Taller de fotografia (94)

taller941No era la ruta 66? Sí home, però avui és festa i potser per a molts de vosaltres és un dia perfecte per a sortir en moto i parar-se en algun paratge per obtenir material que després tractareu.. Ah, què no hem acabat amb l’HDR? Sí, però avui podem dedicar el dia a repassar tots els conceptes, que en son molts, de les tècniques de procés fotogràfic i de l’HDR per fer un capítol especial del post-procés digital.

El post-procés digital és el darrer pas del flixe de treball a la fotografia digital i penso que ara tenim prou coneixement per transformar les nostres fotografies.. Vols dir manipular, no? Ja saps que per a molts dels nostres lectors tot això que expliques és una manipulació de la fotografia convencional…

Taller de fotografia (94): Punt i seguit: El post-procés digital

Aquesta és una petita discussió que he anat observant als comentaris del nostre taller a flickr i és tema habitual a les converses sobre fotografia digital. A aquestes alçades us hauria d’haver convençut que els programes de retoc fotogràfic, ja sigui el Photoshop, Aperture, Lightroom o el Photomatix, no son necessàriament eines de manipulació fotogràfica sinó d’adaptació de la fotografia digital al dispositiu visual, ja sigui la pantalla o el paper, i de creativitat per expressar missatges utilitzant elements de la realitat.

Quan la càmera no expressa el que estem veient o el que volem…

La fotografia no és com la pintura. No podem crear els objectes, ni disposar-los com volem, ni tan sols controlar la lluminositat. Tenim tècniques que ens ajuden a obtenir cert resultat però no sempre el que tenim al davant és l’escenari ni els actors que necessitem per expressar un missatge visual. És per això que eines com el Photoshop, Aperture, Lightroom i en certs casos Photomatix ens ajuden a tractar l’escena captada, a disposar el seus elements, a treballar la lluminositat per zones, a salvar l’alt rang dinàmic que els nostres ulls capten però que la nostra càmera no. Si les càmeres produïssin allò que volem i de la forma que volem no farien falta aquestes eines digitals.

taller945-1Hem de renunciar la revelat digital? Si ho fem estem en clar desavantatge amb la fotografia analògica ja que el pas més important es produïa al laboratori de revelat. Revelar una fotografia digital va més enllà del que ens proporcionava el revelat químic, podem ajustar paràmetres de la fotografia de forma global però també de forma local, selectiva. El revelat digital ens apropa a la pintura, ens permet crear la nostra escena particular, ens permet escollir els objectes que volem, les seves lluminositats, colors, definicions,…. ens permet ser el protagonistes del procés salvant les limitacions de la càmera., ens permet expressar el que volem, sigui acceptat o no per l’observador.

taller9419

La imatge que tinc de Budapest no és la de l’esquerra, que tot i que vaig aplicar totes les tècniques fotogràfiques en temps d’exposició no vaig aconseguir captar, la recordo com una ciutat càlida, de cels blaus, de grocs i taronges… molt més semblant a la fotografia processada de la dreta. La càmera no entén de sentiments ni percepcions, simplement ens mostra una fotocòpia del que creu té al davant.

La fotografia és llum. El missatge ha de tenir força i claredat per a ser acceptat. El post-procés digital ens ajudarà a aconseguir aquests objectius.

Punt i seguit: El post-processat digital

Després de tants capítols de tècniques Photoshop i de Photomatix estem en perfecta disposició de crear un flux de treball que ens ajudi a decidir d’una forma ordenada el treball que hem de fer una vegada passem la fotografia de la càmera al nostre ordinador:

taller943

L’esquema de dalt és el resum global del post-processat digital i marca un flux de treball que ens ha d’ajudar a obtenir el resultat final. Som-hi?

Simplificant-ho molt amb la càmera podem obtenir tres resultats diferents, un fitxer RAW, un JPG i una col·lecció d’exposicions. Cada un d’aquests ‘productes’ segueixen camins de revelat digital diferent. El RAW necessita ser revelat, és el negatiu de la fotografia i ha de passar pel camí (1), és a dir per eines de revelat RAW que explicarem el proper dia. El resultat serà una fotografia TIFF o JPG que estarà a punt per entrar a la ‘zona Photoshop’ del gràfic’ i acabar el procés (6′).

El cas més normal és produir un fitxer JPG, podem acabar aquí el procés (3) o entrar al món Photoshop (4). Podem produir varies exposicions per tractar-les a Photomatix, després d’aquest procés tindrem la fotografia a la que li haurem aplicat un mapeig de to. Podem acabar aquí (5) o entrar al món Photoshop (6).

El món Photoshop el podem dividir en dos grans grups d’eines. El camí (7) ens portarà a un tractament local: capes, màscares, canals, seleccions….on podrem tractar parts concretes de la fotografia. El resultat final pot ja ser imprès o emmagatzemat (8) o podem continuar pel món dels ajustaments globals (9): color, brillantor, contrast… aquests ajustaments es poden fer també amb eines com Aperture o Lightroom. Al final acabarem el post-procés a (10) poden emmagatzemar la fotografia a l’ordinador o imprimir-la.

Combinar les funcionalitats de Photoshop i les de Photomatix ens dona una potència creativa extraordinària. Aquesta mateixa capacitat se’ns pot tornar en contra nostra ja que aquesta llibertat per disposar objectes, canviar colors o distribucions de lluminositat ens endinsa en un món on el ‘bon gust’, el ‘disseny’ o la component artística està tota sota el nostre control i aquí, sense aquest component artístic, el resultat pot ser desastrós.

taller71idea1La variant de l’HDR exprés

La setmana passada ja vam parlar de l’HDR exprés i si l’heu provat haureu vist que és una de les tècniques més interessants per millorar la lluminositat a la nostra fotografia original única. El mapeig tonal de les sofisticades eines de Photomatix no substitueixen a les que podem trobar al revelat RAW a Camera Raw però permeten l’ús dels operadors de mapeig tonal de Photomatix sense tenir un fitxer hdr.

taller9420

El truc és substituir el fitxer hdr que Photomatix crea a partir de la fusió d’imatges per un únic fitxer TIFF o RAW d’una única exposició. Si aquest originàriament era un JPG ja sabem que via Photoshop el podem convertir a 16 bits i obrir-la directament a Photomatix.

Photomatix usa aquest fitxer com un pseudo hdr i ens convida a iniciar el procés del Mapeig Tonal ja sigui amb el Details Enhancer o el Compressor de To. El resultat és discret si el que perseguim és la força de l’HDR i només l’utilitzarem per a fotografies originals de LDR o MDR (baix i mig rang dinàmic). Per a fotografies d’alt rang dinàmic aquest procés no ens permetrà una correcta compressió de l’histograma i l’aparició d’artefactes de color i soroll malmetrà la fotografia. Els millors resultats s’obtenen processant a Photomatix un únic fitxer RAW, si bé un únic JPG  convertit a TIFF pot donar també excel·lents resultats (veure les fotos del final del taller d’avui).

Al quadre que us he preparat (font: Manual de Fotografia Digital de Alto Rango Dinámico de Ferrell McCollough) podrem veure amb exemples concrets la diferència en passos de les llums i les ombres i com a partir d’aquí parlem de HDR (alt rang dinàmic), MDR (mig rang dinàmic) i LDR (baix rang dinàmic):

taller946-1

A l’esquema us he posat en gris clar les escenes que les nostres càmeres digitals poden captar, els casos de dalt, d’HDR, no serà possibles captar-los amb una única exposició.

I ja està? No, ja veieu que normalment el procés d’una única exposició, RAW o TIFF a Photomatix pot redistribuir el mapa de lluminositats correctament però deixa a la fotografia amb colors i contrast que cal re-processar a Photoshop. Molt sovint els cels tenen tant halo que l’haurem de processar amb capes i màscares de lluminositat o substituir-los pels originals.

El cas d’avui

Si us sembla abordem junts aquest apartat treballant conjuntament un cas.

1. El primer que hem de fer és observar la nostra fotografia a l’ordinador amb el nostre programa habitual. Si aquest ho permet ja podríem fer els petits retocs en quant a composició, és a dir retallar l’escena per una millor composició o anivellar-la si hi apareixen línies horitzontals com l’horitzó o verticals d’edificis o altres objectes.

taller947Tornem-la a observar i estudiem el seu rang dinàmic. Si la càmera ja ha captar el rang de l’escena no farà falta treballar amb operadors de mapeig tonal, ja siguin els de Photoshop o els de Photomatix.

A la fotografia del cas que treballarem n’estic força decebut del resultat que m’ha donat la càmera. Vaig disparar en JPG, la composició és la correcta però el rang era massa alt per ser captat per la càmera, donant-me el fons de la Catedral de Budapest massa clar i el primer pla dels arbres de la colina de Buda massa foscos, gairebé negres. Hi hagués tornat a fer-la de nou però ara no em venia bé. De poder tornar-la fer, què haguéssiu fet?

Però ja està fet. L’histograma és força correcte i clarament ni sub ni sobre-exposant hagués millorat el resultat. Es tracta d’una fotografia de mig-alt rang dinàmic i ara disposo només d’un arxiu JPG.

2. Podem provar el camí (6) del nostre flux de treball, obrir-la a Photoshop i utilitzar les funcions de ‘Sombras/Iluminaciones‘ per moure les ombres baixes a mitjos i baixar un pèl les llums altes. El resultat no m’ha satisfet i la fotografia té un flaire massa artificial.

3. He pensat que era una bona candidata per escollir el camí (4) i tractar-la amb Photomatix. Per poder-ho fer l’he obert a Photoshop, l’he convertit a 16 Bits/canal i l’he guardat com un fitxer TIFF. Aquest és el fitxer que obriré directament a Photomatix.

taller9484. A l’obrir l’arxiu TIFF a Photomatix la primera part del diàleg, la que hem convida a fusionar fotografies, no m’ha aparegut i directament s’em proposa procedir amb el Mapeig de To. El resultat és horrible però no he defallit, el que volia obtenir era una compressió del rang tonal evitant els halos al cel i al voltant de la Catedral, cosa que ha estat fàcil utilitzant valors baixos de la ‘Intensitat’ i alts del ‘Suavitzat de la llum’

He guardat el resultat en forma de TIFF i he desfet els canvis per obtenir una altra còpia amb valors alts de la ‘Intensitat’. La segona còpia tenia aparença d’un típic HDR amb un cel totalment artificial però he pensat que alguna cosa hi podria fer. De moment la guardo també com TIFF.

5. I ara? Doncs ara és el moment de començar a l’àrea Photoshop. Amb la primera còpia he començat a treballar el contrast a partir de les màscares de lluminositat i he aplicat correccions al contrast (corbes) i color global. Amb el que hem treballat a Photoshop aquest pas no ha estat gens complicat. Finalment li he donat un toc de nitidesa a partir del filtre ‘pas alt’, que ja hem treballat al taller i un vinyetat que sempre queda bé…

El resultat?:

taller949

taller9410Les tècniques Photoshop que més utilitzo son les corbes selectives, és a dir l’aplicació de l’ajustament ‘corbes’ a zones concretes de la fotografia, que prèviament, i això si que és complexe a vegades, he seleccionat amb les diferents eines de selecció, preferentment la ‘Gama de Colors’. A l’exemple anterior però, amb una màscara de lluminositat que he extret com a còpia d’un canal ‘alfa’ n’hi ha hagut prou per treballar de forma diferencial les llums i les ombres. A l’esquema de la dreta podeu veure alguns dels ajustaments, via capes, que he aplicat al cas anterior. Penseu que aquest és el moment de treure tot el que sabeu de Photoshop…

El color

El procés via Photomatix té alguns problemes de contrast com heu pogut veure però el pitjor és la gama de colors que crea, no sé d’on la veritat, i que dona un resultat força horrible, amb contrastos excessius i dominància de grocs i taronges que després fa complexe el tractament amb Photoshop.

Sovint disminuint la temperatura del color aconsegueixo que aquestes tonalitat excessivament càlides desapareguin. Un truc interessant és crear un filtre del color oposat. Això s’aconsegueix amb l’ajustament ‘Filtro de fotografia‘, simplement sumant 180 graus a l’angle del color que volem ajustar.

taller9412El truc consisteix en dos passos. El primer, amb el comptagotes escollim un àrea de la fotografia amb el color dominant, en el nostre cas he escollit el taronja intens de la pared dreta del Monestir de Montserrat. Veureu com el color del primer pla, la final de la barra de la dreta, canvia al color escollit. Fem doble clic i apareixerà la finestra de gestió de color, escollim la modalitat HSL i mirem l’angle de la barra ‘H’, l’apuntem i cancel·lem. Anem a la finestra d’ajustament i creem una nova capa de ‘Filtro de fotografia’ i posem com a valor de ‘H’ l’anterior sumant-li 180 graus, ajustem la lluminositat i el resultat és el que veieu a la foto de la dreta. Un senzill truc per variar de forma global els colors massa càlids que produeix l’HDR.

També podem usar la funció de ‘Reemplaçar color‘ (Imagen >Ajustes) amb bons resultats si volem seleccionar un color o un rang (semblant a l’eina de Gama de colores) i substituir-lo pel que resulti de modificar le components de To, Saturació i lluminositat.

Amb la segona còpia guardada del Photomatix, sí aquella que havíem exagerat els efectes de la ‘Intensitat’ podem fer un tractament diferent. La fotografia obtinguda la podem fer passar prèviament pel camí (7) i amb l’ajut de les seleccions reemplaçar el cel (amb halos) pel de la fotografia original tractant aquesta zona amb les ‘corbes’. El darrer pas es ajustar amb l’ajut de capes d’ajustament el contrast, la saturació i to del color, la nitidesa, …. El mateix procés he utilitzat per processar una bonica vista de Dubrovnik des de la muralla, el resultat:

taller9417

A l’exemple de dalt he aplicat el flux comentat. He passat la fotografia per Photomatix per comprimir l’alt rang tonal que s’apreciava especialment al carrer. Amb la nova còpia he seleccionat el cel i he aplicar capes d’ajustament de brillantor i contrast així com ‘corbes’ a la resta de la fotografia. A una i altra zona he corregit el color i de forma global he aplicat un filtre per obtenir més nitidesa.

Segur que entre l’original (esquerra) i la processada hi ha un terme mig que agradaria a tothom. Jo he escollit el processat de la dreta, nivells, corbes, saturació… una estoneta tractant la fotografia.. però crec que el resultat millora substancialment l’original. L’objectiu que pretenia, cels més blaus i compressióó de to al carrer, s’ha aconseguit.. Una altra cosa és aquest ‘look’ que adquireix la fotografia resultatnt.. potser un pèl artificial.

Resumint… El post-processat a Photoshop el podem iniciar amb una còpia original o amb el resultat del procés previ per Photomatix i hi podem aplicar tots els ajustaments i funcions que hem treballat aquests darrers mesos. De forma gairebé mecànica el meu flux de treball passa per crear màscares, de lluminositat o de selecció, per tractar les zones de forma diferencial amb corbes, nivells, saturació o brillantor i acabar amb ajustaments globals a la fotografia com la nitidesa o el vinyetat.

.

La Galeria

Va ser la nostra col·laboradora del bloc, la Pilar, a la que aprofito per felicitar-la en el dia del seu Sant, la que em va fer arribar un conjunt de fotografies que certament em van impactar. Es tracta de la col·lecció d’Albert Puntí Culla (Torelló, 1953) Paisatges Ciber-Romàntics. Extraordinari !

taller9414

No us perdeu la seva pàgina web: http://www.idolatria.net/index.html

.

Bé amics, amb aquest capítol posem punt i final a les eines d’edició digital. Les properes setmanes treballarem el revelat RAW i haurem de pensar en anar acabant ja, tornant al començament: la composició fotogràfica.

Fins el proper dilluns. Bona setmana.. i felicitats a les Pilars !

tf-1

Més informació: http://www.flickr.com/groups/abrera/

tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
toiesmesarticles peu2
Anuncis