Richard Avedon

Després de la immersió feta amb Henri Cartier-Bresson és hora de canviar un altre cop d’estil i és per això que avui us presento també un dels millors fotògrafs de tots els temps, res a veure amb la captura de ‘ l’instant decisiu’ aquest fotògraf pren el temps necessari per penetrar psicològicament en els seus models, creant un estil propi on el minimalisme, l’excel.lent il·luminació i els fons ‘blancs’ en son la seva característica comú…

Amics, anem a conèixer a..    3. Richard Avedon

Richard Avedon és un dels més carismàtics i influents artistes de la seva generació. Elegant, intel·ligent i minimalista, Richard Avedon, ha revolucionat la fotografia de la moda, donant-li un caire gairebé psicològic, elevant la fotografia a l’estatus d’obra d’art.

He treballat al voltant d’una sèries de ‘no’s’: No a la llum rebuscada, no a les composicions evidents, no a la seducció de la pose ni a les narracions…. (Foto:box)

Nascut a Nova York el 1923, Richard Avedon s’uneix a l’acabar la secundaria a la secció fotogràfica de la Marina Mercant. Al seu retorn, al 1944, troba treball com a fotògraf en uns grans magatzems i un parell d’anys després és descobert per un director d’art de Harper’s Bazaar (una prestigiosa revista de moda) i acaba sent el seu director artístic al 1961, revolucionant la fotografia de moda. Col·labora també per a  Vogue , Look i altres revistes.

En aquests primers anys Richard Avedon es dedica bàsicament a la publicitat però la seva passió és la fotografia de retrats.

El món de la moda em dona per viure, no ho critico, però està el plaer més profund que deriva de la realització dels retrats…

Nota: Les fotografies que veurem a continuació han estat extretes de la Richard Avedon Foundation: http://www.richardavedon.com

Els anys 60

Avedon no es va quedar al marge dels moviments socials dels 60 i es revelà com un fotògraf compromès amb les inquietuds socials del seu temps. Als inicis dels 60 va fotografiar el Moviment pels Drets Civils al sud dels Estats Units, col·laborant als anys següents amb James Baldwin, un dels escriptors més importants dels moviments pels drets socials als Estats Units, al llibre Nothing personal. A finals dels 60 i principis dels 70 Avedon realitzà reportatges pobre militars i víctimes de la guerra del Vietnam, algunes d’elles amb els efectes del napalm. També tenim d’aquesta època fotografies de les moltes manifestacions en contra de la guerra de Vietnam que hi va haver las Estats units, ara com a reporter del New York Times.

Els retrats

Com tots els fotògrafs cèlebres l’obra de Avedon és extensa i variada però son els retrats els que l’han elevat a l’estatus d’artista.. Els seus retrats, aparentment senzills tècnicament, tenen una màgia especial.  Personalitats famoses, gent comú i desconeguda.. tots posant en front d’ell amb un fons blanc deixant que la delicadesa d’Avedon deixi una empremta a la fotografia amb expressions a vegades desconegudes, inesperades, dels rostres dels personatges. Picasso, Marilyn Monroe, Salvador Dalí, Andy Warhol, Cole Porter, Judy Garland, Louis Amstrong, Bob Dylan Joan Baez, Els Beatles, Janis Joplin, Maria Callas, Tina Turner, Chet Baker, Björk, Charles Chaplin, Truman Capote, Marlon Brando, Orson Welles, Alfred Hitchcock, Fred Astaire, Marilyn Monroe, Ingrid Bergman, John Ford, Groucho Marx, Elizabeth Taylor, Sofia Loren, Robert Mitchum, Bertrand Russell, Ronad Reagan, Kofi Annan.. i molts i molts més…. El mètode? Senzill i efectiu, la derrota anímica del fotografiat per les llargues sessions acabada donant-li el retrat que buscava, segons ell amb el caràcter més sincer, més genuí del fotografiat.

In  the American West

Aquest és un dels seus treballs més importants. Al 1979 deixa les fotografies de celebritats per recórrer l’oest dels Estats Units per encàrrec de Museu Amon Carter de Fort Worth (Texas). El treball consistia en documentar a personatges desconeguts que mai escriurien la historia del seu país. El treball, després de passar cinc anys recorrent l’oest americà acabà amb la publificació de l’obra In the american west, on se’ns presenta a grangers, miners, prostitutes, gent comú.. en fotografies de gran format totes elles amb llum natural, d’exteriors i en blanc i negre. gairebé sempre amb el fons blanc.  Son personatges normals, comuns, elevats a la gloria de poder ser fotografiats per Avedon amb una composició sòbria i d’una extraordinària força expressiva.

Al final del projecte havia realitzat més de 700 fotografies de les que n’escollí 123 que son les que podem veure en aquesta magnífica obra. Podeu adquirir-la a amazon. No l’he trobat al web de kowasa però potser sigui una nova excusa per apropar-nos a la tenda de nou…

La il·luminació Avedon

La màgia de les seves fotografies, especialment els retrats, està en la il·luminació (si és que admetem que l’expressió la posa el fotografiat i no Avedon). Una il·luminació suau, preferentment natural tot i que la complementava amb llum artificial mitjançant ‘softboxes’ i paraigües i el ja clàssic en ell ‘fons blanc‘, aïllant a la persona del seu entorn. Només l’interessava el retrat. Només l’interessava descobrir un nou personatge en els seus models. Aquests molt sovint els feia posar nus, hores i hores de sessions, fins que expressaven el seu veritable caràcter o en algun cas fins que l’engegaven…

Els seus retrats son excepcionals, les expressions captades úniques i la il·luminació, el contrast donat i a vegades el virat en els revelats simplement meravellosos.

El seu estil

Bona part de les seves fotografies han estat fetes amb una Rolleiflex i més tard amb una Deardorff de gran format 8×10. Aquest format s’utilitza molt per fotografies de paisatges, publicitat o fotografia científica. Gairebé sempre en b/n i amb un revelat ‘exquisit’, fet per impressors especialitzats que treballaven per ell. No utilitzava un processat digital com Photoshop sinó que es tractava sempre d’acurats revelats químics.

Era terriblement exigent amb els impressors, els hi veia repetir una i altra vegada el revelat fins que considerava la còpia perfecta.

La fotografia i la realitat

A ‘The Photographer’s Eye‘ de John Szarkowski’ podem trobar la fotografia d’Ezra Pound (1958) feta per la revista Harper’s Bazaar per Richard Avedon. Es troba al capítol de ‘the thing itself‘ i vull reproduir algunes frases que considero interessants:

‘… la nostra fe en la ‘veritat’ de la fotografia resideix en el convenciment de que les lents de l’objectiu son imparcials, que dibuixen el subjecte com és, ni més noble ni més mesquí… Aquesta fe pot ser il·lusoria i ingènua, per bé que les lents dibuixen el subjecte però el fotògraf el defineix, però persisteix.. La visió del fotògraf és tan convincent que no hi veiem la seva mà…’

.

En aquest vídeo de youtube teniu un bon nombre de fotografies seves, és interessant veure’l per després buscar-ne i documentar-se sobre alguna que us hagi agradat especialment. Al final del vídeo teniu altres vídeos relacionats per si en voleu veure algun més.

El podeu veure a pantalla complerta, tot i que la qualitat del vídeo no és massa bona.

I finalment us recordo de nou el link de la seva Fundació on podeu trobar bona part de la seva obra, ordenada per ‘Portraits, Fashion i Reportage’. Us recomano especialment l’apartat de ‘Books’ on podreu trobar els diferents títols i un petit recull fotogràfic del seu contingut. A Amazon teniu bona part d’aquestes obres (Richard Avedon a Amazon).

Fonts: Per fer l’article he fet servir les fonts següents, especialment per seguir un ordre cronològic utilitzo l’estructura de Wikipedia i complemento els diferents fets amb altres fonts d’informació. En molts casos la redacció pot ser traducció literal d’alguna font.


De nou amics us recomano que feu una immersió durant la setmana, cerqueu més fotografies seves, articles de pàgines especialitzades, de diaris… Un treball que ens pot permetre entendre millor la seva fotografia…

Bé família, que passeu bona setmana i ens veiem el dilluns vinent. Bona setmana !

<<< Altres articles de la serie ‘Parlem de fotografia’

.

tf-1

<<< Els 100 primers ‘Tallers de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor a excepción de aquellas en que se especifica lo contrario. Si las utilizáis citad la fuente.

tf-1

Anuncis