Taller de fotografia (96)

taller961Bon dia amics… Què content estàs… ara que saps que ja et queda poc… No, content no, però ja hem donat un bon repàs a la majoria de tòpics que ni jo mateix m’imaginava que podia tractar i crec tenim prou material per haver avançat en els nostres coneixements de fotografia.

M’he deixat pel final un dels temes més interessants de la fotografia digital i és l’essència d’aquest tipus de fotografia. Es tracta d’agafar el control total sobre el revelat a partir del negatiu digital, el RAW, i dirigir tot el procés de revelat digital. Ara és el moment d’aplicar bona part dels coneixements que tenim… i creieu-me, els resultats que obtindrem superen en molt als que ens proposarà la càmera.

Taller de fotografia (96): El Revelat RAW (1)

Avui entrem en una altra dimensió: el processat RAW. A partir d’avui i fins que acabem ‘oficialment’ el temari del taller haurem d’usar bona part dels coneixements que hem anat adquirint al llarg d’aquests dos anys. Avui entrarem a la ‘cambra fosca digital’ i començarem a revelar nosaltres mateixos.

El revelat RAW

taller7910N’hem anat parlant sovint d’aquest tema al llarg del taller, al taller 79, introduíem el procés de revelat que es produeix dintre de la càmera per obtenir una fotografia en format JPG o TIFF. Ara que entenem aquest procés serà senzill controlar-lo nosaltres i escollir els paràmetres de lluminositat, contrast, saturació o nitidesa que més li convé a la nostra fotografia. En aquella ocasió, veieu l’esquema de la dreta, intentàvem representar el camí que seguia el procés fotogràfic quan l’opció escollida era JPG o TIFF, avui demanarem a la càmera que no inicii aquest procés i que ens deixi el fitxer ‘verge’, o el negatiu fotogràfic si voleu, per tractar-lo nosaltres. És el que se’n diu el procés de revelat RAW i els programes que ens ho permeten els ‘reveladors RAW‘.

Els reveladors RAW

Des de que van sortir al mercat els primers reveladors RAW s’han produït grans avenços i avui podem trobar veritables ‘laboratoris’ digitals on podem ajustar acuradament els diferents paràmetres de la nostra fotografia. Nosaltres avui farem un petit viatge pels quatre reveladors RAW més populars del mercat i comprovarem com, tret de la facilitat del flux de treball i d’algunes funcions addicionals, tots ells ens permetran un acurat revelat digital a partir del negatiu RAW.

taller962

Els quatre reveladors RAW que treballarem son: El Camera Raw d’Adobe, un plugin inclòs a Photoshop, el Capture One, Aperture d’Apple i Lightroom també d’Adobe. Els quatre ens permetran tot tipus d’ajustaments a partir del negatiu RAW, la diferència està en la comptabilitat d’alguns tipus de RAW, les funcions addicionals que ens ofereixen i el resultat final, aquest darrer francament ni el podrem apreciar entre els diferents programes. L’elecció ja serà qüestió de preferències, de preu, de la comoditat del flux de treball o en el cas d’Aperture, de la magnífica gestió d’arxius i catàlegs.

Però no correm tant…

taller71idea1Per què disparar en RAW

Al taller 79 veiem en un quadre final alguns avantatges de disparar en RAW. El fet de poder tractar el balanç de blancs o l’espai de color és a vegades arguments suficients per a disparar en RAW.
Segons Martin Evening al seu llibre ‘Photoshop CS4 para fotógrafos‘ la càmera al disparar en format JPG o TIFF descarta fins el 88% de la informació capturada pel sensor. No sé si s’ho ha inventat o què però el cert és que la xifra produeix certa alarma. taller96-4L’autor del llibre minimitza aquesta alarma afirmant que tranquils, tot i descartar aquesta informació no sempre les fotografies JPG surten tan malament..  Quedo una mica al·lucinat… Però bé, segur que al disparar en RAW estem en disposició de treballar amb el 100% de la informació captada pel sensor i certament els resultats obtinguts en escenes amb zones complexes superen als resultats obtinguts al disparar en JPG.

Son molts els fotògrafs que han descartat disparar en RAW en sessions de múltiples fotografies ja que el treball posterior de revelat és enorme i la necessitat d’emmagatzemament de la tarja és molt elevat. En canvi per motius concrets o en sessions on el que es busca és una única fotografia val la pena disparar en RAW i dedicar-hi temps al seu revelat.

La meva recomanació és que a les vostres sessions fotogràfiques escolliu un o altre format en funció de les necessitats de revelat que considereu. Si confieu en la vostra càmera i les escenes a captar no son complexes en lluminositat disparar en JPG és una opció perfectament vàlida.

La compatibilitat RAW

Jo mateix em vaig sorprendre quan vaig anar descobrint que diferents càmeres produeixen diferents arxius RAW i que a més els reveladors RAW no son compatibles amb tots els fitxers RAW. Així trobem que les Canon produeixen fitxers RAW amb extensió .crw, cr2.., les Nikon amb .nef , les Minolta amb .mrw, les Pentax amb .pef o les Fuji .raf … Aquests fitxers RAW son encriptats per molts dels fabricants i ha arribat a ser complexe tractar-los més enllà del software que el fabricant recomana. És més, diferents models del mateix fabricant produeixen diferents formats RAW. Ara molts d’aquests programes o reveladors raw ofereixen certa compatibilitat però no total, així ens podem trobar com els fitxers RAW de Leica, per exemple, només es poden obrir amb certs reveladors, com el Capture One… Així vaig descobrir aquest magnific programa…

Adobe_ negativo digital (DNG)La historia del perquè dels diferents formats és força interessant.. Alguns fabricants han encriptat els seus formats RAW per por a que l’enginyeria inversa portés als competidors a conèixer el dissenys del sensor, el secret més ben guardat de les càmeres digitals. Finalment ha estat Adobe qui ha publicat i ofert a la resta el format DNG (Digital NeGative), en un intent que aquest sigui el format RAW universal ja que fins ara aquests formats han tingut en compte les característiques del sensor enlloc de produir un format que pugui ser llegit per qualsevol programa. Això ens dona certa confiança que el magatzem de RAW’s que tenim al nostre ordinador o disc dur seran accessibles pels programes del futur.

És justament per aquest intent de protecció d’algunes marques que no us presento avui el Capture NX2 de Nikon. Podrà ser un programa magnific de revelat RAW però que el fet de ser propietat de Nikon no dona cap seguretat als usuaris de Canon. Marques con Pentax, Leica, Ricoh o Casio entre altres ja produeixen els seus RAW en format DNG i fins on he llegit el Camara Raw d’Adobe reconeix més de 150 tipus de RAW’s diferents, el DNG entre ells.

Camera Makers that Support OpenRAW | OpenRAW-1Al foro obert de OpenRAW podeu trobar tota la informació sobre el ‘open raw format’ o DNG i podeu veure si la vostra càmera suporta aquest format obert o no (cliqueu aquí)

taller71idea1

Voleu convertir els vostres RAW en DNG’s?

taller96

Cap problema. Podeu anar a la pàgina d’Adobe: adobe.com/es/products/dng i apart de llegir sobre el format DNG us podeu baixar gratuïtament el convertidor: (Windows | Macintosh). Aquest convertidor s’instal·la com un programa independent del Càmera Raw i permet la conversió des del raw de la càmera al format raw .dng.El fet de convertir els nostres fitxers raw produïts per la càmera no millorarà la qualitat ni canviarà el procés de revelat, simplement tindrem l’oportunitat d’emmagatzemar els negatius RAW en un format ‘universal’. A mesura que altres fabricants de software vagin incorporant aquest format podrem obrir i revelar de nou en negatiu .dng en qualsevol d’aquest programes.


La conversió es fa per carpetes i no per a fitxers individuals. El procés és força ràpid i podeu escollir incrustar l’antic format RAW dintre del DNG, aquesta opció fa que el fitxer DNG sigui molt més gran.

Aquesta ha estat la solució pels fitxers .RWL produïts per la D-LUX 4 de Leica, un format tan raro que la majoria dels reveladors raw no entenien. Convertint el format a dng s’ha acabat els problemes i senzills programes com l’iPhoto l’ha pogut ‘revelar’ i ’emmagatzemar’ (tot i que l’iPhoto és només un intent de revelador però és el meu magatzem de fotografies).

Els ajustaments RAW del Camera RAW

Podeu fer dues coses, llegir l’article de l’Hugo Rodriguez sobre la comparativa dels diferents programes RAW o provar-los, al menys els que he mencionat, i extreure’n les vostres conclusions. Jo em quedo amb aquesta segona opció ja que han passat 3 anys des de que es va fer la comparativa i els diferents programes han evolucionat molt. El cert és que no en hi cap que em satisfà del tot i molt sovint utilitzo un o altre depenent del que vull fer.

De moment no ens complicarem la vida i avui farem una ullada al primer d’ells, el Camera Raw d’Adobe. Als propers tallers  veurem la resta i treballarem algunes funcions en detall, comuns o característiques d’algun d’aquests programes reveladors RAW.

El Camara Raw d’Adobe

.

taller96-2Aquest és el programa desenvolupat al 2003 per Adobe i des d’aleshores no ha parat de tenir millores i actualitzacions. Funciona com un ‘plugin‘, és a dir un programa apart que es cridat per Photoshop i està inclòs dintre d’aquest, en aquest sentit podríem dir que el Camera Raw és un programa gratuït, sempre que compris el Photoshop.

La capacitat del Camera RAW és la de llegir diferents formats de negatius digitals RAW, aplicar ajustaments i bolcar-lo a Photoshop per a ser guardat en els formats que aquest programa permet. Podem però no passar el fitxer raw ajustat a Photoshop i guardar-lo directament en format raw. En aquest cas veurem com el programa crea un fitxer addicional .xmp, associat a cada fitxer raw, contenint els ajustaments realitzats.

taller96-1La seva interfície d’usuari és molt senzilla i ja a les darreres versions els grans blocs els podeu veure a l’esquema de la dreta. Bàsicament dalt hi trobarem el bloc de la barra d’eines, a la dreta els ajustaments i a baix les opcions per obrir a Photoshop o guardar el fitxer.

Crec que la majoria dels lectors ja haureu utilitzat aquest convertidor RAW però pels que no l’he provat mai penso que serà una interessant experiència la d’acabar de llegir l’article, agafar la càmera, modificar el format de sortida a RAW, fer una fotografia qualsevol sense sortir de casa i obrir-la amb el Camera RAW.

El Revelat al Camera Raw

Les funcions prèvies al ‘revelat digital’ que proposa Camera Raw son interessants perquè ens permet enquadrar i preparar la fotografia a tractar. Això és el que podem fer com a primer pas del ‘flux de revelat’ amb la barra d’eines de la part superior. Aquí hi trobem les eines de lupa, retallar, moure, de balanç de blancs, gir…. és a dir funcions bàsiques que ens permetran definir l’espai de la fotografia a treballar amb la segona part dels ajustaments. Camera Raw 5.5 -  JPEG-2Totes elles son molt intuïtives i necessiten poca explicació. Potser la més interessant son les darreres de la barra que fan referència a petits ajustaments o retocs de la fotografia:

Camera Raw 5.5 -  JPEG-4Eliminación de tinta plana: Encara no sé si és que el meu Camera RAW està mal traduït o és que realment és aquesta la traducció. El cert és que no s’entén res i realment aquesta eina, representada per un pinzell amb estrelletes, és una eina de clonatge. Aquesta eina relaciona zones de la fotografia clonant el contingut de la ‘origen’. Interessant per clonar zones concretes o simplement per ‘netejar’ les taques que podem trobar a la fotografia.

A la fotografia de dalt a la dreta podem veure l’efecte de l’eina amb l’opció ‘corregir‘ (l’altra és la de ‘clonar‘). Aquesta opció ens clona la zona origen però mantenint la lluminositat i el color de la zona a clonar. A l’exemple de l’escalador s’ha clonat un d’ells a diferents zones de la muntanya però preservant el color de la pedra. interessant oi? En canvi l’efecte amb ‘Clonació’ és d’una còpia total, és a dir d’una copia exacta d’una zona a l’altra.

Eliminación de ojos rojos: Molt recomanable per a les fotos fetes amb flash.

Pincel de ajuste: Aquesta m’agrada especialment i es pot veure com el germà gran Lightroom està basat amb bona part d’aquestes eines. Es tracta de ajustar l’exposició, brillantor, contrast, saturació… en zones concretes de la fotografia. Perfecte per tornar el cels blaus o per tractar de forma diferencial zones definides de la fotografia.

Filtro graduado: Semblant a la funcionalitat anterior però en forma de graduat. Perfecte per la manipulació de cels amb horitzons definits.

Amb aquestes funcions situem la fotografia just a l’entrada del revelat digital. Anem cap els ajustaments principals..

Camera Raw 5.5 -  JPEG-3Els ajustaments estan situats en pestanyes a la barra de la dreta i ajudem molt al flux de treball. Simplement hem d’anar seqüencialment clicant cada una de les pestanyes per entrar en blocs d’ajustaments definits: Bàsic, Corbes de tons, Detalls, HSL/Escala de grisos, Dividir tons, Correcció de la lent, Calibratge de la càmera, Ajustaments i instantànies.

Camera Raw 5.5 -  JPEG-5Bàsic:

Aquest és potser el pas més important del flux de treball. En un primer blc tractarem el balanç de blancs amb els lliscadors de ‘temperatura’ i matís’. Serà fàcil tornar una mica més de ‘fredor’ a fotografies fetes a interiors o ‘clidesa’ a fotos fetes en ple dia.

En un segon bloc trobarem els ajustaments que ja em treballat a Photoshop. No cal entrar en cada un d’ells, potser comentar el de ‘recuperación‘, una novetat a les darreres versions de Camera Raw i que altres programes han anat incorporant. Aquest ajustament ‘ressuscita’ veritablement les llums altes. És com un miracle com les zones cremades, pràcticament blanques corresponents a llums es poden ‘recuperar’ tornant la textura a la zona de la fotografia. Anem en compte però amb aquesta eina ja que en absència de llums altes el que veurem és enfosquiment global de la fotografia i una pèrdua de contrast a mesura que augmentem aquest paràmetre.

També és interessant els paràmetres de color: intensitat i saturació. Alguns programes anomenen la intensitat ‘vibrance‘ i es diferencia de la saturació perquè satura només els colors no saturats. En canvi ‘saturació’ actua globalment sobre tota la gama cromàtica. Especialment el de intensitat és molt interessant per ‘pujar’ els colors de la fotografia sense extra-saturar els colors que ja eren vius.

El paràmetre probablement més desconegut és el de ‘Claridad‘. Aquest paràmetre ajuda a augmentar o disminuir el contrast local dels tons mitjos. Una ‘claredat positiva’ ajudarà a incrementar aquest contrast i per tant la percepció de nitidesa i enfoc als tons mitjos augmentarà, deixant les ombres i llums intactes. Però és més espectacular la ‘claredat negativa’ que amb l’efecte contrari provoca un ‘desenfoc de radi ampli’ a les zones de tons mitjos. Proveu-ho als retrats, l’efecte és interessant.

Corbes:

Camera Raw 5.5 -  JPEG-6Ja coneixem les corbes per Photoshop. Potser en aquest cas el que ens ofereix Camera Raw és un cert automatisme al poder tractar les zones de la corba directament a partir dels lliscadors ‘Iluminaciones, Claros, Oscuros y Sombras‘, que fa molt més fàcil i intuïtiu el tractament. A la pestanya ‘Punto’ podeu tractar la corba totalment manual però no us ho recomano a menys que controleu molt bé el funcionament de l’eina.

Detall

És una de les opcions més interessants de Camera Raw, estem ja acabant el revelat digital i tractar l’enfoc, la nitidesa, el detall és essencial per obtenir un resultat clar i ben definit. Segurament hi dedicarem en els propers capítols un apartat especial, al ser una eina que veurem també als altres programes convertidors raw, però fem.ne cinc cèntims perquè comenceu a fer els vostres experiments…

La pestanya conté dos blocs diferenciats: L’enfoc i la reducció del soroll.

Camera Raw 5.5 -  JPEG-7La nitidesa és una percepció que ja hem tractat al taller 42 i que ara podem experimentar amb les possibilitats que ens ofereix Camera Raw.

L’enfoc el podrem tractar amb els paràmetres ‘Quantitat, radi, detall i Màscara‘.

La ‘Quantitat‘ és com el ‘volum’ de l’enfoc, a més quantitat més ‘enfoc’ percebem a la fotografia. Ara saber que aquesta percepció d’enfoc, de nitidesa s’aconsegueix per l’augment dels contorns de les diferents àrees. La ‘Quantitat’ ens permetrà donar més o menys força als contorns fins que percebem l’efecte de nitidesa. Un excés de la lluminositat d’aquests contorns ‘artificials’ pot donar artificialitat a la fotografia i en cada cas, depenent del motiu i dels objectes i detalls que apareixen a la fotografia, haurem de moure més o menys el lliscador de ‘quantitat’.

En canvi el ‘radi‘ és el gruix d’aquest halo o contorn que creem artificialment per donar aquesta sensació de nitidesa, a més alt sigui el radi més ample serà aquest contorn. Pot ser interessant per a grans zones de la fotografia però un desastre per la nitidesa de petits detalls, poden fer l’halo més gran que el propi detall, en definitiva perdent el detall de la fotografia.

taller96-3El comandament ‘detall‘ és interessant ja que minimitza l’efecte dels halos o contorns creats per donar més nitidesa. Aquest lliscador el que provoca és realment un augment del contrast local, la qual cosa de fet provoca que el contorn creat per donar més nitidesa no estigui tan present fent que l’interior de dels zones augmenti en contrast i desaparegui l’efecte de ‘l’halo’ de nitidesa.

Per entendre l’efecte de ‘màscara‘ cal moure aquest lliscador tenint la tecla ‘alt’ clicada. En totes les opcions que hem vist el moviment del lliscador amb la tecla ‘alt’ clicada ens mostra l’efecte de l’enfoc a l’escala de grisos però és ara amb la màscara quan entendreu que realment el que estem fent és crear una ‘màscara’ per protegir les zones d’alta lluminositat, d’alguna manera el que estem fent és reduir el contrast local. Ho veurem en propers capítols en detall.

Camera Raw 5.5 -  JPEG-11Acabarem amb la ‘reducció del soroll‘. Aquí tenim la possibilitat de reduir el soroll provocat per la lluminositat (ISO’s alts o soroll generat pel sensor) i el soroll cromàtic. El cert és que aquesta funció al Camera RAW funciona molt bé i no en detriment del detall com a transformacions que podem fer a Photoshop amb un JPG. La reducció de lluminositat bàsicament treu contrast local i els ‘píxels’ descontrolats que provoquen el ‘soroll’ quedaran atenuats i confosos amb l’entorn, així tindrem l’aparença de que el soroll a desaparegut. A vegades podem veure un soroll cromàtic, és a dir que els píxels adopten altres colors, vermell, verds… quan el seu entorn és negre per exemple., en aquest cas la barra lliscador de ‘Color’ ens atenuarà aquests píxels i de nou es confondran amb l’entorn.

La resta de passos del flux: HSL/Escala de grisos, Dividir tons o Calibració de la càmera ens permetran tractar el color a partir del to, saturacio i lluminositat així com un tractament diferencial de les llums i les ombres. És molt intuitiu i ho podeu provar vosaltres mateixos. En el cas de ‘Correcció de la lent‘ poderem tractar els halos vermell/cian i blau/groc produits per l’aberració cromàtica de la lent. Potser en aquesta pestanya el més sorprenent és la possibilitat de crear un vinyetat directamente en aquest pas del processat RAW.

Fi del procés de revelat

Aquest és el pas darrer del flux de treball i hem de decidir si guardem l’arxiu RAW amb els ajustaments que acabem de fer o passem deirectament la fotografia Photoshop, per fer-hi els ajustaments finals o simplement per poder-la guardar en algun dels formats que Photoshop ens permet.

Camera Raw 5.5 -  JPEG-10

Opciones de flujo de trabajoAixò és justament el que podem fer amb les opcions de la part inferior de la pantalla del Camera Raw, i que podem veure a dalt. Clicant el link obrirem una finestra amb els paràmetres de transferència a Photoshop (la figura de la dreta). És interessant l’opció de 8 o 16 bits, especialment aquesta darrera si és que a Photoshop encara voldrem fer alguns ajustaments extra a la fotografia. Amb ‘Abrir Imagen‘ passarem directament a Photoshop mentre que a ‘Guardar Imagen‘ tindrem la possibilitat d’acabar el procés guardant la fotografia en els diferents formats permesos, des de a DNG a JPG, passant per TIFF o format .psd de Photoshop. A ‘Hecho‘ el que farem és modificar la imatge original amb els ajustaments fets a Camera RAW.

taller71idea1I tot això que hem vist només es pot fer amb fitxers RAW?

No. Hi ha un truc interessant a Camera Raw per què aquest sigui el programa que s’obre fins hi tot quan intentem obrir un arxiu JPG a Photoshop.

Només cal anar a Photoshop > Preferencias > Generales i seleccionar la finestra ‘Administración de Archivos‘ i clicar la botó ‘Preferencias del RAW de cámara‘:

taller96-5

i seleccionar ‘Abrir automáticamente todos los JPG compatibles‘. A partir d’aquest moment a l’obrir un fitxer JPG amb Photoshop se’ns obrirà automàticament el Camera Raw i podrem fer un revelat digital d’un JPG! Interessant…

taller96-6

A l’exemple de dalt podeu veure com una fotografia en format JPG s’obre amb el Camera Raw i tenim la possibilitat d’aplicar el mateix flux de treball que fèiem amb el cas dels RAW. El que sí he experimentat és que algunes de les funcions de Camera Raw han creat ‘posterització’ a certes zones de la fotografia, probablement si haguessim passat primer la fotografia a un TIFF de 16 bits el procés a Camera Raw hagués estat menys traumàtic.

.

Bé, ha estat un dia intens. Les properes setmanes treballarem algunes funcions que avui hem passat per alt i donarem un cop d’ull als altres convertidors RAW.

Fins el proper dilluns. Bona setmana i bona castanyada !.. i a fer RAW’s !!!!

tf-1

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.
toiesmesarticles peu2
Anuncis