Taller de fotografia (54)

taller541Bon Any amics ! Ja gairebé acabem les festes i d’aquí poc al cole un altre cop.. No corris tant, encara ens queden els Reis, no?

Sí cert, i la setmana passada vaig prometre-us que, tot i estar una mica al límit, el taller d’avui el dedicaríem íntegrament al món dels objectius, així si en penseu comprar… vull dir demanar-ne als Reis algun encara esteu a temps… i amb una mica de sort el podreu estrenar per fer les fotos de la Cavalcada…

Taller de fotografia (54): Fem la carta als Reis (2)-Els objectius

Avui estic al davant d’un dels temes més complexes que m’he trobat. Entendre el món dels objectius, els diferents fabricants, les especificacions… i el que és el pitjor, les sigles que acompanyen al ‘nom’ de l’objectiu és francament enrevessat. Però avui intentarem, com ho vam intentar amb les càmeres, entendre els quatre conceptes bàsics que ens permetin saber què estem comprant i poder comparar dos objectius, aparentment semblants, però de preus molt diferents.

taller542Avui parlava amb un col·lega austríac de la feina que ha resultat saber de fotografia, i molt. Hem començat parlant de les marque mítiques, Leica, Contax, Minolta. Kodak. Mamiya… i hem acabat parlant d’objectius… ‘Lenses are the most important part of the camera‘ (els objectius son la part més important de la càmera), afirmació que m’ha anat de perles pel taller d’avui. Sí amics, costa una mica fer-se a la idea de que l’objectiu és, no només diria la part més important, la part crítica de la càmera i que molt sovint cal invertir en l’objectiu molt més que amb la pròpia càmera. Què té un objectiu SUMMILUX-M 1.4/24mm (Leica) per costar 4.995 € ? Total és un objectiu de focal fixa de 24 mm? A veure si avui ho podem entendre…

La recomanació és clara… Mireu, remeneu, compareu… i acabeu invertint tot el que podeu en un bon objectiu (o més d’un), l’efecte sobre la fotografia serà infinitament superior a si us canvieu d’una càmera de 2 Mpixels a una de 10 Mpixels ! Exagerat.. No, no exagero.

tf3Tipus d’objectius segons l’angle de visió

Repassem el que ja vam explicar al taller 13.. La característica principal d’un objectiu és la ‘distància focal‘ (o ‘longitud focal’ o ‘focal’). Aquesta dada és bàsica per entendre com veurem el quadre de l’escena a través del visor (a les reflex és clar) i ens donarà una idea del factor d’apropament o allunyament de l’escena que volem captar. El gran avantatge de les càmeres reflex SLR és lògicament que el que veiem pel visor és exactament la imatge que passa pel sistema de lents de l’objectiu i en definitiva la que arribarà al sensor.

Els objectius que muntem a la nostra càmera ens donaran una visió de l’escena diferent de la que estem veient amb els nostres propis ulls i és per això que classifiquem els objectius per la seva distància focal:

taller543

Aquesta classificació és més o menys estàndard, essent les distàncies focals les equivalents al format convencional (provinent de la fotografia analògica) de 36mm x 24 mm, que ara les haurem d’entendre com dimensions del sensor. Ja sabeu, i això és molt important, que si la vostra càmera no disposa d’un sensor d’aquestes dimensions totes les distàncies focals dels objectius utilitzats hauran de ser corregides pel corresponent factor multiplicatiu. Exemple: Si agafeu una Nikon D80 i li acobleu un objectiu de 35 mm, la seva distància focal quedarà corregida per un factor 1,5 i per tant donarà la porció de l’escena captada corresponent al que hagués donat un objectiu de distància focal 1,5*35mm= 52,5 mm ! (Repasseu el taller 23)

taller54c

Normalment parlarem d’un objectiu de ‘focal normal’ per una càmera concreta a aquell que s’apropa a la diagonal del sensor que té, ja que més o menys ens permetrà veure l’escena amb el mateix angle de visió de l’ull humà (52º).  Per això a la fotografia analògica, on la pel·lícula era de dimensions 36x24mm, l’objectiu ‘normal’ era el de 50mm, que és el que més s’apropa a les dimensions de la diagonal de la pel·lícula.

Per ser més precisos, l’angle de visió que ens pot donar un objectiu depèn, apart de la distància focal, del taller54formulaformat del sensor (és el que hem vist a dalt) mitjançant la fórmula que veieu a la dreta. Podreu comprovar que per un format ‘full’, és a dir un 36x24mm, la distància focal que hauria de tenir un objectiu per veure el mateix camp visual que veuríem amb els nostres ull estaria cap els 46mm. Aquesta dada és molt important i ens dona una idea de l’efecte d’apropament o allunyament que els diferents objectius tindran a la nostra càmera. Us he preparat  un senzill full excel amb la fórmula inclosa, on posant les dimensions del vostre sensor i  l’angle del camp de visió que es considera té la visió humana, 52º, veureu quina distància focal us surt. Podeu quedar sorpresos, depenent de la càmera que tingueu, del resultat de la distància focal que us surt per un factor d’ampliació ‘1’, és a dir per captar exactament el que esteu veient.

A partir d’aquesta dada podeu classificar els objectius per la vostra càmera amb objectius de ‘focal curta‘ i de ‘focal llarga‘. És un 35mm un objectiu de focal curta? Doncs depèn de la vostra càmera…

En aquesta pàgina de Canon teniu un exemple de com varia el camp de visió amb la distància focal. Interessant.

tf3Els objectius de distància focal fixa i zoom

taller544La segona classificació important és ja no per la distància focal del propi objectiu sinó pel nombre de distàncies focals que es capaç de proporcionar-nos. Aquí tenim els objectius de distància focal fixa (prime lens) i els objectius de distància focal variable o zooms (zoom lens). És senzill, els primers son òptiques que treballen a una distància focal fixa, per exemple un 35mm, mentre que els segons ofereixen una òptica amb una mecànica que permeten de forma gradual passar d’una distància focal mínima a una màxima, per exemple un 18-55 mm. Aquests darrers son més còmodes ja que permeten jugar amb el ‘zoom’ per obtenir una millor composició, si bé és cert que per la pròpia construcció i menors restriccions, els objectius de distància focal fixa donen imatges de major qualitat, més nítides que els zoom.

taller54leicatriEls objectius Leica ofereixen encara un tercer tipus d’objectius, els de múltiple distància focal, és a dir ofereixen objectius de varies distàncies focals però no en forma continua sinó que s’ha d’escollir una concreta. Per exemple, el Leica TRI-ELMAR-M 16-18-21 mm és un objectiu amb tres possibles distàncies focals. Ja vam comentar que aquestes òptiques son extraordinàriament precises i la qualitat no es comparable a cap altre fabricant. D’aquí el preu…

.

tf3 Entenem les especificacions: Distància focal i apertura

Som-hi. Amb el que portem explicat ara no ens costarà gens entendre el grup principal d’especificacions, el nom de fet, dels objectius. Agafem els objectius de distància focal fixa i els zooms.

taller546D’entre tota la parrafada que us trobareu al ‘nom’ de l’objectiu concentrem-nos amb les dades principals: distància focal i apertura f.

En el cas dels objectius de distància focal fixa el que trobarem, dibuix de dalt, és la parella ‘distància focal-apertura’. La distància focal és la dada que ve donada en ‘mm’ i ja entenem què significa. La dada de l’apertura o número f ve especificada de varies maneres, com f1,4, f/1,4 o 1:1,4, depèn del fabricant. És una dada que complementa a la de la distància focal i representa l’apertura més gran, o número f més petit, que aquest objectiu pot tenir. És evident que aquells amb inscripcions de números f baixos seran objectius molt lluminosos, òptims per condicions de baixa lluminositat o de nit, amb més facilitat d’enfoc i proporcionant velocitat més ràpides, pel que normalment s’en diu d’aquests ‘objectius ràpids’. Aquests objectius lluminosos (per sota de f/2,8) necessiten una òptica més acurada i son exponencialment més cars a mesura que s’apropen a f/1 (rarament es supera aquest valor).

taller5411En quant als objectius de distància focal variable o zooms les especiacions venen per parelles. A l’exemple de dalt la dada 18-55mm f/3,5-5,6 significa que l’objectiu té una distància focal que pot ser variada pel fotògraf des de 18 a 55mm (des d’un gran angular a un objectiu estàndard). A 18mm l’apertura màxima (o número f més petit) és f/3,5 mentre que al límit de 55mm l’apertura puja a 5,6. Interessant. Ja veieu que a mesura que les distàncies focals augmenten els objectius perden lluminositat, és a dir l’apertura màxima és una mica més petita, això és fàcil d’explicar pel fel de que a l’augmentar la distància focal en aquest tipus de ‘zoom’ el grup òptic de les lents es separen del pla del sensor i per tant a igualtat de diàmetre del diafragma el número ‘f’ és més gran (Recordeu la definició del número ‘f’? Repassem el taller 39 i especialment la informació ampliada que vam publicar).

Sovint ens podem trobar amb el ‘rang‘ d’un objectiu. Simplement el que vol expressar és el factor entre la ‘distància’ focal mínima i màxima. Per exemple, l’objectiu Canon EF-S 17-85mm IS USM té un rang de zoom 5x, resultat de dividir 85 entre 17.

També ens podem trobar amb el ‘factor d’ampliació‘ d’un objectiu. Aquí el significat té a veure amb el factor multiplicatiu a partir de la distància focal estàndard de 50mm. Per exemple, un teleobjectiu de 300 mm té un ‘factor d’ampliació’ de 6x, resultat de dividir 300 entre ’50’. No confoneu aquest concepte amb el ‘factor d’ampliació’ que vam treballar al taller 41, aquell estava relacionat amb les dimensions de la imatge real i al sensor. Res a veure.

tf3Entenem les especificacions: La resta de dades

Fins ara ha estat fàcil però a partir d’aquest punt la cosa es complica.. i molt. Amb la distància focal i l’apertura ja teníem una bona idea del tipus d’objectiu però no, ara falta tota la successió de sigles que complementen la informació i que donen sentint a que dos objectius a igualtat de distàncies focals i apertures tinguin diferències abismals en el preu.

No ens queda més remei que anar fabricant a fabricant. Avui veurem només els dos principals, Canon i Nikkor.

canonAquest fabricant classifica els seus objectius en varies gammes però les que ens interessen més avui son: Focal fixa, Zoom, Macro i Estabilitzadors d’imatge. Tots aquests grups els podeu trobar a la pàgina oficial de Canon.

Veiem un cas hipotètic amb tota la informació que ens pot aparèixer a les especificacions: (l’ordre és més o menys el que apareix)

taller547

EF: EF vol dir ‘electrofocus‘ i té a veure amb la capacitat d’enfoc automàtic a partir d’un motor situat a la pròpia lent i amb la muntura i forma de ‘connexió’ entre lent i cos de la càmera. Els objectius EF-S, introduïts al 2003, son els ‘short back focus‘, és a dir objectius que entren més profundament a la cavitat del cos deixant el grup de lents més aprop del sensor. Només son compatibles amb aquelles càmeres Canon que especifiquen la compatibilitat EF-S. Si intenteu muntar un EF-S en una càmera no compatible us carregareu el mirall (ho dic per experiència pròpia). Compte per tant amb aquest taller54efstipus d’objectius i mireu sempre les especificacions de la vostra càmera.

Per saber si una càmera accepta objectius EF-S cal que mireu a la muntura del cos de la càmera si, addicionalment al cercle vermell, hi ha un quadrat blanc.

24-70mm: La distància focal o el rang de distàncies focals

f/2,8: L’apertura màxima o el rang d’apertures en el cas d’objectius zoom

L: Respon a la línia professional de Canon i la ‘L’ és de ‘Luxury’ (luxe). Una distinció que fa Canon a objectius de qualitat superior.

II i III: Representa versions renovades d’un mateix objectiu.

Macro: És un objectiu ‘macro’ amb distància mínima d’enfoc molt més petita que un objectiu convencional.

USM:Ultrasonic motor‘. Aquests objectius utilitzen un motor que transforma l’oscil·lació d’ones ultrasòniques en moviments lineals o rotacionals, essent un sistema d’enfoc ràpid i silenciós.

IS: Image Stabilization. Son objectius amb ‘estabilitzador d’imatge’ que neutralitzen els petits moviments de la càmera provocats en el moment de disparar, pel mirall o per l’efecte als zooms.

Addicionalment:

DO:Diffractive optics‘. Els objectius DO comparats amb els no-DO son més petits i més lluminosos,  addicionalment provoquem menor aberració cromàtica i donen imatges més nítides. Hi ha pocs models i son molt cars.

TS-E:Tilt-shift‘. Aquests objectius permeten moviments laterals i de basculació. Aquests moviments de basculació permeten augmentar la profunditat de camp fins i tot amb apertures màximes (número f petit), els moviments de desplaçament corregeixen els efectes trapezoïdals que s’aprecien als edificis, per exemple.

nikonAquest fabricant és una mica més complicat.. A la seva pàgina oficial classifica els objectius més o menys com ho hem fet nosaltres. En aquest cas però, tracta apart la sèrie ‘digital’, la DX, d’objectius… ara ens hi posem…

Veiem també un cas hipotètic amb tota la informació que ens pot aparèixer a les especificacions:

taller548

AF-S: Autofocus. Al 1998 apareix el AF-S (AF-Silent Wave Motor). Tot el rang de càmeres digitals Nikon accepten aquesta família d’objectius. Es el mecanisme d’autofocus més avançat de Nikkor. Compte si compreu altres ‘AF’, mireu que siguin compatibles amb la vostra càmera. Hi ha molts objectius amb ‘AF’ diferents que poden no anar bé a la vostra digital. Els AI-S, per exemple, tenen l’enfoc únicament manual.

DX: Son objectius especialment dissenyats per la família de càmeres digitals Nikon. Creen una imatge més petita, apropiada a les dimensions del sensor de les càmeres digitals, de dimensions més petites que les pel·lícules convencionals 36×24 mm. Les càmeres digitals poden però, fer servir objectius convencionals Nikkor no DX.

24-70mm: La distància focal o el rang de distàncies focals

f/2,8: L’apertura màxima o el rang d’apertures en el cas d’objectius zoom

D,G: La ‘G’ significa que aquests objectius no tenen anella per poder indicar l’apertura a l’objectiu sinó que l’apertura es controla directament des de la càmera. Gairebé tots els nous objectius son G i personalment prefereixo posar l’apertura a la càmera en lloc de l’objectiu. D, ‘distance‘, és una característica que va introduir Nikkor a 1992 i permet conèixer la dada de la distància a la que l’objectiu enfoca, això permet, sembla, al mètode de medició matricial obtenir una lectura més acurada.

IF-ED, ED: ED significa ‘Extra-low Dispersion glass‘ i és una propietat important de la lent que està construida amb vidres de dispersió baixa. IF és ‘Internal focusing‘ i és una de les més extraordinàries innovacions de Nikon. Els objectius IF tenen un mecanisme intern que permet el moviment del grup de lents i arribar a un enfoc més ràpid i precís.

Macro: És un objectiu ‘macro’ amb distància mínima d’enfoc molt més petita que un objectiu convencional.

VR: Vibration Reduction. Son objectius amb estabilitzador d’imatge. Redueixen les vibracions provocades pel moviment del disparador, de la subjecció que fem de la càmera i del mirall al moure’s. Els resultats solen ser molt bons, especialment amb objectius de distancies focals altes.

Zoom: Alguns objectius porten la pareula ‘Zoom’. Son objectius multi-distància focal.

Nota: Tant pel cas de Canon com a Nikon podeu trobar-vos amb un objectiu amb ‘sigles’ que no han sortit avui, si bé he procurat repassar tot el que he vist a les pàgines oficials dels fabricants. Cap problema, m’escriviu un email a info(arroba)toies.com i ho busquem entre tots.

M’ha lluit molt poc per les hores que porto buscant i intentant entendre les especificacions… però és un bon punt de partida. Sobre els objectius Sigma, Tamron,.. ja en parlarem un altre dia que avui no em va bé.  De tota manera les especificacions, tot i canviar de sigles, son relativament semblants. Fixeu-vos que no hem fet més que començar…

taller54marques

tf3Les recomanacions:

Ara que ja entenem una mica els especificacions dels dos fabricants principals, deixeu-me posar-hi cullerada i recomanar-vos objectius que ara per ara son de les millors opcions que podem adquirir. És només un exemple del que vosaltres mateixos podeu fer comparant els especificacions del fabricant juntament amb el preu…

canonlogo-56-x-20 Els objectius Canon:

taller549

Els nominats de Canon son tres molt bons objectius, els dos primers cobreixen un ‘gran angular’ i un ‘objectiu estàndard’ i el tercer fins i tot un teleobjectiu de fins a 105 mm. Els dos primers son EF-S, cosa que restringeix el nombre de càmeres que el poden muntar. Tots tres son IS i amb motor USM. Els preus el teniu aquí pel primer, segon i tercer. Ànims !

Voleu veure tots els objectius ‘oficials’ de Canon? Doncs simplement aneu a la pàgina oficial clicant aquí.

nikonlogo-56-x-20 Els objectius Nikon:

taller5410

Els nominats de Nikkor son una mica un popurri per que exerciteu el que acabeu d’aprendre. L’elecció en quant al rang de distàncies focals és semblant als Canon. Tots tres son AF-S, tots tres son DX, tots tres son G, el primer i el tercer son VR i els dos primers IF-ED…. Vosaltres mateixos…..

I ara voldreu saber preus oi? El primer, el segon i el tercer. No us he volgut posar els preus directament per no espantar-vos…

Voleu veure tots els objectius ‘oficials’ de Nikon? Doncs simplement aneu a la pàgina oficial clicant aquí.

És difícil recomanar. Personalment crec que cal tenir almenys tres objectius. Un macro 100 mm, el segon que normalment tenim posat que vagi al voltant de 20 mm cap els 70 mm, i un teleobjectiu zoom que partint de l’anterior arribi a 200 mm. Si no feu servir massa el zoom, ja que soleu retallar als programes de retoc digital, aleshores un fixe de 35mm seria la millor opció (per la qualitat d’aquestes lents). Una altra opció és ‘tot en un’, com el Nikon 18-200 mm. El problema és el factor de multiplicació si el vostre sensor no és un ‘full-frame’ 36x24mm.

Els objectius especials per càmeres digitals

Ja hem vist que la majoria de càmeres digitals tenen un sensor inferior a les dimensions de la tradicional pel·lícula 36×24 mm mentre que els objectius convencionals estan pensats per aquest darrer format. El resultat és una imatge retallada, equivalent al que haguéssim obtingut amb una càmera analògica amb un objectiu de major ‘distància focal’. Aquest fet és perfecte pels zooms, que a les digitals provoquen un factor d’ampliació més gran però un desastre pels grans angulars.

taller54dxAixò no es pot evitar però els fabricants principals Canon i Nikon disposen d’objectius ‘digitals’, els EF-S a Canon i els DX a Nikon que estan especialment dissenyats per càmeres digitals amb sensor no-full frame (és a dir diferent de 36×24 mm). Aquests objectius continuen tenint a la inscripció la ‘distància focal’ equivalent a les dimensions 36×24 mm però provoquen un ‘cercle’ de la imatge al sensor ajustat a les dimensions del sensor d’aquestes càmeres.

Veiem com funciona:

taller54sensor

La imatge que es forma a la part del darrera de la càmera, al sensor, i després de passar per l’objectiu té la forma d’un cercle. Això pot semblar una obvietat però molt sovint ho passem per alt  ja que únicament captem al sensor el rectangle corresponent a les seves dimensions. Aquest cercle de la imatge que ens proporciona l’objectiu té com diàmetre la diagonal de les dimensions 36×24 mm (cas de l’esquerra).

A les càmeres digitals de sensor inferior a 36×24 mm i amb objectius convencionals el cercle de la imatge és més gran que la diagonal del sensor i únicament captem la part central de la llum que passa per l’objectiu. Estem perdent lluminositat a més d’obtenir una imatge retallada (cas del centre) però ens estalviem les distorsions de les lents i la manca de qualitat que pot aparèixer a les zones més allunyades del centre.

Amb els objectius EF-S i DX el cercle que es forma té les dimensions dels sensors digitals, és a dir més petit. Solen ser objectius més lluminosos i tenen l’avantatge de continuar donant una distància focal equivalent superior amb menys distorsions gràcies a òptiques més petites.(cas de la dreta)

Els objectius Nikon DX tenen un cercle d’imatge que encaixa a les dimensions 23,4×15,6 mm i els EF-S de Canon a 22,2×14,8mm.

Font:the-123-of-digital-imaging-interactive-learning-suite-by-vincent-bockaert-version-50-extended

Recursos web

taller5310bUs deixo amb una sèrie de recursos web que us poden ser d’utilitat per comparar i llegir valoracions dels usuaris:

5

2

6

1

31

4

7

Us recomano que si aneu a la tenda no restringiu les possibilitats amb el que hi ha exposat. Entreu amb una idea molt clara de quin objectiu voleu i relativitzeu el que us digui el dependent (encara que sigui de la millor tenda especialitzada), segur que si porteu dies connectant-vos a les pàgines que us he posat sabreu molt més que ell (o ella)!

Si us sembla aquesta setmana tampoc hi haurà exercicis a flickr.

Nota: Alguns de vosaltres imprimiu els tallers per repassar-los més tranquil·lament, en el cas d’avui però, aniré afegint més informació sobre els objectius a mesura que la vagi descobrint o que vosaltres mateixos me la feu saber.

Bé amics, que aquesta nit sigui màgica per vosaltres i la vostra família i que sigueu feliços. Nosaltres ens veurem el proper dilluns.

<<< Veure tots els articles de ‘Taller de Fotografia’

Totes les fotografies publicades en aquest taller estan fetes i son propietat de l’autor, excepte en aquells casos que se’n especifica el contrari. Si les utilitzeu citeu la font.
Todas las fotografías que aparecen en este taller están hechas y son propiedad del autor. Si las utilizáis citad la fuente.