que us mostro a sota…  Amb l’eina de ‘pinzell corrector’ ha estat ben senzill…

Aquesta eina en mans de més d’un que conec farà veritable obres d’art…

L’eina però que més utilitzo per fer ‘desaparèixer’ petites taques o imperfeccions que no m’interessen a la fotografia és el ‘pinzell corrector puntual‘. Aquest es troba al mateix grup que l’anterior i no és una eina de clonatge. No, és més intel·ligent, el que fa és prendre una mostra de l’entorn fora del pinzell i pinta l’àrea seleccionada fusionant-la amb l’entorn. El resultat és la completa desaparició del que estem pintant. Ho veurem al tutorial.

taller8913

Especialment al cas de la dreta s’ha fet servir l’eina ‘pinzell corrector’ per la clonació i el ‘pinzell corrector puntual’ i el ‘tampó’ per corregir les imperfeccions del clonatge. Als tres casos les àrees clonades estan tan fusionades amb l’entorn que pràcticament no es nota que és un muntatge, excepte al cas del mig, que de moment encara no n’he vist cap…

Hi ha altres eines interessants, com el ‘parche‘ o el ‘pinzell dels ulls vermells‘, però avui no tenim temps i podeu investigar-les vosaltres mateixos.

Veiem el tutorial?


Les aplicacions del que hem vist son múltiples i segur que en trobeu alguna aplicació a les vostres fotografies. Avui entrarem al quiròfan i intentarem jugar fer petites cirurgies estètiques… Us volia posar la meva cara però he pensat que seria un exercici massa complexe per avui, m’he decidit finalment per la Nefertiti, és més guapa i està millor conservada…

Al tutorial heu vist una tècnica enginyosa per poder clonar simètricament. Us l’he volgut ensenyar per que veieu la possibilitat de que l’origen estigui en una capa o fotografia diferent a la que finalment aplicarem. Dit d’una altra manera, l’eina no té perquè clonar parts de la mateixa fotografia.

Una joguina que us farà perdre molt, molt temps…

taller8911Una darrera eina de correcció que té unes aplicacions brutals és el ‘pinzell de historia‘. Aquest actua com una interessant eina de clonació però a partir d’estats anteriors de la transformació, dit d’una altra manera, podem ‘clonar’ zones que no estan a la fotografia que estem veient sinó que estaven abans d’aplicar les possibles transformacions que li hem fet. Per exemple, podem aplicar a una fotografia ajustaments de color, nivells, màscares,… el que vulgueu, i en un moment determinat podem fer aparèixer zones dels estats anteriors a la transformació, per exemple del original. Al senzill tutorial podeu veure com podem treballar la lluminositat per zones a partir d’aquesta eina.

El pinzell de història


Al tutorial veureu una senzilla transformació usant els ajustaments de ‘nivells’ però el resultat no ens satisfà del tot i hi farem aparèixer de nou parts de l’original. Tot sense fer servir complexes màscares.. ‘exercici el podríeu complicar tant com vulgueu, podríeu addicionalment haver aplicar una correcció de color i amb l’eina fer aparèixer els colors originals de parts concretes…

Bé, hi ha treball oi? No, està xupat… He dit que callessis ! Estic enfadat amb tu..

taller8914Però l’objectiu del taller de les seleccions i el d’avui de les eines de retoc és oferir-vos la possibilitat d’entrar a la fotografia creativa. Mireu, és qüestió d’hores i de tenir sentit creatiu, amb el que hem treballat podeu fer extraordinàries creacions…. El món que se’ns obre és immens i podem ‘crear’ allò que vulguem. Malauradament associem molt sovint el retoc fotogràfic a les revistes del cor, o a muntatges periodístics per demostrar alguna cosa què és falsa. A la següent secció us presentaré algunes obres que us deixaran bocabadats.. Ara però no penseu que és un treball impossible…

A l’exemple us poso una fotografia que ha portat molta controvèrsia i que ha estat posat en dubte la seva veracitat.. (Peu: Fotografia presa per un turista a dalt del WTC segons abans.. La càmera va ser trobada entre les runes, ell encara no ha estat localitzat…). Producte del Photoshop?


La fotografia creativa

Us presento avui tres artistes del Photoshop. Els seus treballs son francament interessants i ens poden donar moltes idees..

Kevin Griffin: (Font: The Photographers Gallery: http://www.photonet.org.uk/index.php?ppid=335) Born in 1964, Kevin Griffin became interested in photography at an early age.  His body of work ‘Wave Studies’ grew from his fascination with the vital link between water and human life. His interest also lies in the physical and emotional changes that humans experience, and see, powerfully reflected in the tides, currents and swells of the ocean….

taller89a1

A aquesta fotografia s’ha utilitzat varies imatges del Big Ben, retallades i utilitzant màscares i clonatges (per a les més petites). Podeu admirar la seva galeria a http://www.kevingriffinphoto.com/

Pavel Kaplun: (Font: Té la Mà Maria: http://telamamaria.blogspot.com/2009/01/pavel-kaplun-alemanya.html ) Neix a Kusnesk (Rússia). Marxa a Alemanya amb la seva família on treballa de muntador (1991). El 1992 comença a treballar com a pintor i el seu treball és mostrat en exposicions nacionals i internacionals. El 1994 obté una subvenció del consell del comitè de Lippe (Schieder Schwalenberg) i des del 1995 al 2000 ….

taller8919

La fotografia de’n Kaplun és força més complexa i elaborada. Cert que utilitza trossos de seleccions però el tractament del color, la lluminositat i les ombres és extraordinari. Podeu admirar la seva galeria a http://photo.net/photodb/folder?folder_id=204030

Patricia Gooden: (Font: http://www.goodenart.com/biography.html) Pat Gooden was born in Minneapolis, Minn. in1954. She currently resides in Lake Wales, Florida . She studied Painting and Printmaking at Virginia Commonwealth University in Richmond, Virginia where she received a Bachelor of Fine Arts Degree. She is a past recipient of the Virginia Museum Undergraduate Fellowship, and has won numerous awards ….

taller8920

La Pat té de tot però fa molt temps que vaig veure aquesta fotografia i vaig pensar que era molt senzill reproduir-la. Simplement ha agafat la fotografia original de la casa i amb el llaç poligonal o altres eines de selecció i creat una màscara que ha fet servir per la imatge de la noia a la piscina. La part del fons de l’aigua és fàcilment producte d’una clonació de la part anterior. Voleu provar-ho? Podeu admirar la seva galeria a http://www.goodenart.com/maingallery.html

Cartel Curso 2 en Flickr_ ¡Intercambio de fotos!Bé amics, espero que el taller d’avui us desperti les ganes per començar a fer fotografia creativa.. Ah! Pugeu-les totes al nostre grup a flickr, així en podrem gaudir tots..

Fins el proper dilluns i bon cap de setmana llarg per aquells que tenim la sort de tenir festa el divendres…

Ah! gairebé se’m oblida.. Els amics del taller, en Raul i Francis, organitzen una trobada per organitzar diversos cursos de fotografia, diuen que tenen bons professors emparaulats… Serà qüestió d’anar-hi, no? (cliqueu-lo per veure el dia, lloc i hora de trobada)


tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
premisbloc
període de votació obert fins el 10 de setembre de 2009
toiesmesarticles
105bloc
Advertisements